8 כללי

האיור הלא מתאים / מרית בן-ישראל

על גילויי חתרנות במספר איורים של בתיה קולטון לשירי ילדים - הרצאה ביום עיון לאיור ספרי ילדים בבצלאל

מאי 12, 2010  

כשחיפשתי נושא להרצאה דפדפתי בעשרות ספרים מאוירים, ושמתי לב שכמעט כל האיורים, הנפלאים והדלים כאחד הם מאד קונפורמיסטיים. בהכללה גסה אפשר לומר שהמודל של היחסים בין הטקסט והאיור הוא מודל של נישואים מסורתיים, כשהטקסט ממלא את תפקיד הבעל והאיור הוא ה”עזר כנגדו”. אני לא אומרת את זה באופן שיפוטי, הרבה ספרים יפהפיים נוצרו בדרך זו, אבל האם קונפורמיזם הוא האפשרות היחידה? מה עם גילויי החתרנות, העצמאות – לא כתחליף אלא כערוץ נוסף ונבדל של השיחה המשולשת בין הטקסט לתמונה, לקורא?

ב”חתרנות” אני מתכוונת לאיור שחולק על הטקסט או חורג ממנו בטון ובתוכן. שהפער בינו לבין הטקסט מטריד או מתריס, מזמין פענוח וצופן משמעות.

זה לא מצב של או-או, כמובן; בין שני הקצוות יש שלל גוונים ומידות הצדקות והשלכות. ובכל זאת, יש חיה כזאת חתרנות ושווה להתבונן בה. וכיוון שאי אפשר להקיף את העולם בעשרים דקות, בחרתי להתמקד בשלושה איורים של בתיה קולטון מתוך “שרשרת זהב, שירי מופת לילדים” שערכה נירה הראל: “קן ציפור” של ביאליק, “דני גיבור” של מרים ילן שטקליס, ו”עציץ פרחים” – שוב של ביאליק.

1. שבירת האשליה

קן ציפור, חיים נחמן ביאליק (דמיינו את הגירסה המולחנת)

קן לציפור
בין העצים.
ובקן לה
שלוש ביצים.

ובכל ביצה
– הס פן תעיר –
ישן לו
אפרוח זעיר.

ביאליק, קן לציפור, איור: בתיה קולטון, מתוך "שרשרת זהב", הוצאת אחוזת בית

נתבונן באיור: הקן, הציפור והביצים הם בגדר המובן מאליו בתוספת טוויסט קטן וייחודי: הביצים הן שקופות ודרכן רואים את האפרוחים; בתיה קולטון לא מציירת את מה שהשיר מתאר, אלא את מה שהילדים מדמיינים כשהם מאזינים לו. זה מוסיף נופך פיוטי ועריסתי וזה עדיין לא חתרני. זה לא חורג בטון או בתוכן מגבולות האיור המסורתי.
אלא שלתוך העולם של השיר פולשת מציאות חוץ-שירית שבה הילדים שרים את השיר לתוך הקן בקולי קולות… זה מצחיק, כן, והצחוק משבש את ההזדהות.

קן לציפור (פרט)

ברטולט ברכט, משורר, מחזאי, ותיאורטיקן של תיאטרון התנגד להזדהות. הוא לא רצה שהקהל “ישאיר את השכל שלו במלתחה יחד עם המגבעת, לפני שהוא נכנס להצגה”. במקום לעורר רגש הוא העדיף לעורר את המחשבה הביקורתית. וכדי להשיג את זה הוא אמר, צריך לשבור את האשליה, צריך ליצור ניכור מסוים בין מה שמתרחש על הבמה לבין הקהל.
וזהו בין השאר, תפקידו של המעצב: העיצוב צריך לעורר מחשבה, לפי ברכט, הוא צריך להפריע לקהל להיסחף לעולמן של הדמויות.
וזה בדיוק מה שקולטון עושה כאן. היא מפריעה, היא משבשת קצת את ההזדהות עם אמא ציפור. היא עושה זאת בעדינות ובהומור. ועדיין; ספרות הילדים, עוד יותר מספרות המבוגרים, נוטה אל הרגש ואל הרגשנות. וזה לא ממש מקובל לפנות אל המחשבה הביקורתית של הילדים. לנטרל את הרגשנות בקצת ניכור ברכטיאני. ותוסיפו על זה את מסגרת עלווה שמתוכה מציצים הילדים המזמרים כמו מתוך שנה טובה; המסגרת הזאת היא בבחינת סוס טרויאני: כלפי חוץ היא מרככת וממתיקה את הניכור, ובו בזמן היא מגניבה לאיור עוד קצת מורכבות ואירוניה.

