1 איור

בוגרים לגילם – אליאנה בלמס

ראיון עם בוגרת המחלקה לתקשורת חזותית ב"בצלאל" על פרויקט הגמר שלה

אוגוסט 11, 2016  

בוגרים לגילם הוא מדור שנוסד לכבוד תערוכות הסיום של בוגרי המחלקות השונות בבתי הספר הגבוהים לעיצוב. גם השנה בחרנו מספר בוגרים מוכשרים שפרויקטי הגמר שלהם קשורים לתרבות לילדים, ושלטעמנו כדאי מאוד לשים לב אליהם. אנו שמחים להציג בפניכם את יוצרי העתיד, המפגינים כבר בפרויקט הגמר שלהם גישה ייחודית, מרעננת ומגוונת לעשיה תרבותית ואמנותית לילדים.

שלום אליאנהספרי לנו קצת על עצמךלמה החלטת ללמוד תקשורת חזותית?

היי אני אליאנה, בת 26, עולה חדשה-ישנה מרוסיה, וכיום מתגוררת ברחובות. כמו רוב הסטודנטים במחלקה, גם אני ציירתי ויצרתי מגיל קטן מאוד. אני זוכרת שממש אהבתי את הדמויות המשונות בסדרות האנימציה הרוסיות, ואת הציורים בספרים שהקריאו לי בילדות, ומאוד רציתי לעשות כאלו בעצמי. כשעלינו ארצה, והרבה נאלץ להישאר מאחור, ספרי הילדות האהובים עלי הצטופפו בכל זאת במזוודות העמוסות. גם היום הם החלק המועדף עלי במדף הספרים, ואני ממשיכה לרכוש עוד ועוד. ידעתי שאני רוצה לאייר (לא שבאמת ידעתי מה זה אומר באותה תקופה) ושזה תחום שנלמד במחלקה לתקשורת חזותית, אז עם הזמן זה התחיל להרגיש כמו צעד הגיוני.

זיכרונות ילדות

זיכרונות ילדות

איך את מסכמת את ארבע שנות לימודייךמה גיליתבמה השתפרתהאם גיבשת שפה סגנונית או טכניקה אהובה?

בעיקר שמחתי להיחשף להמון תחומים שלא הכרתי לפני, ולמדתי לאהוב ולשלב אותם באיורים שלי או בדברים אחרים שאני עושה. בשנה ג' למשל הייתי באירלנד והתאהבתי בקליגרפיה קלטית כי היא משלבת המון ציורים בתוכה, מה שגרם לי לבסוף לבחור בקורסים יותר טיפוגרפיים, שבהם יכולתי לצייר אותיות ומאוד נהניתי בהם.

הדבר הכי חשוב שלמדתי זה חשיבות הסיפור באיור או בדימוי. לפני "בצלאל" אהבתי לצייר יפה, אבל השקעתי מעט מאוד מחשבה בהתרחשות שמועברת דרך הציור. ב"בצלאל" למדתי איך להיסגר על רעיון או אמירה או תחושה, ואיך להעביר את זה לצופה, לספר את הסיפור ולעורר רגש. זה דבר שלא הייתי מודעת אליו בכלל לפני כן, והיום אני לא מסוגלת לעבוד בלי לקבל את ההחלטות האלה עוד לפני שאני מציירת קו ראשון.

ציטוטים מספרים אהובים

ציטוטים מספרים אהובים

השפה הסגנונית שלי אמנם השתנתה והשתפרה מאוד בארבע השנים האחרונות, אבל היא השתנתה מפרויקט לפרויקט. אני אוהבת כל כך הרבה סגנונות ושואבת השראה מהמון דברים, שבכל מטלה אני נהנית מחדש מהחופש לבחור את הכיוון שמעניין אותי ומתאים לפרויקט. גיליתי שאני מאוד נמשכת לטקסטורות ומראה של "טכניקות ידניות", ומציירת בעיקר עם מחשב ולוח גרפי.

טכניקה דיגיטלית שמדמה פסטל

טכניקה דיגיטלית שמדמה פסטל

ספרי על פרויקט הגמר שלךאיך הגעת אליו ובמה הוא עוסק?

בפרויקט הגמר שלי, "ארנב הבד", עשיתי חידוש ואדפטציה לספר "ארנב הקטיפה" מאת מרג'רי ויליאמס. גיבור הספר הוא ארנב צעצוע מבד ששואף מאוד להפוך להיות "אמתי", גם אם הוא לא ממש מבין מה זה אומר, ורק יודע שלשם כך דרושה אהבה של ילד. השינוי שעובר הארנב במהלך הספר מקביל למסע ההתבגרות שעוברת הילדה שלו, ואתם ביחד – הילדים שקוראים את הספר בשלב שהם כבר לא ילדים קטנים אבל גם עוד לא ממש בני נוער.

מתוך "ארנב הבד"

מתוך "ארנב הבד"

הכרתי ואהבתי את הספר לפני וגם ידעתי שהוא נחשב לקלאסיקה באמריקה. למרות זאת, בניגוד לקלאסיקות אחרות וטובות, הוא עשה "עלייה" לארץ רק ממש לאחרונה, ומעולם לא צבר פה את הפופולריות לה הוא זכה מעבר לים (הסיבה שאני בכלל נחשפתי אליו הייתה כי שמו מוזכר לפעמים כבדרך אגב בסדרות אמריקאיות). אפשר לומר שזאת הייתה נקודת הפתיחה. מאוד עניין אותי להבין מדוע הוא לא כל כך צלח פה, וזה השפיע על הגישה שלי כשבאתי לעבוד על הפרויקט, גם מבחינת כתיבה ויצירת האדפטציה, אבל גם מבחינה איורית.
העבודה על הספר התחילה בשכתוב הטקסט וחלוקתו לכפולות. כל כפולה קיבלה סקיצה זריזה כדי להבין מה הקומפוזיציה שהולכת להופיע בה והיכן ימוקם הטקסט. עבדתי מההתחלה עם פריסת דמה שכל הזמן שיניתי, מה שאפשר לי לעבוד תמיד במבט רוחבי על כל הכפולות, ולא רק על איור אחד ספציפי.

