3 איור

בוגרים לגילם – תמר לב

ראיון עם בוגרת "בצלאל" על ספר שכתבה ואיירה (בטושים!)

יולי 20, 2016  

בוגרים לגילם הוא מדור שנוסד לכבוד תערוכות הסיום של בוגרי המחלקות השונות בבתי הספר הגבוהים לעיצוב. גם השנה בחרנו מספר בוגרים מוכשרים שפרויקטי הגמר שלהם קשורים לתרבות לילדים, ושלטעמנו כדאי מאוד לשים לב אליהם. אנו שמחים להציג בפניכם את יוצרי העתיד, המפגינים כבר בפרויקט הגמר שלהם גישה ייחודית, מרעננת ומגוונת לעשיה תרבותית ואמנותית לילדים.

 

שלום תמר, ספרי לנו קצת על עצמך, למה החלטת ללמוד תקשורת חזותית?

אני תמר, בת 25, ממעלה אדומים. מאז שאני זוכרת את עצמי ציור היה חלק מרכזי מהחיים שלי ותמיד ציירתי במסגרות שונות. כשהייתי בתיכון במגמת אמנות ביקרתי בתערוכת הבוגרים הראשונה שלי ב"בצלאל", והוקסמתי מהמגוון הרחב של העבודות השונות והאיכות שלהן. בזמנו עדיין לא ידעתי מה בדיוק אני רוצה ללמוד ב"בצלאל", וכשניגשתי למבחנים התקבלתי גם לאנימציה וגם לתקשורת חזותית, אבל בסופו של דבר, בגלל שרציתי להתנסות במגוון רחב של תחומים – מטיפוגרפיה, צילום ואיור – בחרתי במחלקה לתקשורת חזותית.
איך את מסכמת את ארבע שנות לימודיך ב"בצלאל"? מה גילית, במה השתפרת? האם גיבשת שפה סגנונית או טכניקה אהובה?

ארבע שנות הלימוד היו מאתגרות ומהנות במקביל. בתור מישהי שהייתה קצת עוף מוזר כל החיים, הכרתי אנשים שפתאום היו לי אתם נושאי שיחה ואהבה משותפת למקצוע.

אני חושבת ששנה ג' הייתה השנה המשמעותית ביותר עבורי, כאשר בחרתי בסופו של דבר ללכת עם מה שתמיד רציתי לעשות שזה לאייר והיו לי את קורסי החובה באיור עם עמית טריינין ומרב סלומון. בקורס איור של עמית היה לנו תרגיל בו היינו צריכים לאייר סצנה של עיר ובחרתי לאייר בטושים את טשקנט באוזבקיסטן, העיר ממנה ההורים שלי עלו לארץ.

אוזבקיסטן - רגע מכונן מבחינה איורית

אוזבקיסטן – רגע מכונן מבחינה איורית (כל האיורים יוגדלו אם תלחצו עליהם)

 

העבודה הזאת הייתה מאוד משמעותית מבחינתי כי במהלך העבודה עליה הבנתי שטכניקת הטושים זו טכניקה שאני מאוד טובה בה ומאיירת בה בסגנון ייחודי מאוד. בסופו של דבר הייתי גאה בתוצר הסופי והחלטתי לפתח את הסגנון הזה, ומאז איירתי בעיקר בטושים.

המוזיקאים מברמן (2)

המוזיקאים מברמן

 

גיליתי שאני יכולה לאייר מגוון רחב של דברים בטכניקה הזאת, והצבעוניות שיצאה לי הייתה ייחודית וחזקה. באותה שנה הצטרפתי ל"חבורת הטושים", קבוצה של 12 מאיירים שמאיירים בטושים. איירנו לוח שנה והשתתפנו במגוון רחב של אירועים איוריים. בשנה ד' הייתי בקורס סטודיו איור ספרי ילדים עם רותו מודן, שם איירתי מחדש בטושים את האגדה "המוזיקאים מברמן" של האחים גרים, כאשר כל הסצנות בספר מאוד תיארטליות, והושפעתי מאוד מהבלט הרוסי ומאיורים של ליאון בקסט.

המוזיקאים מברמן

המוזיקאים מברמן

 

ספרי על פרויקט הגמר שלך, איך הגעת אליו ובמה הוא עוסק?