וכדאי אולי לציין שזו לא “מעידה” חד פעמית, כפי שאפשר ללמוד למשל מן הדיון על הספר בבלוג של גילי בר הילל. אני מצטטת, בקיצורים קלים, את אחד הטוקבקים שמתייחס דווקא לאליעזר והגזר:

“אני מקריאה את השירים לבני לפני השינה,” כותבת אחת האימהות. “(הוא בן שנתיים), וקשה לשנינו להתחבר לציורים… ישנם שירים שאני מדלגת עליהם משום שהציורים לדעתי לא מתאימים לתוכן ולא נעימים לצפיה. דוגמא קטנה – בשיר אליעזר והגזר כשהגענו לבית על הכלב, הילד שלי הצביע על הציור ואמר – “כלב רע, לך מפה”. ואני נאלצתי להסביר שהכלב בכלל לא רע אלא בא לעזור…”

לוין קיפניס, אליעזר והגזר (פרט), איור: בתיה קולטון, מתוך: "שרשרת זהב", הוצאת אחוזת בית.

2. וריאציות שוות, מקבילות

דני גיבור, מאת מרים ילן שטקליס

אמא אמרה לי: דני,
ילדי הוא גיבור ונבון.
ילדי לא יבכה אף פעם
כפתי קטון.

אינני בוכה אף פעם.
אינני תינוק בכיין.
זה רק הדמעות… הדמעות…
הן בוכות בעצמן.

פרח נתתי לנורית –
קטן ויפה, וכחול.
תפוח נתתי לנורית –
נתתי הכל.

נורית אכלה התפוח.
הפרח זרקה בחצר.
הלכה לשחק עם ילד –
עם ילד אחר.

אינני בוכה אף פעם.
גיבור אני, לא בכיין!
אך למה זה, אמא, למה
בוכות הדמעות בעצמן?

מרים ילן שטקליס, דני גיבור, איור: דוד פולונסקי, מתוך: "פרח נתתי לנורית", הוצאת דביר.

זו כאמור, הגירסה של דוד פולונסקי לשיר, ויש בה הכל: רגש, מרחב, תחושת זמן. זהו מעין סרט קצר מתומצת לשני איורים (המופיעים כאן ברצף, בלי הקו החוצה את הכפולה); דני הוא הגיבור הראשי ולכן הוא גדול וקרוב אבל הוא בצד כי הוא דחוי. כל שפת הגוף והפרצוף שלו, הלחיים המנופחות, כפות הרגליים שפונות כלפי פנים, הראש המורכן, הכל אומר צער ועלבון. הענף הקטן שהוא ממולל בהיסח דעת אינו נזכר בשיר, אבל זהו בדיוק אותו פרט קטן ושולי שמקנה תחושה של ריאליזם. נורית והילד ממוקמים  במרכז כי הם חשובים לדני אבל הם זעירים כי הם חומקים ממנו, הם מתרחקים בריצה ועוד מעט יעלמו. ובדף שממול – קלוז אפ על התפוח המכורסם והפרח הנבול. בשניהם יש נגיעות של אדום כמו במכנסיים של דני, וגם “התסרוקת” של התפוח אגב, מזכירה את התסרוקת של דני, את האופן שבו השיער נפרש על קודקודו. וכך, באופן מרומז, האיור (כלומר הסרט) מקשר בין דני לבין התפוח והפרח ומתאר אותו כמי שננגס והושלך על ידי נורית. ובשורה התחתונה: ככה נראה איור “נורמלי” ונאמן לשיר.

ואצל קולטון?

מרים ילן שטקליס, דני גיבור, איור: בתיה קולטון, מתוך "שרשרת זהב", הוצאת אחוזת בית.

