2 איור

בוגרים לגילם – לילך רמתי

ראיון עם בוגרת "המכון הטכנולוגי" על פרויקט הגמר שלה - ספר ילדים על פי טקסטים של אנדה עמיר

ספטמבר 20, 2015  

בוגרים לגילם הוא מדור שנוסד לכבוד תערוכות הסיום של בוגרי המחלקות השונות בבתי הספר הגבוהים לעיצוב. גם השנה בחרנו מספר בוגרים מוכשרים שפרויקטי הגמר שלהם קשורים לתרבות לילדים, ושלטעמנו כדאי מאוד לשים לב אליהם. אנו שמחים להציג בפניכם את יוצרי העתיד, המפגינים כבר בפרויקט הגמר שלהם גישה ייחודית, מרעננת ומגוונת לעשיה תרבותית ואמנותית לילדים.
שלום לילך, ספרי לנו קצת על עצמך.
אני לילך, בת 25, במקור מירושלים ובארבע שנים האחרונות מתל אביב. סיימתי עכשיו את הלימודים במחלקה לתקשורת חזותית במכון הטכנולוגי חולון. מאז שהייתי ילדה אהבתי מאוד לצייר ותמיד אהבתי להסתכל על ספרים מאוירים, קומיקס וכל דבר שקשור באיור. כשהייתי בצבא גיליתי שיש מקצוע כזה תקשורת חזותית, ושאיור זה חלק ממנו, והבנתי שזה מה שאני רוצה ללמוד ולעשות.
1

עטיפת הספר

איך את מסכמת את ארבע שנות לימודיך במכון הטכנולוגי? מה גילית, במה השתפרת? האם גיבשת שפה סגנונית או טכניקה אהובה?
הלימודים במכון הטכנולוגי, ובכלל לימודי עיצוב, הם חוויה מאוד אינטנסיבית. השנה הראשונה בעיקר הייתה ממש קשה (למרות שגם השנים שבאו אחריה היו לא קלות) אבל אני חושבת שלמדתי המון, גם מהמרצים וגם מאנשים מדהימים שלמדו אתי. אני חושבת עם הזמן את מגלה מה הנקודות החזקות שלך ואת מנסה להשתמש בהן בכל פרויקט בצורה שהכי תתאים לו מצד אחד והכי תייצג אותך מצד שני.
מתוך הספר

מתוך הספר

ספרי על פרויקט הגמר שלך, איך הגעת אליו ובמה הוא עוסק?
פרויקט הגמר שלי נקרא ״מסע על סוס עץ״ והוא פיקצ׳רבוק עם שיריה של אנדה עמיר פינקלפלד, שבו האיור יוצר עלילה אחת שמחברת בין השירים. התחלתי את הפרויקט בידיעה שאני רוצה לאייר טקסטים לילדים שנשכחו עם הזמן, אבל לא ידעתי איזה טקסטים או איך אני רוצה לעשות את זה. חיפשתי טקסטים שאני ארצה לאייר, שלא יהיו מיושנים מדי מצד אחד אבל שעדיין יהיו נשכחים מספיק כדי להצדיק איור מחודש שלהם. חיפשתי הרבה בספריית הילדים של בית אריאלה עד שמצאתי את אנדה עמיר, וכשמצאתי אותה ידעתי שזה זה – שירים שהם מפעם אבל בשפה שילדים היום עדיין יבינו. השירים של אנדה עמיר כתובים בגובה העיניים, הם לא מתנשאים על הילד או מנסים לחנך אותו אלא פשוט מספרים סיפור, ומצאתי בהם הרבה שירים שעשו לי חשק לאייר.
מתוך הספר

מתוך הספר

בחרתי במקור כ-12 שירים והשלב הבא היה להחליט מה בעצם אני עושה אתם.

