16 איור

הדבר הבא / שחר קובר

רשימת ביקורת על שני ספרים חדשים שאייר אביאל בסיל

ינואר 25, 2012  

בחודשים האחרונים ראו אור שני ספרים עם איוריו המרהיבים של אביאל בסיל. בשניהם אייר בסיל טקסטים ישנים ויפים של שני משוררים קאנונים. האחד- "מנפלאות גן החיות" מאת לאה גולדברג (ספרית פועלים וכנרת), והשני – "עוג מלך הבשן" מאת נתן אלתרמן (הוצאת הקיבוץ המאוחד). בשני ספרים אלו מיצב את עצמו בסיל, מאייר צעיר ובוגר טרי של מכללת שנקר, כ"דבר הבא" באיור ספרי הילדים בישראל.

האם אתם מנויים שלנו?

התוכן בכתב-העת פתוח במלואו למנויים בלבד.

כתיבת תגובה

16 תגובות:

  1. מאת איה:

    אביאל בסיל הוא מאייר ניפלא. הדמויות שלו מלאות נשמה, אנושיות וחום למרות שהן מאויירות במחשב. הקומפוזיציות שלו מעלפות ומרעננות. האיורים שלו מלאים בשימחת חיים, ושום מחשב לא יקח את זה ממנו. פשוט יש לו את זה.

  2. מאת madmi:

    מאוד שמחתי לראות שישנה רשימה חדשה מאת שחר קובר – תמיד מאיר, מלמד, מפרגן, נעים ונוח לקריאה.
    אביאל בסיל אכן נראה כמאייר מבטיח, מאוד נהנתי לקרוא את העבודות שלו דרך הפרשנות של שחר קובר.
    אביאל בסיל -עלה והצלח.

  3. איורים נהדרים!
    איזה חופש צבעוני וקומפוזיציוני ויחד עם זה הכל ממוקם כלכך נכון ולכן קריא ומאפשר זרימה עם הטקסט השירי.
    נהנתי מאוד גם מכתיבתך שחר, שהאירה לי אספקטים שונים.
    יחד עם זאת צורם לי השימוש שעושה בסיל בקו הקונטור השחור. היות ובגדול האיורים נטולי קונטור והוא מתווסף רק "כשאין ברירה" בתווי פנים, אצבעות ובמקומות נוספים בהם צריך להבדיל כתם מכתם באותו צבע, הוא אינו נראה כחלק אורגני מהאיור השלם. הוא מודבק לטעמי.
    אני חושבת שלו היה משתמש בסיל בקונטור שאינו שחור ודומה בגוון שלו לכתם עליו הוא נמצא (לדומא קונטור חום מעל עור של אנשים) הוא היה פחות זר ומשתלב יותר באיור. פולונסקי אייר באופן דומה, אם כי עם קווי קונטור רבים יותר, מה שתרם לשילובם במרחב, ברוב איוריו ל"כבש השישה עשר" http://e.walla.co.il/?w=/274/1659921/729657/5/@@/media
    והערה קטנה לשחר –
    צודק בקשר לטיגריס/נמר אבל שפן/ארנב זה כבר סיפור אחר. אין מה לעשות זו טעות שכ"כ מושרשת אצלנו שאני חושבת שטוב עשה בסיל שאייר ארנבים. תגיד, ראית פעם קוסם שולף שפן אמיתי (שבו נודה, זה עכברוש עם יחסי ציבור) מכובעו? לא! הוא שולף יצור לבן פרוותי עם אוזניים ארוכות! וזה הדימוי התרבותי שקיים אצל כולנו כולל גברת שפנפנית שגרה בערוגת הכרוב ועוד כמה… זרום עם זה.

  4. מאת דורון:

    לי ממש לא מפריע השילוב של הקונטורים באיזה צבע של יהיו. אני אפילו מעריצה אותו על השילוב שלהם. הרבה פעמים אני מרגישה שיש איזו נוקשות ב"נאמנות" לרצף בטכניקה או לסגנון, וכאן לדעתי יש יופי של חופש, איפה שהתאים לו הוא עבר לקו בלי להתחייב שזה יהיה משהו שיחזור על עצמו בכל האיור. ולא מפריע לי שהקו נראה ממוחשב, מחשב זו לא מילת גנאי, זה כלי. אני לא חושבת שהוא מתיימר לעשות במחשב איור שנראה ידני, אז מה הבעיה עם הקו נראה ממוחשב? וגם עם הקו קצת יותר מרושל במים, יש לי הרגשה שלא הייתי שמה לב לזה אם לא היו מפנים את תשומת ליבי לזה. ככה זה, לכולנו יש דברים שהם נקודות החולשה שלנו או שפשוט נשבר לנו באיזשהו שלב.
    האיורים עשירים ומשמחים את הלב, עד כדי כך שבקנה אחד קבל 2 חינם, או איזה מבצע הזוי שזה לא היה, קניתי שלושה אותו הדבר, שיהיה לי למתנות, וכולם שמחו עד מאד.