אין פרח ואין תפוח. יש בובות לעומת זאת, שכלל אינן קיימות בטקסט. וזו לא תוספת שולית כמו הענף של פולונסקי. כל שלושת הילדים באיור ממוקדים בבובות האלה ואנחנו איתם. אז למה התכוון המאייר?
לא שאלתי. אני יכולה להציע את הפרשנות שלי: אני מסתכלת עם דני ורואה ילדים יותר מסוגננים ויותר מעודכנים ממנו. ילדים מושלמים כמו בתמונת פרסומת, אפילו הצעצועים שלהם מתאימים זה לזה. אני רואה ילדים-כוכבים, גיבורי-על צעירים שמשחקים בבובות המשכפלות את דמותם. זה לא החיזור המיושן של הפרח והתפוח, אלא עולם חדש ומחופצן (חפצני?). ודני? הוא בכלל יושב בדף שממול (גם זאת כפולה), מתחתם, בעולם אחר. איזה סיכוי יש לו עם נורית? האיור כמו מפרט וממחיש את נקודת המבט הבודדה ומלאת הקנאה שלו, בלי לסתור את עלילת השיר, אבל גם בלי להתחייב אליה. זהו דימוי עצמאי שקשור לטקסט של ילן שטקליס באופן רופף ואסוציאטיבי. האיור והטקסט כאן הם שתי אפשרויות, שתי וריאציות נבדלות ושוות, על אותו נושא.

[ובמאמר מוסגר: אני מסכימה עם המאיירת אורה איתן שקראה למאיירים לכבד את הטקסט. אני רק חושבת שלחלוק על הטקסט (בניגוד ללהתעלם ממנו) או לחלק איתו את מה שהוא מעלה אצלך, זה לגמרי כבוד לטקסט. ואני אישית ככותבת מעדיפה את הכבוד הזה, היותר דיאלוגי ושוויוני.]

3. מי תהום

עציץ פרחים, חיים נחמן ביאליק

מן החלון
פרח עציץ
כל-היום
הגנה יציץ.

כל חבריו –
שם בגן.
הוא לבדו
עומד כאן.

אני אתחיל ממה שמובן מאליו לכל קורא, בוגר או צעיר: השיר אינו עוסק בפרחים אלא בבני אדם. זהו שיר לירי שבו משליך המשורר את בדידותו ואת כיסופיו על העציץ שהוא רואה.
איור מסורתי של השיר היה מאניש את הפרחים. מצייר להם פנים כמו שעשה טים ברטון:

מתוך "אליס בארץ הפלאות", טים ברטון.

הפרחים המחוללים (פרט), מתוך: אגדות אנדרסן, איור: מרג'ה.

באיור הזה של מרג’ה הפרחים אפילו רוקדים. כמו אצל קולטון? זהו, שלא בדיוק.

ביאליק, עציץ פרחים, איור: בתיה קולטון, מתוך "שרשרת זהב", הוצאת אחוזת בית.

לפני שאני צוללת לאיור, אני רוצה לומר עוד כמה מילים על השיר שהוא יותר מורכב מאיך שגננות – ולא רק גננות – קוראות אותו.
אפשר לקרוא את “עציץ פרחים” כשיר געגועים של פרח לטבע שממנו נעקר. בייחוד אם זוכרים שביאליק עצמו גדל בכפר ונעקר ממנו בגיל צעיר. וכך הוא כותב למשל בסיפורו האוטוביוגרפי “ספיח”:

“וּמִדי עָבְרִי על פני ירק שׂדה, איני יודע למה ינצנץ לפנַי רגע אחד מראה הדשא, מראה אותו הדשא, כאשר ראיתיו ראשונה בכפר, בעודני כרוך אחרי אוֹמַנתי הזקנה, זכרה לברכה. דָשֵׁן היה ורענן, חי וחדש, עמד עד מָתניו במים זכּים, וכֻלּוֹ זרוּע פרחים קטנים מתוקים לעינים, שמוציאים ראשיהם הצהובים והרטובים מבין החציר, וּמרגלית דמעה זכּה רועדת בעין כל אחד מהם.
“אחרי צאתנו מן הכפר אל אשר יצאנו – וַאני כבן חמש בעת ההיא – כהתה עלי מעט עין העולם וזָהֳרוֹ הוּעם. במקום מגורינו החדש, בפרבר העיר, קִדְּמוּני ימי חול וּמהומה רבה, ימי עיָרה ישׂראלית בטָרחם וּבזעפּם וּברוֹע עִניָנם.” (ההדגשות שלי)

בגיל חמש ביאליק נעקר, ובדיוק כמו עציץ הפרחים, הוא מתגעגע לפרחים הקטנים צהובי הראש וזכי-הדמעה, מתוך הבידוד של העיר.

