במה ומסך

בוגרים לגילם – יערה בר-שי

ראיון עם בוגרת מגמת עיצוב תעשייתי ב"בצלאל" על פרויקט הגמר שלה - צעצוע המשלב עץ ותפירה

אוגוסט 11, 2014  

בוגרים לגילם הוא מדור חדש שנוסד לכבוד תערוכות הסיום של בוגרי המחלקות השונות בבתי הספר הגבוהים לעיצוב. בחרנו מספר בוגרים מוכשרים שפרויקטי הגמר שלהם קשורים לתרבות לילדים, ושלטעמנו כדאי מאוד לשים לב אליהם. אנו שמחים להציג בפניכם את יוצרי העתיד, המפגינים כבר בפרויקט הגמר שלהם גישה ייחודית, מרעננת ומגוונת לעשיה תרבותית ואמנותית לילדים.

והפעם, ראיון עם המעצבת התעשייתית יערה בר-שי, בוגרת "בצלאל".


שלום יערה, ספרי קצת על עצמך.

אני יערה בר-שי, תכף בת 25, ירושלמית במקור ובהווה, סיימתי ממש עכשיו לימודי עיצוב תעשייתי ב"בצלאל". הבחירה בתחום באה מתוך הרצון שלי לשלב אמנות ויצירה שהם חלק חשוב בחיי יחד עם פרקטיקה ועשייה שבאה לידי ביטוי בחיים האמתיים ולא רק כתמונה על הקיר או מוצג במוזיאון.

ספרי לנו קצת על פרויקט הגמר שלך.
פרויקט הגמר שלי הוא בית משחק בהרכבה עצמית לילדים שנולד מתוך חווית הילדות שלי עם בתי משחק. אהבתי להזיז את הרהיטים, לשנות את החלל ולסדר את הדמויות אך תמיד הרגשתי מוגבלת על ידי קירות, אנשים וחפצים עשויים מדי. המשחק שיצרתי מאפשר לילד להתערב בכל שלבי יצירת הבית, מתכנון החלל, דרך בניית הרהיטים ועד עיצוב הדמויות.

Holiboo פרוייקט גמר יערה בר-שי, צילום עודד אנטמן  (4)

Holiboo פרויקט גמר יערה בר-שי, צילום עודד אנטמן (לחצו להגדלה)

המשחק מורכב מחלקי עץ שטוחים עם חורים, חרוזי עץ עגולים וחוטים. בעזרת החוטים אפשר לחבר את החלקים השונים וליצור סביבת בית עם רהיטים, חפצים ודמויות שניתנים להרכבה במגוון של אפשרויות ושילובים. הילד יכול להרכיב את הרהיטים לפי ההוראות המצורפות או ליצור עולם דימויים וחיבורים משלו. טריטוריית הבית עצמו מורכבת ממשטחי בד המאפשרים להגדיר את החללים שבו בצורות שונות ומשתנות, ולאחר הבנייה הופך הבית לבסיס למשחק ודמיון אינסופיים. אריזת המשחק מתקפלת והופכת לתיק המאפשר לילד לקחת אתו את הבית על הגב לכל מקום.

בעצם, אפשר לומר שבמהלך העבודה על הפרויקט קצת הפכתי אני המעצבת לילדה משחקת, ובסופו של דבר המשחק עצמו קצת הופך את הילד המשחק למעצב ואדריכל…

 

מבחינה מגדרית אני יכולה לומר שניסיתי ליצור משחק שאינו פונה במובהק לבנים או לבנות. אני כמובן מודעת לקונטקסט התרבותי של בתי בובות אבל דווקא במשחק שלי נוצר חיבור בין אלמנטים שהם "של בנים" – בניה בעץ, רהיטים, ו"של בנות" – תפירה, בובות, ומתוך החיבור הזה נולד עולם חדש שמי שרוצה יכול לשחק בו איך שירצה.

זהו לא הפרויקט הראשון שאני עושה בתחום העיצוב לילדים, כבר עסקתי בנושא בשני פרויקטים קודמים במהלך הלימודים. הראשון הוא בקורס צעצועים, בו יצרתי יחד עם לו מוריה את "טה-דה!", צעצוע עץ עם דמויות מעולם הקרקס המאפשר משחקי בניה לגובה ושיווי משקל.

טה-דה! יערה בר-שי ולו מוריה, צילום יערה בר-שי (1)

טה-דה! יערה בר-שי ולו מוריה, צילום יערה בר-שי

הפרויקט השני נוצר במסגרת קורס "מקרה מבחן" שבו נתבקשנו לעצב מוצר חדש שיפתור בעיות במוצר קיים. בפרויקט זה עיצבנו ענבל ינאי ואני את GRUB, שולחן אוכל ופעילות לגני ילדים המאפשר הרכבה פשוטה, אפשרויות סידור שונות בחלל הגן והערמה קלה לפינוי מקום.

