2 ראיונות

בוגרים לגילם – חן וינר

ראיון עם בוגרת תקשורת חזותית ב"בצלאל" על פרויקט הגמר שלה - איור מחודש לספרה של מרגרט וויז-בראון

אוגוסט 27, 2015  

בוגרים לגילם הוא מדור שנוסד לכבוד תערוכות הסיום של בוגרי המחלקות השונות בבתי הספר הגבוהים לעיצוב. גם השנה בחרנו מספר בוגרים מוכשרים שפרויקטי הגמר שלהם קשורים לתרבות לילדים, ושלטעמנו כדאי מאוד לשים לב אליהם. אנו שמחים להציג בפניכם את יוצרי העתיד, המפגינים כבר בפרויקט הגמר שלהם גישה ייחודית, מרעננת ומגוונת לעשיה תרבותית ואמנותית לילדים.
שלום חן, ספרי לנו קצת על עצמך: מאיפה את, בת כמה, למה החלטת ללמוד תקשורת חזותית, וכל מה שתרצי להוסיף.

היי. אני חן וינר, נעים מאוד.
לפני שהתחלתי ללמוד ב"בצלאל", למדתי שנה באוניברסיטה העברית ודי סבלתי. אחותי הגדולה, זהר (מאיירת ומעצבת גם כן), למדה ב"בצלאל" במחלקה לתקשורת חזותית. בזמן שאני מירקרתי מאמרים – היא כייפה. נורא קינאתי בה ובתרגילים שהיא קיבלה. מתישהו היא אמרה לי, 'חן, אם את כל כך סובלת למה את לא עוברת ל"בצלאל"? זה לא כזה סיפור'. כשהיא אמרה את זה חשבתי לעצמי – נכון, זה מה שאני צריכה לעשות! הרגשתי הקלה מאוד גדולה. אני מודה שלא לגמרי ידעתי במה זה כרוך ולא הכרתי את המחלקה לעומק. כל עניין העיצוב תפס אותי די בהפתעה, אבל בסדר, בסוף מצאתי את מקומי.

איך את מסכמת את ארבע שנות לימודיך ב"בצלאל"? מה גילית, במה השתפרת? האם גיבשת שפה סגנונית או טכניקה אהובה?


אלו היו ארבע שנים לא פשוטות ודי מתישות. הרבה חיפושים והתחבטויות. אני חושבת שהגילוי המשמעותי ביותר שלי היה המחשב. הגעתי ל"בצלאל" טכנופובית גמורה. תוכנות היו גורמות לי לבכות. בשנה ב' חבר שלי קנה לי וואקום ליום הולדתי וחיי השתנו! מאוחר יותר גם התחלתי לעשות אנימציה, ובכלל העמקתי את הידע שלי בתוכנות. המרחבים הדיגיטליים האלו לגמרי הרחיבו לי את גבולות היצירה ופתחו בפניי המון אפשרויות. אני שמחה שנפתחתי לזה בזמן.

1

עבודת הדפס משנה ב׳

יחד עם זאת, הכי יפה ונוגע ללב זה ידני. בעיניי. לכן בתחילת שנה ב', יחד עם הוואקום, התחלתי להתוודע לדפוס רשת. זו הייתה אהבה ממבט ראשון. אם הייתי יכולה לעבוד רק בהדפס, הייתי מאושרת. אני כל הזמן שואבת השראה מהדפס וגם בעבודה דיגיטלית אני מנסה לשמר מאפיינים הדפסיים כמו הפרדת צבעים, פלטה צבעונית מצומצמת, שקיפויות של שכבות צבע וכל מיני אופסטים.

2

עבודת הדפס משנה ב׳

אני לא בטוחה שהתקבעתי על שפה סגנונית. אני מאוד אוהבת חומר,כל שפה שמוציאה חומר החוצה מעוררת בי חשק לעשייה. אבל זה עדיין מנעד די רחב לפעול בו. אפילו בזמן עבודה על פרויקט אחד קשה לי לשמור על עקביות ומאיור לאיור השפה שלי משתנה. יש כל כך הרבה איור יפהפה ומעורר השראה שגורם לך לרצות לנסות אני מנסה להיעזר במחשב ושהוא לא ייעזר בי.

3

עבודת הדפס משנה ב׳

ספרי על פרויקט איור הספר, למה בחרת דווקא בטקסט הזה וכיצד בחרת את הטכניקה? 