מבחינת הפורמט רציתי לעשות ספר שהוא מצד אחד אסופה של כמה שירים, אבל מצד שני גם סיפור אחד שאותו הילד יכול להבין גם בלי קריאה של ההורה, ככה שבעצם הילד יוכל להתחבר יותר לספר וליהנות ממנו גם כשלהורה אין זמן להקריא. השלב הבא היה בעצם ליצור עלילה שבה לכל שיר יהיה את המקום שלו ושהרצף שלהם יצור סיפור.
בסופו של דבר נכנסו לספר 9 שירים, שביחד מתחברים לסיפור על הילדה יעל שיוצאת למסע על סוס העץ שלה שמתחיל מחדר השינה, יוצא אל העיר ואל חוף הים, ממשיך בכך שגל גדול מגיע וסוחף אותם למסע תת ימי שאחריו הם יוצאים מהים לגלות שכבר לילה, עורכים סעודה עם הכוכבים וחוזרים חזרה לחדר השינה.
השיר הראשון  בספר הוא ״אין כסוסי עץ!״ שמתוכו הגיע הרעיון של המסע על הסוס והשם של הספר, והאחרון הוא ״חלום שאבד״ שמספר על ילדה בשם יעל שמתעוררת מחלום ולא זוכרת על מה הוא היה. ההחלטה לשים את השיר הזה בסוף בעצם מעמידה את השאלה אם כל המסע קרה באמת או היה רק בדמיון.
אחרי שהיו לי את השירים ואת העלילה יכולתי להתחיל לעבוד. התחלתי מלחפש את הדמות של הילדה יעל, דבר שלקח לי קצת זמן למצוא…
חיפוש אחרי היעל הנכונה

חיפוש אחרי היעל הנכונה

היא התחילה בתור ילדה חולמנית וביישנית קצת, ואז הבנתי שהיא צריכה יותר אופי. המשכתי לחפש את הילדה המתאימה, ואפילו כבר עשיתי סקיצה לכפולה אחת עם אחת הדמויות המוקדמות, אבל היא עדיין הייתה רגילה מדי. ואז החלטתי שאני צריכה לתת לעצמי הגבלה מסוימת שקשורה בדמות כדי להפוך אותה לקיצונית יותר וקיבלתי החלטה שכל מה שקשור בילדה הזאת יהיה בגוונים חמים של אדום וכתום- הבגדים שלה, החדר שלה, השיער שלה, אפילו החתול שלה.
סקיצה מוקדמת לכפולה עם אחת הדמויות הראשונות, חלק מסטוריבורד ראשוני

סקיצה מוקדמת לכפולה עם אחת הדמויות הראשונות, חלק מסטוריבורד ראשוני

ברגע שקיבלתי את ההחלטה הזאת היה ברור לי שביציאה מהעולם שלה אל העולם שבחוץ יהיה שינוי צבעוני, ולכן ככל שהמסע מתקדם הגוונים של הכחול והסגול משתלטים על הספר, מה שמגיע לקיצוניות בעולם שמתחת למים. וככה הגעתי בעצם לצבעוניות של הספר שהיא מאוד רוויה ושמחה.
סקיצה לכפולה עם דמות אחרת, עדיין לא זה.

סקיצה לכפולה עם דמות אחרת, עדיין לא זה.

 

מבחינת הטכניקה של הציור ידעתי שאני רוצה לעשות משהו ידני, ולא ציור ממוחשב, בגלל האופי של השירים. השתמשתי בעטים לציור של קווי המתאר ואז צבעתי בפרומרקרים משטחי צבע שטוחים ועליהם הוספתי פרטים בצבעי עיפרון כדי לתת את האור והצל ומרקמים כמו שיער או הפרווה של החתול. זאת טכניקה שהשתמשתי בה כבר לפני זה בקורס איור ספרים בסמסטר א השנה, וידעתי שאני רוצה להשתמש בה שוב.
סקיצה לכפולה עם הדמות הסופית, מתוך סטוריבורד מתקדם יותר

