1 ספרות

בוגרים לגילם – רז מיטרני

ראיון עם בוגר המחלקה לעיצוב תעשייתי ב"בצלאל" על יצירת הספר העץ הנדיב לילדים עיוורים

אוגוסט 3, 2016  

בוגרים לגילם הוא מדור שנוסד לכבוד תערוכות הסיום של בוגרי המחלקות השונות בבתי הספר הגבוהים לעיצוב. גם השנה בחרנו מספר בוגרים מוכשרים שפרויקטי הגמר שלהם קשורים לתרבות לילדים, ושלטעמנו כדאי מאוד לשים לב אליהם. אנו שמחים להציג בפניכם את יוצרי העתיד, המפגינים כבר בפרויקט הגמר שלהם גישה ייחודית, מרעננת ומגוונת לעשיה תרבותית ואמנותית לילדים.

היי רז, מה שלומך? ספר לנו, למה הלכת ללמוד דווקא עיצוב תעשייתי?

מאז ומתמיד נמשכתי לעיצוב. גם בתור נער למדתי במגמה לעיצוב גרפי, אבל לא נחשפתי לכל העולמות הסובבים את המושג עיצוב. כשגרתי בארצות הברית התמונה הלכה והתבהרה, ונחשפתי יותר לעולם המוצרים. הבנתי שאני רוצה ליצור: ליצור למען החברה, למען שימושיות, ולמען הקלה באורחי חיים. עיצוב תעשייתי מתעסק בעולם הרבה יותר רחב מאסתטיקה או יופי; הוא מתעסק באינטליגנציה, רגישות והבנה מעשית רחבה. כשאני רואה מוצר שעיצבתי ופיתחתי בא לידי שימוש ויישום זו תחושת סיפוק עילאית בשבילי.

ספר לנו קצת על פרויקט הגמר שלך (בהנחיית דורי אביגור רגב)?

בתחילת שנה ד׳ השתתפתי בקורס סטודיו שנקרא "שרשרת המזון", בהנחיית ליאורה רוזין. בקורס זה עיצבתי מערכת כלי אוכל לעיוורים הכוללת צלחת, סכו"ם וכוסות לשתייה חמה וקרה. בסיום הפרויקט הרגשתי חיבור עמוק מאוד לעולם העיוור והחלטתי להישאר באותו תחום גם בפרויקט הגמר שלי, אך הפעם בחרתי להתעסק בילדים. יצרתי קשר עם "בית חינוך עיוורים" בירושלים והגעתי לביקור. רחל המנהלת הייתה אדיבה ומחויכת, וליוותה אותי לאורך הפרויקט כולו. למעשה, הגישה המלווה את הפרויקט היא אותה גישה דרכה רחל מחנכת את תלמידיה, והיא אומרת שילד עיוור הוא אינו רואה, ולימוד מושגים של "רואים" הוא לצורך תקשורת עם רואים, אך יש ללמד ילד עיוור מתוך הבנה של עולם עיוור. או במלים אחרות, הילד צריך להבין את ה"סוסיות" של הסוס, את המהות שלו, ופחות להתעמק באיך הוא נראה.

המקום הזה היה מרתק בשבילי. הייתי סקרן כל כך להבין את הילדים ואת עולמם, וכל הזמן שאלתי את עצמי וגם את הילדים איך נראה דמיון של ילד עיוור? אילו תמונות רצות בראשו אם לא ראה מעולם צבעים? צורות? אין לי עדיין תשובה, אבל אני חושב שהפלטפורמה שלי בהחלט מפתחת את התחום. ספרי ילדים הם מקור עצום להשראה ולהנאה, אין ילד שלא עבר כמה עשרות ספרים במהלך ילדותו. לסיפור יש חלק משמעותי בתוך הספר, אך גם לאיורים ולתמונות. למעשה, האיורים הם הדבר הממשי שאנו תופשים, אך כיצד הם באים לידי ביטוי בעולם ללא ראייה?

בספרים, עזרים ומשחקים שקיימים היום לילדים עיוורים אין מספיק התעמקות בצורך של הילד העיוור. כלומר, שתבליט של תמונה אינו בהכרח יהיה מובן לו מכיוון שפרספקטיבה הנה מושג של רואים, ולאור זאת שלא ראה מעולם, אפשר להסיק שהתפיסה שלו לא תעמוד בקנה אחת עם הכוונות של התבליט. לדוגמא, אם נראה באיור בית קטן ולידו איש גדול, נוכל להסיק כי הבית רחוק. אך לילד עיוור זה יישאר פשוט בית קטן עם איש גדול לידו. דרך ההבנה הזו פיתחתי ועיצבתי את הפרויקט כולו.