ויש גם קריאה נוספת של השיר, ששלובה, או אולי משתרגת על הראשונה, שבה פרח העציץ הוא האמן, המתבונן הנצחי מהצד שאינו משתתף במשחק החיים. תומאס מאן (שהיה אגב בן גילו של ביאליק, צעיר ממנו בשנתיים) שרטט את דמותו בנובלה שלו טוניו קרגר. אני מצטטת מתוך סצנה שבה טוניו הסופר צופה בהחבא, באהובי נעוריו הרוקדים:

“הכל היה ממש כמו לפנים! שוב עמד לו בפינה אפלה, פניו להבים ולבו יוצא אליכם בכאב, אתם צהובי השיער, המאושרים, תאבי החיים, שוב הלך לו משם בודד וגלמוד.”

ובחזרה לאיור: ילדים עם ראשי פרחים לעומת ילד עם ראש עציץ. הם אוחזים ידיים ורוקדים. הוא יושב בצד.

עציץ פרחים (פרט), איור: בתיה קולטון .

דני גיבור (פרט), איור: בתיה קולטון.

לעציץ יש תווי פנים מרומזים. הוא משעין את פניו על כפות ידיו. מצד אחד זו תנוחה רגשית שמתקשרת להרהורים ולעצב, זו התנוחה שבה דני מהשיר הקודם משקיף על נורית ועל החבר שלה. בהבדל קטנטן: כפות הידיים של דני קמוצות, ושל העציץ פרושות כדי לשפר את האחיזה בעציץ; כי מי שראשו אינו צומח מגופו, מוכרח לאחוז בו כל הזמן, אם ירפה ולו לרגע הראש יפול וייתנפץ. הילדים האחרים יכולים לנהוג בחופשיות, פרח-הראש שלהם צומח מתוכם באופן אורגני, אבל ראש-העציץ סתם מונח על הגוף. בעליו אינו יכול לתת ידיים או לרקוד, הוא לא יכול להרשות לעצמו “לאבד את הראש”. תנוחת הידיים יוצרת פורטרט מדויק ונוגע ללב שממזג בין העצב למלאכותיות, לעודף מודעות.

עציץ פרחים (פרט), איור: בתיה קולטון.

ויש עוד הבדל בין פרח העציץ לבין הילדים האחרים: הפרחים שלהם נטולי גבעול. לפרח שלו יש גבעול בעל אורך בלתי רגיל. בדרך כלל בטבע, גבעול מתארך כך בגלל חוסר באור. ובתרגום מאִיורית – ילד-העציץ נמשך אל ילדי הפרחים כמו שפרח נמשך אל השמש.

ועם זאת, כשמתבוננים בילדי הפרחים לא דרך עיניו, אלא דרך עינינו, הם לא בדיוק מושלמים. יש משהו מטריד במראה שלהם, משהו לא אנושי. אין להם פָּנים כמו לפרחים של טים ברטון או של מרג’ה.

זה לא רק פיוטי ומלנכולי כמו אצל ג’וזף קורנל:

או סוריאליסטי, כמו אצל מגריט:

אלא פריקי, כמו בתמונה הזאת מתוך “הזבוב” סרט אימה/מדע בדיוני מ-1958.

גם ילדי הפרחים הם מוטציה גנטית, ניסוי שהשתבש. הם נמצאים על הקו הדק בין יופי למום. הם מזכירים לי את הנסיך הצעיר מברבורי הבר, אגדה שמופיעה גם אצל אנדרסן וגם אצל האחים גרים: שנים עשר נסיכים הופכים בכישוף לברבורים. כדי להציל אותם אחותם צריכה לארוג להם מעילים מעלי סרפד. וכיוון שהיא לא מספיקה לארוג את השרוול האחרון, נשאר האח הקטן עם כנף במקום יד. זה נפלא וברבורי ושירי אבל זה גם סוג של נכות, פיסת טבע מהונדס.

וזה מחזיר אותנו ל”קן ציפור” שבו פתחנו. כי כמו האיור ל”קן ציפור” גם האיור ל”עציץ פרחים” מדבר גם על אורבניות ואקולוגיה. על ניתוק מהטבע ועל געגועים בלתי אפשריים. בלתי אפשריים לביאליק מסיבות שונות מאשר לבתיה קולטון, כלומר לנו. מי בכלל נתקל היום בקני ציפורים מחוץ לשירי ילדים?