סקיצה לכפולה עם הדמות הסופית, מתוך סטוריבורד מתקדם יותר

הכפולה הסופית

הכפולה הסופית

אני בעצם מציירת בחלקים ואז מחברת הכל במחשב, ככה שלמרות שהטכניקה ידנית אני עדיין יכולה לחזור לכל כפולה ולהוסיף או להחסיר ממנה פרטים, דבר שמאוד מקל על העבודה.
סקיצה מתוך הסטוריבורד לשיר ״קונכית אילת״

סקיצה מתוך הסטוריבורד לשיר ״קונכית אילת״

הכפולה הסופית לשיר ״קונכית אילת״)

הכפולה הסופית לשיר ״קונכית אילת״

כפולה מתוך ״גורגו״ שנעשה בקורס איור ספרים בסמסטר א באותה טכניקה

כפולה מתוך ״גורגו״ שנעשה בקורס איור ספרים בסמסטר א' באותה טכניקה

אנא פרטי על הפרשנויות הייחודיות לטקסטים. מנין הן הגיעו?
אחד הדברים שהנחו אותי בעבודה על הספר היה השיר האחרון, שבעצם אומר שיכול להיות שכל המסע היה בכלל חלום. ברגע שהחלטתי להכניס אותו בעצם קיבלתי את ההחלטה שהפרשנות שלי לשירים לא חייבת להיות לגמרי מציאותית.
מתוך הספר

מתוך הספר

אם הכול בעצם חלום אז כשגמל הורס את העיר שבנית בחול זה לא אומר שהוא בהכרח דרך עליה, הוא יכול לגלוש על הגלים והוא יכול להיות סגול. ואם פוגשים לוויתן הוא יכול להיות בכלל צוללת-לוויתן. חלק מהשירים של אנדה עמיר הם בעצמם קצת דמיוניים – השיר שמדבר על הכוכבים שאוכלים את הלילה למשל, או השיר שמדבר על הרצון לדוג את השמש כדי שהדגים לא יאכלו אותה – ככה שהרבה מהפנטזיה בעיני כבר הייתה שם ורק חיכתה לפרשנות איורית.
מתוך הספר

מתוך הספר

דבר נוסף שרציתי להכניס לתוך הספר היו אלמנטים מהתקופה. השירים המקוריים נכתבו בשנות ה-40 עד שנות ה-60, וכמו שהם נשכחו עם הזמן יש גם הרבה פריטים מהתקופה שנשכחו ושילדים היום לא מכירים. חיפשתי הרבה פריטים שהיו נפוצים אז – החל מצעצועים ישנים שיהיו בחדר של יעל ועד לכל מיני פריטים אחרים כמו מכונות כתיבה, סיפולוקס ומגוון פריטים אחרים שמפוזרים בספר ונותנים לילד עוד משהו להסתכל עליו ולשאול את ההורים מה זה הדבר הזה.
פורזץ הספר

פורזץ הספר

האם העובדה שמדובר בספר שירים ולא בנרטיב רציף היוותה אתגר עבורך כמאיירת? ובאיזה אופן התמודדת עם הפורמט של ספר שירה?
אחד מהאתגרים הכי גדולים היו ליצור את הרצף מתוך השירים, למצוא את הדרך ליצור רצף נרטיבי שיהיה ברור מצד אחד אבל שלא יאנוס את עצמו על השירים מצד שני. ההחלטה ליצור רצף בעצם ביטלה את הפורמט הקלאסי של ספר שירה ויצרה יצור כלאיים – משהו שבין ספר שירה לפיקצ׳רבוק. אני מאוד נהניתי לעשות את זה כי זה אפשר לי לא רק לאייר את השירים הקיימים אלא גם ליצור סיפור חדש בעצמי.
מתוך הספר, הכפולה האחרונה

מתוך הספר, הכפולה האחרונה

 

כתיבת תגובה

2 תגובות:

  1. מאת רות אורן:

    תענוג!

  2. איורים מלאי קסם. שובים את העין והלב.

כתיבת תגובה


ידע אותי כאשר מפורסמות תגובות חדשות ברשימה זו.