כללי

בוגרים לגילם – נטע שלם

ראיון עם בוגרת המחלקה לתקשורת חזותית ב"בצלאל" על פרויקט הגמר שלה - אטלס הכוכבים

ספטמבר 16, 2019  

בוגרים לגילם הוא מדור שנוסד לכבוד תערוכות הסיום של בוגרי המחלקות השונות בבתי הספר הגבוהים לעיצוב. גם השנה בחרנו מספר בוגרים מוכשרים שפרויקטי הגמר שלהם קשורים לתרבות לילדים, ושלטעמנו כדאי מאוד לשים לב אליהם. אנו שמחים להציג בפניכם את יוצרי העתיד, המפגינים כבר בפרויקט הגמר שלהם גישה ייחודית, מרעננת ומגוונת לעשיה תרבותית ואמנותית לילדים.

שלום נטע, ספרי לנו קצת על עצמך, למה החלטת ללמוד תקשורת חזותית?

היי, אני נטע, בת 27, נשואה לרועי, ולפני שבועיים הפכנו להורים לעפרי. גדלתי ביישוב עפרה, במהלך התואר גרנו בירושלים, ובקרוב נעבור לגור בישוב אשלים בדרום, ואני מחכה מאוד למעבר אל המדבר והשקט. את החלום ללמוד אמנות ותקשורת חזותית ואת האהבה שלי לאיור ירשתי מסבא שלי, שהוא אמן סופר סת"ם. הוא לא למד מעולם אמנות בצורה מסודרת אבל כשהייתי ילדה, באתי בקיץ ללמוד ממנו את העיקר – התבוננות ואהבה ללמידה. הוא לימד אותי רישום בדיו וציפורן, רישום פרספקטיבה, טיפוגרפיה ועוד דברים רבים שמלווים אותי עד היום. אחר כך למדתי בחוג אצל בוגרת "בצלאל", תמי קאסוטו, והחלום על "בצלאל" התחיל שם. למדתי שנה אחת במחלקה לתקשורת חזותית בבית הספר לאמנות "מוסררה" ובסוף באמת הגעתי ל"בצלאל".

איך את מסכמת את ארבע שנות לימודיך ב"בצלאל"? מה גילית, במה השתפרת? האם גיבשת שפה סגנונית או טכניקה אהובה?

חווית הלמידה ב"בצלאל" היתה משמעותית מאוד עבורי. אני חושבת שהדבר המרכזי בשבילי בכל מקום, הוא המפגש עם אנשים שונים ממקומות שונים ומחשבות מגוונות. נהנתי להכיר מרצים טובים שהעניקו לי כלים ללמידה ועבודה איכותית ומקצועית. גיליתי שאני אוהבת מאוד לעבוד בטכניקות ידניות, ומעדיפה להגיע לעבודה במחשב רק ממש בסיום תהליך היצירה. גיליתי גם שעבודה עם המון צבעים משמחת אותי. אני חושבת שהשתפרתי בגישה שלי לאיור, כמה הוא יכול להיות צמוד לטקסט אליו הוא מתייחס או כמה מתוחכם, עמוק ומאתגר את הצופה הוא יכול להיות. למדתי גם להביא את העולם שלי אל האיור, את הנופים שגדלתי בהם, את המחשבות והדעות שלי.

הטכניקות האהובות עלי קשורות כולן בהרבה עבודה ידנית ונייר: חיתוכי מגזרות נייר, קולאז'ים של גזרי נייר, הדפסים ורישום בעפרונות צבעוניים. נדמה לי שהשפה שלי מתאפיינת בצבעים עזים, קווים חדים וגם בלאגן מסוים שעושה לי סדר בראש.

ספרי על פרויקט הגמר שלך, איך הגעת אליו ובמה הוא עוסק?