פרויקט הגמר שלי התחיל בכלל ממקום מאוד מדעי, כאשר רציתי לאייר אטלס מדעי למאדים. מהר מאוד הבנתי שאני לא נהנית מזה והרגשתי שהרבה יותר מעניין יהיה להמציא עולם דמיוני שמשתמש במידע המדעי שהיה לי על מאדים ומתאר חיים עתידניים במאדים.

איפה רד המסע למאדים. כפולה גן פסלים

איפה רד המסע למאדים – גן פסלים

הנושא של מסעות לחלל הוא מאוד אקטואלי ומדברים עליו המון, וגם בתור מאיירת האפשרויות לאיור היו ממש מעניינות. בגלל שבאיור אפשר לאייר דברים דמיוניים ופנטסטיים, הרשיתי לעצמי להרגיש כמו מעצבת אופנה כשהמצאתי חליפות חלל מעניינות; כמו אדריכלית כשאיירתי את הבניינים והסביבה במאדים, וכמו מעצבת תעשייתית כשהמצאתי סוגים שונים של כלי תחבורה.

איפה רד המסע למאדים - כלי תחבורה

איפה רד המסע למאדים – כלי תחבורה

ההנאה והתלהבות שלי מהפרויקט הייתה כל כך גדולה שלא הפסקתי לצייר לרגע, וייצרתי כל הזמן חומרים חדשים אתם ניתן לעבוד. אחרי החודש הראשון לעבודה על הספר, אני ועמית טריינין, המנחה שלי, הגענו למסקנה שצריכה להיות דמות מובילה בספר שבאמצעותה הילדים יחוו את כל המקומות שאיירתי. בגלל שאימצתי באותה תקופה כלב, החלטתי שהדמות הראשית בספר תהיה כלב בשם רד, ולילד, שהוא הבעלים שלו, יקראו טום (שזה קצת דומה לתמר).

איפה רד המסע למאדים

 

למה בחרת בפרויקט הפונה לילדים

תמיד היו חסרים לי בילדות ספרים גדולים שאפשר "לטבוע" בתוכם. רציתי לעשות ספר שהוא גדול בממדים שלו, כדי שכשהילד יפתח אותו או יפרוס אותו על הרצפה, הוא ירגיש שהוא ממש נכנס לתוך עולם. בנוסף, כשהייתי קטנה אח שלי המציא עולם דמיוני, דומה לזה שאיירתי בספר. העולם שהוא ברא עבורי כשהייתי קטנה הקסים אותי ועורר אצלי את הדמיון בצורה נפלאה ורציתי שעוד ילדים יחוו את מה שחוויתי.

תהליך העבודה של איפה רד המסע במאדים

תהליך העבודה

האם כתבת עוד טקסטים לילדים או טקסטים בכלל?

כתבתי הרבה למגירה והשתתפתי בסדנאות כתיבה שונות, אבל מעולם לא היה לי אומץ להוציא את מה שאני כותבת לאור. גם בפרויקט הזה, ניסיתי להימנע מלהכניס טקסט, ושהאיורים יהיו העיקר, אבל עם תהליך העבודה הבנתי שהוא הכרחי להבנת הסיפור. כתבתי את הטקסט במקביל לעבודה על האיורים וכדי שהוא יגיע למיצוי הכי גדול שלו העברתי אותו לעריכה ספרותית אצל תומר שריג, שהוא סופר ילדים, ובסופו של דבר הייתי מאוד מרוצה מהתוצאה.

תהליך עבודה המוזיקאים מברמן

מתוך תהליך האיור של המוזיקאים מברמן

מה את מקווה לעשות כעת, עם סיום לימודייך?

במהלך הלימודים גיליתי שאני מאוד רוצה לאייר ולעצב גם יחד. אני מקווה לאייר עוד ספרים לילדים כי זה עולם מדהים שרק התחלתי לגלות אותו, ולראות איך אני משלבת את הסגנון שלי והיכולות שפיתחתי בלימודים לפרויקטים שונים בעיצוב.

כתיבת תגובה

3 תגובות:

  1. מאת מיה מיטב:

    תמר, האיורים שלך מקסימים! והטכניקה מסקרנת מאד. מחכה להמשך

  2. מאת דפנה חיימוביץ':

    עושר של פרטים בצבעוניות שופעת ומרשימה.

  3. מאת ליאת:

    מקסים. האם יצא למכירה בחנויות?

כתיבת תגובה


ידע אותי כאשר מפורסמות תגובות חדשות ברשימה זו.