איך זה עובד בעצם? מה ילד עיוור שניגש לספר מבין ממנו?

בפרויקט פיתחתי פלטפורמה שבה המתודה משלבת פעולות שקורות ונעשות בתוך הסיפור יחד עם פיתוח יכולות מוטוריות ותנועה, לכדי משחקונים והפעלות המדמות את המתרחש בסיפור. כמו למשל לטפס על העץ, להתנדנד, לאסוף תפוחים, ועוד. הפלטפורמה בעצם מחליפה את האיורים הקלאסיים ומעניקה רובד נוסף של טקטיליות התורמת לחיבור פיזי וכן לפיתוח יכולות מוטוריות.

הספר מלווה ברמקול, היושב בכריכה העליונה של הספר בתוך כיס. הוא מקריא לילד את הסיפור תוך הכוונה מלאה לכל אורכו. הדבר מאפשר עצמאות לילד ויכולת לשחק בו גם לבד. הרמקול נייד ועצמאי, כך שהיליד יכול לקחת אותו לבית הספר או לגן ולהקשיב לו מתי שירצה.

כריכת הספר צילום: עודד אנטמן

כריכת הספר צילום: עודד אנטמן

הדפים עצמם בנויים בחוקיות זהה, כשכפתור ההתחלה נמצא תמיד בפינה השמאלית העליונה של כל עמוד וה"שבילים" מובילים את האצבעות אל ההפעלות השונות. החלקים המובילים את האצבעות מיוצרים מחומר גמיש בהדפסת תלת ממד עם טקסטורות ייחודיות ומחשבה עמוקה על הכוונה וכיווניות, וכן על הדמיון של הילד. שאר הספר מודפס גם הוא בABS, אך מתאים גם להזרקה בייצור המוני.

האם גם אדם רואה יכול להנות מהספר?

הספר עוצב ופותח בעיקרו לילדים עיוורים, אך אני חושב שגם ילדים רואים יכולים ליהנות מאוד מהספר. הוא נותן פן נוסף שמעולם לא נראה או הורגש בספר לפני כן; הוא מכניס את הילד, רואה או עיוור, אל תוך הסיפור והופך אותו לחלק ממנו. הילד בעצמו יכול לטפס, להתנדנד, לקטוף, לבנות ולעשות כל שעולה על דמיונו. הספר מבוסס על "העץ הנדיב" של של סילברשטיין, אך אפשר לתרגם דרך הפלטפורמה כמעט כל ספר ילדים, או אפילו לפתח אחד שמתעסק בפעולות בלבד כמו ספר איורים.

מתוך הספר. צילום: עודד אנטמן

מתוך הספר. צילום: עודד אנטמן

האם ניתן להפיץ ספר כזה בצורה המונית?

הפרויקט עוד לא נחתם מבחינתי, אני בהחלט מעוניין בפרסום שלו כי אני חושב שהערך המוסף שלו יתרום הרבה לילדים עיוורים בכל העולם, ואולי עוד יבואו נוספים אחריו. בהמשך הכל עוד פתוח, יש מחשבות על תואר שני אבל חשוב לי קודם לכן לצבור ניסיון בעולם האמתי ובתחום התעשייה והייצור.

רז מיטרני

רז מיטרני

מה אתה מקווה לעשות כעת שסיימת את לימודיך?

אני רק רוצה בסופו של דבר להמשיך ליצור ולתרום למען אנשים וילדים.

כתיבת תגובה

תגובה אחת:

  1. מאת שושי:

    שלום רז
    כמורה לעיוורים שנים רבות, הכנתי מספר רב של ספרם מותאמים לעיוורים, הספר שלך נראה לי כפריצת דרך, אשמח אם אוכל לקבל, לרכוש ספר אחד על מנת לראות איך הוא מתקבל על ידי אוכלוסיית הילדים העיוורים.
    בברכה
    שושי כהן
    052-8755024

כתיבת תגובה


ידע אותי כאשר מפורסמות תגובות חדשות ברשימה זו.