פרויקט הגמר שלי נקרא "אטלס הכוכבים", זהו ספר המלמד אסטרונומיה וצפייה בכוכבים לילדים וגם להורים שלהם. החלק הראשון בספר פותח בהיכרות עם מערכת השמש, הגלקסיה ותנועות גרמי השמיים, והחלק השני כולל הדרכה ליציאה לתצפית כוכבים והיכרות עם שלושים וחמש קבוצות הכוכבים העיקריות בהן ניתן לצפות משמי ישראל. ההיכרות עם הכוכבים כוללת זיהוי של רוחות השמיים, מיתולוגיות של עמים רבים, העמקה בקבוצות של גלגל המזלות, ועוד. בסופו של הספר מתחבאת מפת כוכבים זוהרת בחושך, אתה ניתן לצאת אל הלילה, לצפות בשמיים ולהכיר את קבוצות הכוכבים.

האיורים באטלס נעשו בטכניקת קולאז' של גזרי ניירות צבועים. לקחתי המון דפים לבנים, צבעתי אותם, והתחלתי לגזור ולהדביק. כשסיימתי להרכיב את הדמויות המאוירות סרקתי אותן, עימדתי את הטקסטים ושאר האינפורמציה. הגעתי אל תחום האסטרונומיה לאחר שהייתי מדריכת טיולים באילת בשירות הלאומי ונחשפתי אל השמיים זרועי הכוכבים של המדבר. הצטרפתי אל חבורה מקסימה שנקראת "הדובה הגדולה-אסטרונומיה תצפיתית", חבורה של מדריכים ומרצים לאסטרונומיה. אנחנו מסתובבים בכל הארץ עם טלסקופים, מודלים של מערכת השמש ומצגות ומלמדים אנשים בכל הגילים להכיר את השמיים שמעלינו.

למה בחרת בפרויקט הפונה לילדים?

לאחר כמעט עשור של הדרכת אסטרונומיה, ראיתי שיש מחסור בספרים בעברית העוסקים בתחום זה. ההיצע שקיים למבוגרים הוא קטן, ולילדים עוד יותר. אין כמעט ספרי אסטרונומיה שהם לא מדעיים "מידי" אבל גם לא לפעוטות. דוגמא פשוטה לחסך שיש בעברית בתחום היא כאשר רואים בחנויות הספרים הרבה מגדירי ציפורים או מגדירי צמחים, אבל אין אפילו מגדיר כוכבים אחד…

בתחילת תהליך העבודה על הפרויקט, חשבתי לרכז טקסטים שונים מתחום האסטרונומיה שיתאימו לילדים. תוך כדי העבודה מצאתי את עצמי כותבת מחדש את כל הטקסטים כך שיתאימו לגילאים הצעירים אך בלי לפגוע ברמה המדעית שלהם, וזאת מכיוון שלא מצאתי טקסטים קיימים שמתאימים לספר מסוג זה.

מה מושך אותך בנושא של חלל ואסטרונומיה?

הכוכבים הם תחום שקשה לא להתאהב בו. אחרי כמה לילות קרים של תצפית בקבוצות הכוכבים, עם הרבה סוודרים וגרביים, כוס תה ועוגיות ובעיקר חברים טובים, נראה לי שלהתבונן בשמיים זה הבילוי המועדף עליי. וכאשר ניתן ללמוד ולהחכים על הדרך, זה בכלל כיף. האסטרונומיה כוללת בתוכה המון תחומים: היסטוריה, ארכיאולוגיה, מיתולוגיה, פיזיקה, ועוד. השילוב של כל התחומים הללו מרתק בעייני ובכל יציאה לתצפית אני לומדת דברים חדשים.

מה את מקווה לעשות, כעת שסיימת את לימודייך?

השאיפה הראשונה שלי היא להוציא לאור את "אטלס הכוכבים". בנוסף לזה אני רוצה פשוט להמשיך לאייר ספרים, לעיתונות, פרסום וכו'. אני מדמיינת את הסטודיו שלי בבית שנעבור אליו באשלים, מלא שמש, עציצים וכמובן המון דפים וחומרי עבודה. מתחשק לי לשבת ולצייר.

כתיבת תגובה

כתיבת תגובה