אז מה היה לנו:
היה לנו “קן ציפור” – ניכור ברכטיאני, אירוניה ומחשבה ביקורתית שמזעזעת וקצת מקמטת את האשליה שיוצר הטקסט.
היה לנו “דני גיבור” – דימוי חופשי בצד הטקסט, וריאציה מקבילה ועצמאית על בדידות וקינאה.
ואחרון חביב – “עציץ פרחים”. האיור הזה של קולטון הוא יצירת אמנות שאינה נופלת לטעמי מהטקסט של ביאליק, ובו בזמן הוא גם משמש לו תיבת תהודה נפלאה. כי בניגוד לשני קודמיו, האיור הזה הוא חתרני רק לכאורה. הוא סודק רק את פני השטח של השיר, את הפרשנות המאובנת שלו, ומגיע למי התהום הליריים: לאמביוולנטיות, לבדידות ולריחוק מהטבע.

ואי אפשר לסיים בלי להתייחס ולו בקצרה, לשאלה המתבקשת: האם כל זה מתאים לילדים?
והתשובה שלי, כילדה וכבוגרת היא כן, חד משמעי.
לילדים יש כל מיני צרכים. המינון משתנה מילד לילד. יש להם צורך בתקווה, במתיקות, בדימויים שפונים לדמיון, בחיוך עדין ובצחוק פרוע. יש להם צורך בפיוט ובמשחק צורני שפונה לשכל. אבל מעל לכל, ילדים כמו מבוגרים, זקוקים לאמנות שתשקף את חייהם המורכבים. ובניגוד למה שמצטייר בכמה ספרי ילדים, חייהם של ילדים יכולים להיות מאד סודיים ומסובכים, גם כשיש בסביבה מבוגרים בעלי כוונות טובות.
אני לא יודעת איך הילדות שלכם נראתה. שלי היתה דומה מאד לזאת שמתוארת באיור. הבדידות, מוּדעות היתר, חוסר הטבעיות והחן. הקנאה והכאב שמתוכם מבליחה לרגע ההבנה שגם הילדים האחרים הם פגומים, רק בדרך אחרת, יותר נחשקת ואלגנטית. טוב לדעת שאת לא היחידה שחווה ניכור כשכל העולם זורם ופתיר. טוב לדעת שמישהו מבין אותך, שיש דרכים לבטא את הדברים המורכבים שאת מרגישה, שיום אחד גם את תוכלי. זה מנחם. בחיי.

האיור הלא מתאים הוא הגירסה הכתובה של הרצאה בכנס והמאייר הזה הוא אני, בצלאל 2010. ניתן לקרוא את המאמר גם באתר של הכותבת.

מרית בן-ישראל –

סופרת ואמנית בינתחומית. ממייסדי בית הספר לתיאטרון חזותי. כתבה את הרומנים “אסור לשבת על צמות” (הספרייה לעם, עם עובד 1996), “טבע דומם” (2005 הקיבוץ המאוחד), ו”בנות הדרקון” (2007 הקיבוץ המאוחד). כמו כן ערכה את “קולה של המילה” (בבל 2004) מבחר מאמרים על שירה-פרפורמנס, וכתבה עם רוני מוסנזון נלקן את “חפץ לב – יסודות תיאטרון הבובות האמנותי” (כרמל 2009). בשנה הקרובה ייצאו: “כשדוד גרוסמן פגש את ויטו אקונצ’י” (הקיבוץ המאוחד), ו”סיפורים יכולים להציל” (סל תרבות).באתר שלה היא כותבת על אמנות בינתחומית ועל אגדות.

כתיבת תגובה

8 תגובות:

  1. גבי רגב הגיב:

    התעייפנו כבר מהאיורים החתרניים. בבצלאל עסקו בלי סוף בכך שהאיור צריך לעמוד בפני עצמו ו”לא להאכיל בכפית”, ו”לא להיות אחד לאחד”, ובסופו של דבר, החתרניים האלה הם לטעמי קרים ומנותקים מעולמו של הילד. הדמויות מספרי ילדים גרמניים לעוסות ולא קשורות אל הילדים והמבוגרים הקוראים. באיורים של קולטון אין הבעה. הם ניחנו בצבעוניות יפה מאוד, אבל מתאימים יותר לעיתונות.

