3 ספרות

דברים איומים יכולים לקרות גם לך! / יותם שווימר

רשימת ביקורת על ספרם של קייט די-קמילו וקית' ג. קמפבל, "פלורה ויוליסס"

נובמבר 28, 2016  

גיבורי על הם חלק בלתי נפרד מתקופת הילדות של הרבה מאוד ילדים (בעיקר בארצות הברית, בצרפת ובבלגיה, שם הקומיקס הוא בעל מסורת עשירה במיוחד). הנוכחות הדומיננטית של גיבורי העל בעיבודים קולנועיים הוליוודיים עתירי תקציב בשנים האחרונות, היא דוגמה נוספת לכך שהמשיכה לגיבורים אלו – שלרוב יהיו אנשים רגילים בחיי היום-יום שלהם – נטמעת חזק כל כך ואינה נגמרת בילדות, אלא ממשיכה אל החיים הבוגרים.

על אף שינויים מרתקים העוברים על הז'אנר מבחינת ייצוג רחב יותר של דמויות (נשים, בעלי עור כהה, ועוד), הגיבורים הגברים עדיין שולטים בו, והסטיגמה היא שרק בנים מתעניינים בגיבורי על. הסופרת המוערכת קייט די-קמילו מערערת על הסטיגמה הזו, ומציגה בספרה החדש – שהוא במידה רבה גרסה אירונית, משעשעת ומלאת רגש לז'אנר גיבורי העל – גיבורה ילדה בשם פלורה, שהיא מעריצה מושבעת של קומיקס גיבורי-על ושל חוברות קומיקס כמו "דברים איומים יכולים לקרות גם לך!" ההערצה שלה לא מסתכמת בהנאה מקריאת החוברות, אלא בהטמעה מוחלטת של הערכים הגלומים בסיפורים, בניסיונות ליישם את העצות הדרמטיות ובחיבור רגשי עז לדמויות ולעלילות.

עטיפת הספר (יח"צ)

עטיפת הספר (יח"צ)

די-קמילו אוהבת לכתוב על אאוטסיידרים, והיא אוהבת לשבץ אירועים חריגים ומפתיעים כנקודת המוצא לעלילה דרמטית, שיש בה הרבה מאוד רגש (כאשר היא שמה דגש על עצב ובדידות מצד אחד, ועל העצמה עצמית מצד שני). כך עשתה ב"סיפורו של דספרו" המצוין, וב"המסע המופלא של אדוארד טולין", שהוא אולי ספרה האהוב ביותר. במידה מסוימת, הדבר בא לידי ביטוי גם בספר הקומי "מרסי ווטסון מצילה את המצב", שם הגיבורה היא חזירה המתגוררת עם בני אדם.

הספר החדש, "פלורה ויוליסס", זכה בפרס ניוברי היוקרתי, ומלווה באיורים יפהפיים ומצוינים של קית' ג. קמפבל – חלקם איורים סטנדרטים על פני עמוד שלם, וחלקם סצנות מתוך העלילה המאוירים כקומיקס, כיאה לספר שמהלל את הז'אנר. ובהתאמה לז'אנר, גם פלורה היא אאוטסיידרית שהופכת למעין גיבורת על, מינוס הטרנספורמציה הפלאית שמעניקה לה כוחות כבירים. אולם יכולתה להתמודד עם המצבים המשונים והקשים לאורך העלילה, הם שהופכים אותה לגיבורה משום התושייה, החוזק הפנימי והאהבה שהיא נושאת בלבה. ואהבה זו מנותבת בין השאר לסנאי יוליסס, אשר מתוקף מקרה מוזר וחד-פעמי עבר את אותה טרנספורמציה, ומסנאי רגיל למדי הפך לגיבור על.

T8 BW 25-18

כיוון שאנו נמצאים בספר פרוזה של די-קמילו ולא בחוברת קומיקס, גיבור העל אמנם יכול לעוף והוא חזק למדי, אבל כוח העל המשמעותי שלו הוא למעשה כתיבה. הסנאי יודע לכתוב, והוא סקרן ובעל תודעה מפותחת, והוא לא רק מסוגל להקליד. אצל די-קמילו הסנאי הוא גיבור על כיוון שהוא כותב שירה.

כפי שאומרת פלורה באחד הקטעים הדרמטיים בסיפור, יוליסס הוא גיבור על שזקוק להצלה לעתים קרובות מדי, וההצלה המשמעותית במיוחד היא מול האויב המושבע שלו – כי הרי לכל גיבור על יש אויב מושבע – אמא של פלורה. הבחירה המפתיעה הזו הולמת את מבנה העומק הרגשי של הסיפור. פלורה היא ילדה עצמאית, בעל דמיון מפותח, אבל בודדה למדי, ובדידותה נובעת בין השאר משום שהוריה גרושים (אביה היה זה שהכיר לה את הקומיקס, אבל הוא קמל לאחר הגירושין), וכיוון שאמה אוהבת יותר את המנורה המצועצעת שלה מאשר את בתה.