GRUB יערה בר-שי וענבל ינאי

GRUB יערה בר-שי וענבל ינאי

בשני הפרויקטים נהניתי מאוד מהעיסוק בתחום הילדים שהוא עולם צבעוני של משחק, חופש ודמיון. את העולם הזה בחרתי לקחת אתי לפרויקט הגמר.

מה היה תהליך העבודה ?

תהליך העבודה על הפרויקט היה ארוך ולא תמיד פשוט כמו שהוא נראה בסוף מהמוצר המוגמר… תחילת הפרויקט היתה בכלל לא מתחום המשחקים אלא מתוך נסיונות יותר טכנולוגים של יצירת שפה אסתטית חדשה מתוך התעסקות בתפירה ועץ. המחשבה הראשונית היתה ליצור סדרת רהיטים בגודל אמתי הבנויים מעץ עם חיבורי חוטים.

סקיצות יערה בר-שי (1)

סקיצות עץ ותפירה

התחלתי בבניית מודלים מוקטנים ותוך כדי העשייה הרגשתי שבעצם יותר נכון להם להישאר קטנים, ומתוך ההנאה שהיתה לי בפעולת היצירה והבנייה עצמה הבנתי שיש כאן פוטנציאל למשחק. בשלב הזה ניסיתי לקחת את רעיון המשחק בעץ וחוט לכיוונים שונים אך בסופו של דבר חזרתי שוב לרהיטים, וכך נולד בית המשחק.

סקיצות יערה בר-שי (3)

סקיצות רהיטים תפורים

היו שלבים של התלבטות אם לפתוח את המשחק לעולמות אחרים (חיות, כלי רכב, ועוד ועוד…) או בכלל למשהו פתוח לגמרי ובלתי מוגדר. אך החלטתי לפחות לבינתיים למקד את הנושא לבית משחק, והנושאים האחרים עוד קיימים בפוטנציאל הפיתוח.

Holiboo הוראות

Holiboo הוראות (לחצו להגדלה)

האם ניסית את הפרויקט על ילדים? האם ניתן לדעת מראש אילו צעצועים ימשכו את לבם?

אני בהחלט יכולה לסמן את נקודת המפנה והפיצוח של הפרויקט ברגע שהיו לי החלקים הראשוניים ונתתי אותם לראשונה לילדים לראות מה יקרה. עד אז רק אני שיחקתי והרכבתי והיו לי חששות גדולים, גם מבחינת היכולות המוטוריות של ילדים לפעולות הנדרשות וגם מבחינת העניין והיצירתיות שיגלו במשחק. קבוצת הנסיינים הראשונה היתה ארבע בנות בגילאי 4-11, שהפתיעו אותי לטובה בכל התחומים. כל אחת מהבנות מצאה במשחק משהו שהתאים לעניינה ויכולותיה, ובמשך זמן גדול בהרבה ממה שציפיתי הן שיחקו ומצאו עוד ועוד רעיונות ואפשרויות.

תיק Holiboo צילום: יערה בר-שי

תיק Holiboo צילום: יערה בר-שי

המפגש הזה עזר לי וכיוון אותי יותר לצרכים של הילדים ולהתאמה ליכולות שלהם, ובעיקר עודד אותי שאני אכן בדרך הנכונה. מאז עוד ילדים רבים שיחקו במשחק וכל פעם אני נדהמת מהיצירתיות והרעיונות שאני בכלל לא חשבתי עליהם. מבחינת גילאים אני יכולה להגיד שהמשחק מתאים לגילאי שש ומעלה; גם ילדים צעירים יותר מצאו בו עניין אבל בעיקר בהשחלה עצמה ופחות ביצירת מבנים מורכבים.

Holiboo צילום: עודד אנטמן

Holiboo צילום: עודד אנטמן

על השאלה אם ניתן לדעת מה ימשוך את לבם אני לא יודעת לענות, אך אני חושבת שצריך להיות איזון בין עולם פתוח ורחב המעודד יצירתיות ודמיון ובין איזשהו סיפור מסגרת שאפשר ליצור בתוכו.

מה התוכניות שלך לעתיד? מה הוא פרויקט החלומות שלך?

התוכניות לעתיד הקרוב הן קצת חופש, לאחר ארבע שנים של לימודים אמנם מאוד כיפים אך גם אינטנסיביים ומעייפים. ולעתיד הרחוק יותר – להמשיך ליצור, ולהצליח לשלב בין העולמות שאני אוהבת, המשחק הדמיון והיצירה, לבין התעשייה והעולם האמתי. אני מקווה להצליח לעשות זאת דרך תחום העיצוב לילדים. באופן ספציפי יותר, התוכנית כרגע היא לפתח את המשחק שיצרתי ולהביא אותו לכדי מציאות – לייצור ושיווק.

 

כתיבת תגובה

כתיבת תגובה


ידע אותי כאשר מפורסמות תגובות חדשות ברשימה זו.