3 איור

איורים מפטפטים / מיכל פז-קלפ

בלעדי - הצצה לתערוכה "איורים מפטפטים" של איה גורדון-נוי

פברואר 18, 2016  

השבוע עלתה תערוכה בשם "איורים מפטפטים" המוקדשת ליצירתה של המאיירת איה גורדון-נוי, שאיירה ספרי ילדים רבים. התערוכה מוצגת במוזיאון הישראלי לקריקטורה וקומיקס בחולון כחלק מאשכול תערוכות של יוצרות נשים בקומיקס, איור וקריקטורה. אוצרת התערוכה: מיכל פז-קלפ, אוצרת ראשית: גלית גאון, עיצוב: סטודיו קרן וגולן.

לרגל המאורע המיוחד, אנו מפרסמים באדיבות המוזיאון ופז-קלפ את הטקסט האוצרותי שנכתב לתערוכה, וכולל הצצה לעבודות המגוונות של גורדון-נוי, ואת סרט הווידאו המלווה אותה.

תרבות הקומיקס נוכחת בתחומים רבים של חיינו: מבגדים ומשחקים ועד מאכלים וכלי בית. הקומיקס נמצא בכל פינה. לצד הצלחה מסחרית, ניכרת גם השפעתה התרבותית של "האמנות התשיעית". מזרם הפופ ארט ועד מגמות קולנועיות וספרותיות – רוחו של הקומיקס שורה בכול.

אחד התחומים שהושפעו מאוד מהקומיקס ומשפתו הוא איור ספרי הפעוטות. דווקא בתחום זה, הפונה לקהל שטרם רכש את מיומנויות הקריאה, ניכרת נוכחות רבה של כלים המשמשים את אמני הקומיקס. לעיתים מדובר בבניית קומפוזיציות, בדרכים להמחשת תנועה ואפילו בחלוקה מובהקת לפריימים. מפתיעות יותר ההשפעות בדבר תפקידם של הכתב והמלל בהעברת המסר החזותי ומאפייניו האורייניים של האיור.

תערוכה זו עוסקת בשימושים הוויזואליים בכתב ביצירותיה של האמנית איה גורדון-נוי. באיוריה נוכחוֹת תמיד אותיות ומילים – כמרקם, כצלילי רקע או כצורה גראפית. נדמה שהעבודות, המופיעות ברובן לצד טקסטים ספרותיים, מבקשות לספר סיפור החורג מהטקסט שהן מלוות. הן עושות זאת באמצעות כלים חזותיים וטכניקה וירטואוזית, אך באופן מפתיע בוחרות גם לפטפט עם הקוראים בשפה טקסטואלית לכל דבר.

 

פרויקט אישי, 2015

פרויקט אישי, 2015

 

 

אותיות ומספרים כטקסטורה וכצורה גראפית

השימוש הבסיסי הרווח ביותר בטקסטים ביצירתה של גורדון-נוי הוא כאלמנטים גראפיים. היוצרת אינה מתייחסת לתוכן הנובע מצירופי האותיות והמספרים, ומזמינה את הקהל להפסיק לקרוא את המילים ולהתחיל להתבונן בהן כצורות. "קריאה" כזאת של אלמנטים חזותיים משחזרת את המפגש הראשוני של פעוט עם אותיות וספרוֹת. הילד הצעיר, שטרם רכש את מיומנות הקריאה, רואה בספרוֹת ובאותיות סימנים גראפיים לכל דבר. השימוש בטקסט כטקסטורה בדימוי המלווה סיפור המיועד לקריאה, מעניק למפגש עם האיורים עומק נוסף ומאתגר.

 

קוֹם אִיל פוֹ, 2009

קוֹם אִיל פוֹ, 2009

 

טקסטים מודבקים בתוך איור

לא תמיד מתעלמת גורדון-נוי ממשמעויות הטקסט שהיא בוחרת לשלב באיוריה. לעיתים משמעות זו היא הסיבה המרכזית לנוכחותו של אותו טקסט בדימוי. או אז המילים המשולבות באיור נבחרות בקפידה ומנהלות דיאלוג רעיוני עם שאר מרכיבי העבודה: משמעות המילים משלימה את משמעות הדימויים, סותרת אותה או מספרת סיפור מקביל לה. האיור, שמלכתחילה נתון בדיאלוג עם הטקסט שהוא מלווה, מקיים בד בבד גם דיון בינו לבין עצמו. כך הוא מדגיש פנים שונות של המסר העולה מהטקסט, ואף מעניק לו פרשנויות חדשות.

 

מתוך: ילדוּת - טיול מצויר בשבילֵי הילדוּת, 2010

מתוך: "ילדוּת – טיול מצויר בשבילֵי הילדוּת", 2010

 

שילוב איורים בטקסט לשם העברת מידע

בעבודותיה של גורדון-נוי יש מעמד שווה לדימוי החזותי ולמילה הכתובה. כפי שהיא בוחרת להיעזר במילים כדי לחדד מסר המוצג באמצעות דימויים, כך היא איננה מהססת להיעזר בציורים לצורך מסר המועבר באמצעות מילים. נקודת המוצא שלה היא שמילה וציור הם שני אלמנטים גראפיים שמייצגים במרחב הכתוב דבר-מה שקיים במציאות.