T8 BW 130

יתרה על כך, אמה היא מחברת של רומנים רומנטיים שפלורה, שמצהירה על עצמה שהיא ציניקנית, חושבת שהם מגוחכים מאוד. לכן, אל מול השירה הנשגבת של הסנאי גיבור העל (והיא נשגבת בעיקר משום שהיא מגיעה מהלב, ונכתבת באהבה), הציבה די-קמילו את השטחיות והזיוף של הספרות שאמה של פלורה כותבת. כלומר, יש כאן גם מאבק פנים ספרותי בין שירה לרומן רומנטי, ודווקא הקומיקס (ואיזו החלטה נהדרת זו!) הוא שמתווך את המאבק הזה ויוצא כש"ידו על העליונה", כז'אנר של תרבות פופולרית בעל חשיבות רגשית ראשונה במעלה.

הסיפור העלילתי רווי בסצנות עדינות ומרגשות, וגם בכמה קטעים קצביים ודרמטיים, ומשולבים בו אמירות ורגעים פילוסופיים ומהורהרים – של פלורה ושל יוליסס כאחד. ועל אף שמדובר בשתי דמויות נהדרות, ההצלחה הגדולה של הספר היא בארסנל המצוין של דמויות המשנה המאכלסות את הסיפור:

ארסנל הדמויות

ארסנל הדמויות

דמות האב הנוגע ללב, שעובר תהליך מרגש; האם הקפריזית וההיסטרית; השכנה, גברת טיקם, הנשבית מיד בקסמו של הסנאי המשורר; ד"ר מישאם הנוסטלגית וטובת הלב, ומעל לכול – ויליאם ספייבר.

מדובר בילד, קרוב משפחתה של השכנה, המצטרף להרפתקה גם כשלא מבקשים ממנו. ויליאם נזרק מביתו על ידי אמו בעקבות תעלול שעשה לחבר החדש שלה, ומתוקף כך הוא טוען שהוא לוקה בעיוורון זמני, מה שמוביל לקטעים משעשעים מאוד. ויליאם ספייבר (ואני כותב את שמו המלא כיוון שכך הוא מתעקש שיקראו לו), הוא טיפוס פילוסופי שאומר דברים כמו "היקום מתפשט" ו"תחשבי על היקום כעל אקורדיון", והוא גם יכול להיות נודניק ומעצבן למדי. מערכת היחסים שלו עם פלורה היא אחד הדברים היפים ביותר בספר, ובמידה רבה הוא ה"רובין" שלה; בן הברית הנאמן ביותר, שבעזרתו פלורה מרגישה פחות לבד.

T8 BW 190

ב"פלורה ויוליסס" נמצא את כל מה שאנחנו אוהבים אצל די-קמילו: דמות ראשית אאוטסיידרית ונוגעת ללב שעוברת מסע חניכה; עיסוק בלתי מתפשר אבל עדין בסוגיות של כאב ובדידות; יחסים מורכבים בין דמויות; בחינה של ציפיות ושבירתן, והומור חכם מאוד. הוא גם דוגמה נהדרת לאופן שבו איורים משתלבים בצורה אינטליגנטית ואמנותית בסיפור המיועד לקוראים בגילי 9-12. בדומה ל"התגלית של הוגו קברה" מאת בריאן סלזניק, למשל, הם אינם רק מתארים את הכתוב, אלא מספרים בצורה וויזואלית את המתרחש. עניין זה כמו אלמנטים נוספים שהוזכרו לעיל, הופכים את הספר להומאג' עכשווי ורלוונטי לז'אנר הקומיקס, מוציאים ממנו את העומק הנמצא בו פעמים רבות, ומציגים אותו כסיפור רב תהפוכות, במישור העלילתי והרגשי כאחד. ובמידה רבה, "פלורה ויוליסס" הוא צעד נוסף של די-קמילו להיכל התהילה של סופרות וסופרי הילדים והנוער החשובים ביותר כיום.

"פלורה ויוליסס" מאת קייט די-קמילו, איורים: קית' ג. קמפבל. תרגום: מיכל אלפון. סדרת "מרגנית", הוצאת זמורה ביתן, 2016

 

יותם שווימר – עורך ומבקר. כותב על ספרות ותרבות, בעיקר זו הממוענת לילדים. עורך ראשי של הוצאת טל-מאי.

 

 

כתיבת תגובה

3 תגובות:

  1. מאת לי:

    הי, מעניין מאוד, שירה נגד רומן רומנטי ואמא של הגיבורה בתור נמסיס לגיבור העל :)
    נורא יפה איך שאתה מסתכל על ספרים, יותם, מתוך אהבה וכבוד שמומחשים במיוחד במשפט כמו "ויליאם ספייבר (ואני כותב את שמו המלא כיוון שכך הוא מתעקש שיקראו לו)" :).

  2. מאת ריקי כהן:

    טקסט ביקורתי כל כך יפה, עתיר אהבה ומנתח בצורה עמוקה. במקרה קניתי את הספר, הבת שלי בשביתה, אני אקרא בשמחה.

  3. מאת יחיעם פדן:

    יפה אמרת, יותם – אוסיף רק מדף נוסף מ"ארון הספרים" של פלורה: היא שואבת את ידיעותיה מספרי פשע (ומכאן האופן הציני שבו היא משקיפה על החיים).

כתיבת תגובה


ידע אותי כאשר מפורסמות תגובות חדשות ברשימה זו.