תהליך עבודה על הספר

תהליך עבודה על הספר

במהלך העבודה עברתי המון קשיים, וממש עד הרגע האחרון הסתבכתי עם השפה האיורית שנראתה קצת מנוכרת. רציתי מאוד שהאיורים ירגישו חמים וחומריים ו"נעימים למגע", כמו הצעצוע שהם מספרים עליו. לבסוף הצלחתי ליצור בצורה ממוחשבת טכניקה שמדמה צביעה בעפרונות וטקסטורה של שתי וערב, שהתאימה להרגשה הרכה והחומרית שרציתי להעביר.

מתוך "ארנב הבד"

מתוך "ארנב הבד"

למה בחרת בפרויקט הפונה לילדים?

אני קצת הרבה מתגעגעת לילדות שלי, אז אולי לפני הכול יהיה נכון לומר שעשיתי את זה בעיקר בשביל עצמי, כי ידעתי שאני אהנה מאוד מהתהליך. מה שאני אוהבת מאוד בתכנים בדיוניים שמועברים לילדים, זה שיש מעט מאוד אחיזה במציאות, הכול הרבה יותר חופשי והרבה יותר מהנה לציור. אך עם זאת, אפשר לעשות שימוש דווקא בעולם שטותי עם חוקים משלו, כמטאפורה שמספרת בצורה מחוכמת את המציאות היום-יומית שהילדים צריכים ללמוד. לפעמים אני חושבת על הרגע שבו ילדים נחשפים לספר, ובתוכו הם מגלים בפעם הראשונה איזה מסר חשוב או איזו אמת אוניברסלית שאנחנו כמבוגרים כבר שמענו פעמים רבות וכבר התרגלנו לבטל אותה כ"קיטש". זה קצת כמו לחזור לרגע הזה מבחינתי, אבל גם עם אפשרות להשפיע על המסר שמועבר.

מתוך "ארנב הבד" (הספר שבאיור הוא המהדורה המקורית של "ארנב הקטיפה")

מתוך "ארנב הבד" (הספר שבאיור הוא המהדורה המקורית של "ארנב הקטיפה")

הרבה ספרים קלאסיים זוכים לאיורים מחודשים בשנים האחרוניםכיצד כמאיירת צעירה את חושבת שזה יכול לתרום לספרות הילדיםהאם עניין אותך במיוחד לאייר יצירה קלאסית כל כך?

איור וסיפור מחדש של קלאסיקות הכרחיים להנגשת הסיפורים לאוכלוסיות חדשות, בתקופות ובמקומות שונים. הם הפכו לקלאסיים מסיבה מסוימת, ותמיד יהיה בהם צורך, כמו הכרת ההיסטוריה. אני זוכרת שכילדה מאוד אהבתי לקרוא סיפורי מיתולוגיה וסיפורי עם, דברים שסופרו לפני אלפי שנים וממשיכים לעבור מדור לדור ולהשפיע גם על טקסטים מקוריים.

8- ארנב הבד
דווקא במקרה של "ארנב הקטיפה", מה שהיה מעניין במיוחד מבחינתי זה שדווקא אצלנו בישראל לא מדובר בקלאסיקה בכלל, והספר לא זכה לתשומת לב מצד מאיירים ישראלים עד כה. בגלל שהפרויקט נעשה במסגרת לימודים, היה לי חופש גמור להביא לידי ביטוי את עצמי ואת החלקים שעניינו אותי: לכתוב, לצייר, ובסופו של דבר לייצר משהו חדש משלי שגם מוקיר את "ארנב הקטיפה" המקורי, אבל גם עדכני יותר ומכיר אותו לקהל חדש.

מה את מקווה לעשות כעתעם סיום לימודייך?

אני מאוד רוצה להוציא לפועל או להשתתף בפרויקט שמייצר ספרים אישיים ומאפשר לקוראים להשפיע על העלילה ועל האיורים בסיפור. למשל, ספר שמותאם לילדים לפי שמם, וכל אות בשם משפיעה על הסיפור ומשנה את העלילה ואת האיורים בהתאם. ראיתי כל מיני ניסיונות לפרויקטים כאלה ברחבי העולם ומאוד הצטערתי שלא היה משהו כזה כשאני הייתי קטנה. אני גם חולמת לכתוב ולאייר ספר או סדרת ספרים שהם לחלוטין שלי. ובינתיים, עד שכל זה יקרה, אני רוצה לקפוץ לביקור קצר בוונציה ולהתקדם ברשימת הקריאה שלי.

כתיבת תגובה

תגובה אחת:

  1. מאת דפנה חיימוביץ':

    כל כך יפים ואנושיים איורי הארנבים. אני אוהבת איורים, סיפורים ושירים על ארנבים. (וגם ארנבים אמיתיים). כתבתי לא מעט שירי ארנבים.

כתיבת תגובה


ידע אותי כאשר מפורסמות תגובות חדשות ברשימה זו.