גם שימוש זה במילים ובתמונות חוזר אל המפגש הראשוני של הילד עם תהליך הקריאה, ואל השלבים שבהם נוכחותם של איורים בטקסט היא הכרח אורייני טהור.

מתוך: הלן ואני, 2014

מתוך: "הלן ואני", 2014

 

בלוני דיבור ומחשבה

כשמילים ומשפטים אינם מופיעים כסימנים חזותיים, הם מתפקדים כאמצעי ביטוי מילולי לכל דבר. הטקסטים יכולים להופיע על גבי הדף, ואף בתוך בלוני דיבור ומחשבה המשמשים אמצעי להשמעת קולן של הדמויות. לעיתים חוזרות הדמויות על דבריהן בטקסט, אך לרוב הן מוסיפות את דעתן, מחשבותיהן והשגותיהן על המצב הסיפורי. מעניין לראות שגורדון-נוי רואה גם בבועות הדיבור והמחשבה אלמנטים בקולאז' – לא פעם היא אינה מציירת אותן אלא יוצרת אותן מחומרים אחרים, וגם כשהן מצוירות, יש להן נוכחות ומשקל שהדמויות חשות בהם ומגיבות להם.

השימוש בשפת הקומיקס כאמצעי ביטוי של הדמויות מרחיב את עולם הנרטיב והופך אותו ליקום מקביל למציאות שהקורא נתון בה. כמו אצל פיראנדלו או וודי אלן, גם בעבודותיה של גורדון-נוי עולמן של הדמויות זוכה לחיים ולנוכחות, שמתקיימים עוד לפני תחילת הקריאה  ונמשכים גם בתומה.

מתוך: נונה ומחק האוויר, 2015

מתוך: "נונה ומחק האוויר", 2015

 

אונומטופיאות וסימנים מוסכמים

במרחב יצירה שבו כל אלמנט הוא צורה הנושאת בעת ובעונה אחת משמעות חזותית ומשמעות סמנטית, אין זה אלא טבעי לפגוש שימוש נרחב באונומטופיאות ובעיצובי אותיות לשם העברת מסר. כמו בשפת הקומיקס, גם כאן משמשים גודלי האותיות וצורתן להמחשת נימת הדיבור והרגש שמאחורי המילים. נוכחותם של סימנים מוסכמים המסמלים רעיונות (כגון סימן שאלה, סימן קריאה, מערבולת) מתכתבת עם עולם הקומיקס ומזמינה לקרוא את האיורים כיחידה סיפורית נפרדת, המספרת את עלילותיה באמצעים חזותיים.

מתוך: להקשיב לרוח, 2011

מתוך: "להקשיב לרוח", 2011

 

איה גורדון-נוי עובדת בטכניקות מרתקות: אסמבלאז' (איסוף) וקולאז' (הדבקה). היצירות שלה מורכבות מאלמנטים רבים ומגוונים, ששילוב צורותיהם והאסוציאציות שהם מעוררים יוצרים דימוי חדש. בעבודותיה איה משתמשת ברישום, בצילום, בהדבקה ובעיבודי מחשב, ומרבה לשחק בדו-ממד ובתלת-ממד. כך היא מתארת את תהליך עבודתה:

"אני עובדת לרוחב: תמיד מתפרשת, לאט-לאט מצטמצמת, ובסוף תמיד מגיעה לקולאז'. עם השנים הבנתי שהקולאז' מבטא את מהות האמנות שלי: גם וגם וגם. יש בו גם סבטקסט וגם את ההפך שלו. אני אוהבת לשחק במשחק הזה, אולי בגלל חוסר היכולת שלי להחליט. אני רוצה הכול!"

פרויקט אישי, 2016

פרויקט אישי, 2016

 

התערוכה הופקה בשיתוף עם כנרת-זמורה-דביר, מוציאים לאור בע"מ. תודה מיוחדת לעיניים – מגזין לילדים ולבית האפנה קוֹם אִיל פוֹ.

 

מיכל פז-קלפ – מתרגמת ועורכת ספרי ילדים ונוער, בהם "בון", "יומנו של חנון", "קפטן תחתונים", "הטיול הגדול של מקס" ו"חתולו של הרב", ומרצה על ספרות ילדים ונוער.

כתיבת תגובה

3 תגובות:

  1. מאת שהם סמיט:

    איזה סרטון מלבב! (ואיזו יוצרת מלבבת!!!)
    אחד ממורי בבצלאל אמר שעיצוב טוב הוא "אינטליגנציה נראית לעין) . נכון גם לגבי איור, ובמקרה של איה גורדון נוי איור&עיצוב אינטליגנטים, מלאי הומור ואנושיות.
    בראבו!

  2. מאת איה:

    שוהם, תודה רבה

  3. מאת אורנה גרנות:

    באמת הסרט נפלא וכל הכבוד על התערוכה
    אבוא לראות :-)
    מזל טוב

כתיבת תגובה


ידע אותי כאשר מפורסמות תגובות חדשות ברשימה זו.