"הירח זורח על כל העולם" נעשה במסגרת סטודיו איור ספרי ילדים עם רותו מודן. אני הגעתי לסטודיו עם צמא מאוד גדול לאייר. כל שנה ג׳ כמעט ולא איירתי. עשיתי חילופי סטודנטים בברלין בבית ספר די טכני ואיכשהו יצא שעשיתי שם קורס בעיצוב פונט. זה היה נחמד, אבל לא מה שחשבתי שאעשה בחילופים. עשיתי גם הרבה אנימציה. כמובן שאנימציה ואיור כרוכים זה בזה אבל החוויה היא אחרת לגמרי. בקיצור, רציתי לצייר הכול: נופים, חיות, דמויות, בתים. ולא לצייר שום דבר פעמיים. ככה הגעתי לטקסט של מרגרט וייז–בראון.
1
הטקסט הוא לא נראטיבי וזה מאוד התאים למצב הרוח החמדני שלי. מדובר בשיר ערש שמתרחש בכל העולם. בכל כפולה מאחלים לילה טוב למדינה אחרת, לתרבות אחרת, כל כפולה היא מעין סיפור עצמאי. האלמנט היחיד שחוזר על עצמו הוא הירח וגם עליו ויתרתי לפעמים.
5
עבדתי בטכניקה ידנית. הרגשתי שאני חייבת לצייר פיזית, מחוץ למחשב. הרבה זמן לא עשיתי את זה והתגעגעתי לזה מאוד. השתמשתי בעיפרון, בגועש, בדיו. הסורק שלי עבד קשה. סרקתי כל מיני דברים: טקסטורות, כתמים, חומרים. הכול שימש אותי בסופו של דבר.
5

סריקות עיפרון ששימשו אותי רבות

4

מבחינת תהליך העבודה, הקדשתי הרבה מאוד זמן לכפולה הראשונה שציירתי. שם עשיתי ניסויים צבעוניים וסגנוניים. הכפולה הזו הייתה האבטיפוס הסגנוני של הספר וניסיתי להיות נאמנה לו. לקח קצת זמן להגיע לנקודה הזו.

אחד מהרפרנסים לצבעוניות הספר

אחד מהרפרנסים לצבעוניות הספר

הסתכלתי על המון רפרנסים, אני יודעת שתמיד אומרים לא להסתכל על איור עכשווי ולהרחיב את עולם הרפרנסים מחוץ לאיור- אבל אני פשוט לא מתאפקת! כמובן שהסתכלתי המון על-NOBROW, איך אפשר שלא… חיפשתי פלטה מצומצמת של שלושה צבעים שתעבוד טוב עם שקיפויות של הדפס. בסוף הגעתי לצבעוניות שאהבתי ושעבדה טוב עם הטכניקה ועם הסיפור. ברגע שהייתי מרוצה מהסגנון ומהצבעוניות הדברים קרו מעצמם.

הפרדת צבעים בכפולה הראשונה שעבדתי עליה

הפרדת צבעים בכפולה הראשונה שעבדתי עליה

9

הדפס רשת של אלמנט מתוך הספר

הדפס רשת של אלמנט מתוך הספר

הדפס רשת של אלמנט מתוך הספר

2

פורזץ הספר

13

כפולה מתוך הספר הסופי

האם עשית במהלך הלימודים עוד פרויקטים הפונים לילדים? 
עשיתי סרטי אנימציה אבל אני לא לגמרי בטוחה מי הקהל שלהם. חבר סיפר לי שהבן שלו (בן 6), ראה את פרוייקט הגמר שלי כמה פעמים ברצף ומאוד נהנה. מצד שני, יצא לי לראות ילדים שצפו בו בתערוכה ב"בצלאל" ולא התחברו. אפשר להגיד שעשיתי פרויקטים נוספים שפונים לילדים-מסוימים…

מה את מקווה לעשות כעת כשסיימת את לימודייך? מהו פרויקט החלומות שלך?
אני מקווה להמשיך לאייר ולעשות אנימציה כמה שיותר. אין לי פרויקט חלומות מסוים, כל פרויקט שקשור בציור (איור או אנימציה) הוא פרויקט חלומי.

 

12

כפולה מתוך הספר הסופי

 

כתיבת תגובה

2 תגובות:

  1. מאת תמיר:

    מדהימה!

    ההדפס הירוק של הטווסים משנה ב׳ הוא הדבר הראשון שמסגרתי בדירה החדשה

  2. מאת biet berl:

    האם הספר יצא גם במהדורה שניתן לרכוש אותה?…

כתיבת תגובה


ידע אותי כאשר מפורסמות תגובות חדשות ברשימה זו.