  2. מרית הגיב:

    לא רוצה לדבר בשם בצלאל כי אין לי שום קשר אליהם, ואני גם לא רואה את עקבות הגישה הזאת בשטח.
    אני בוודאי לא אמרתי שאיור צריך להיות ככה ולא אחרת. אני בעד פלורליזם, בעד שונות ומגוון וגמישות והפתעות.
    כתבתי בהתלהבות לא פחותה על שני ספרים עם גישה איורית לגמרי שונה:
    על העץ הנדיב http://maritbenisrael.wordpress.com/2008/10/31/מה-אומרים-האיורים-העץ-הנדיב/
    ועל גורילה של אנתוני בראון http://wp.me/pSKif-eEh

    ובהמשך לצורך במגוון ושונות אני גם לא מכירה ביישות הזאת שנקראת “הילד” (וכבר כתבתי את זה גם במאמר וגם בתשובה לאחת המגיבות): הקביעה שילדים הם ככה או אחרת מקפיצה אותי כמו רוב ההכללות על בני אדם. ילדים שונים ממבוגרים כמו ששוודים שונים מישראלים. מרחוק ובאופן כללי ההבדלים ברורים, אבל ככל שמתקרבים ומגיעים לאדם הפרטי הם מאבדים כל תוקף ומשמעות. ואני מה לעשות, מתעניינת באדם הפרטי שהוא תמיד יחיד ומיוחד.
    .

  3. אפרת דקל הגיב:

    פוסט מעניין בצורה יוצאת דופן, אני שמחה שבחרת לכתוב על ציוריה של בתיה קולטון, איוריה תמיד נוגעים לליבי,
    והמאמר האיר אותם בצורה חדשה. אין הרבה מאיירים לטעמי שמצליחים לטעון טקסט בכל כך הרבה משמעות
    כמו קולטון.

  4. יעל הגיב:

    פוסט מאוד מעניין. אני מסכימה עם כל מילה. הרבה מבוגרים חוששים שהאיורים של קולטון לא יתקשרו עם הילדים. בתור מי שלא רק נהנית בעצמה מהאיורים אלא גם קוראת אותם לילדים – איוריה של קולטון מסקרנים ומאתגרים אותם להתעמק בניאונסים הדקים. כמו כן אי אפשר להתעלם מהאסתטיות שהם מוסיפים. לסיכום איוריה של קולטון נותנים רובד נוסף של הנאה ועניין לספר.

  5. ניתוח מרתק.
    הילדים שלי מאוד אוהבים את הציורים של בתיה קולטון, ולא חושבים שהם מוזרים או לא מתאימים לטקסט.
    בעיני הציורים שלה מאוד מתאימים לספרים של נורית זרחי – משהו בציורים הזוי כמו בעלילות הספרים, והיא תמיד מוסיפה עליהן.

  6. אפרת הגיב:

    תגובה מאוחרת במקצת… (-:
    אבל זה משהו שמטריד אותי מאוד. אני אישית לא אוהבת את הספר מכמה סיבות (ביניהן זאת שהזכירה טלי כוכבי- ההומוגניות התרבותית של הילדים באיורים) אבל האיורים מפריעים לי מאוד מסיבה אחרת. מפריעים לי עד כדי כך שקשה לי מאוד לקרוא בספר לבתי.
    קולטון לדעתי משקפת מה שבעיניי הוא ממש רע חולה- פרשנות איורית מילולית לטקסט.
    גם החתרנות שלה, שמרית מפליגה בשבחיה, מבוססת על רציונליות מילולית שאני לא מוצאת בה שום רגש.
    יותר מכך- לעתים היא פשוט טועה! דוגמא שאני זוכרת במיוחד היא באיור ל’עננים נוסעים’ בשיר ‘אני שואל’, שם העננים הם מכוניות! מכוניות!
    יש עוד כמה דוגמאות שצורמות לי עד מאוד.
    מזכיר לי ספר אחר- ‘בערוגת הגינה’ לביאליק באיורי פלטלינה של רוני אורן. להבנתו של אורן, ‘התלבטו בין רגליים’ משמעו ש’הסתבכו להם הרגליים’ זו בזו. אללה ירחמו

  7. ילדי הפרחים של בתיה קולטון מזכירים את ילדי הפרחים של אלזה בסקאו ושל ארנסט קריידורף.
    http://anillustratorsinspiration.blogspot.co.il/2011/09/ernst-kreidolf-and-elsa-beskow.html
    השראה או Great Minds Think Alike?

  8. עינה ארדל הגיב:

    אני כל-כך אוהבת איך שאת כותבת! תמיד באופן מרתק.

כתיבת תגובה