  5. מאת חגית:

    נהנתי לקרוא את הביקורת.
    אהבתי את האיורים של אביאל בסיל, במיוחד אני שמחה לראות שהוא בחר לצבוע את הדמויות בצבעים שונים, כדי לתת תחושה שלכל צבע יש מקום בחברה בה הוא נמצא. ולא כולם בעלי אותו גוון עור. שמחה שעוג קבל גוון כהה למרות שהבשן אינו באפריקה, שוב, מהסיבה שיש מיעוט ספרים (בארץ)בהם יש לדמויות כהות עור מקום של כבוד.

  6. באשר לעוג – השיר של אלתרמן (הנה המילים: http://grebulon.com/wordpress/?p=770 ) הוא ממש לא עליז ושמח. זהו בעצם הספד על ענק טוב לב ובודד, שמעולם לא מצא את מקומו ולא הצליח להשתלב. ההומור באיורים (היפהפיים) של אביאל בסיל טבול בלא מעט עצב. ליופי ולשמחה יש צבע של קינה, של אלגיה, וזה מה שעושה אותם כל כך נוגעים ללב.

  7. מאת שחר קובר:

    תודה לכולם.
    אורית, אני לא רואה שום בעיה בקונטור השחור ולא בטוח שזה היה נראה יותר טוב עם קונטור צבעוני, אי אפשר לדעת בלי לראות…
    אני כן אוהב את העובדה שהוא משמש בקונטור רק כשצריך, זה כיוון מאוד מוצלח לדעתי.

    דורון – מחשב זאת ממש לא מילת גנאי, והוא כלי בדיוק כמו מכחול או עפרון. אבל צריך לדעת להשתמש במחשב, כמו שצריך לדעת להשתמש במכחול או בעפרון. כשאני רואה שהמחשב "השתלט" על המאייר זה מציק לי. ולמה אני מתכוון ב"משתלט" " כשהמאייר רצה קו מהיר וזורם אבל המחשב לא הצליח להתמודד עם חדות התנועה של המאייר, התוכנה מפרקת את הקו למיני-קוים או למקטעים גיאומטריים שקוטעת את הרצף הטבעי של תנועת היד לו הקו היה מצויר ביד. או למשל כשסיומת הקוים שלה המאייר כולה זהה, כאילו עשה אותה רובוט, או שנוצר מעבר צבעוני נוקשה ולא טבעי בין שני גוונים, שבעבודת צבע אחרת המאייר מגיע לתוצאה טובה יותר, כי יש לו יותר שליטה על המכחולים שלו, וכן הלאה.
    כאמור, אצל בסיל המכלול הוא טוב מאוד והדבר כמעט לא מורגש, למעט כמה נקודות קטנות פה ושם שציינתי.

    מרית – את צודקת לחלוטין, ההומור של בסיל בספר הזה מהול בעצב בדמותו של עוג שלמעשה תמיד נמצא בודד.

  8. רשימה מעשירה ומעניינת.
    נראה שאכן, סגנון איוריו המרגשים ומענגים של אביאל בסיל, מזכירים את אלו של מארק בוטאוון: צבעוניות נועזת, שפע פרטים, תנועתיות, אנושיות וקסם.

  9. שחר תודה רבה על הפרגון ועל הביקורת ותודה רבה לכולם על התגובות!
    מאוד נהנתי מהפרשנות שלך לאיורים, ואני מסכים איתך לגמרי שהאיור במחשב הוא מאתגר.
    (אני חייב להודות שהייתי פותר את הגרדיינט בשקיעה בצורה שונה עכשיו (: )

  10. מאת אביאל בסיל:

    שחר, תודה רבה! ותודה לכולם על התגובות!
    מאוד נהנתי מהפרשנות שלך לאיורים, תודה על הפירגון ועל הביקורת.
    אני מסכים לגבי האתגר שבאיור ממוחשב, ובעית ה"השתלטות" של המחשב.
    זה משהו שאני עובד עליו מפרוייקט לפרוייקט, אני מנסה להשתמש ביכולות המחשב בצורה מינימלית.
    (אני חושב שאת הגרדיינט בשקיעה הייתי פותר בצורה שונה היום(: )

    בכל מקרה תודה לכולם!

  11. מאת מיכל פז-קלפ:

    אביאל בסיל הוא מאייר מופלא, ממש פלא צעיר בעיני. כל הצצה באיורים שלו ממלאת את הלב אושר גדול.
    אני שמחה בשביל כולנו שהאמן הזה הצטרף לזירת היצירה המקומית, ושמחה בעיקר בשביל הילדים שזכו בהזדמנות לצלול לעולמות קסומים, עמוקים ומרנינים כ"כ.

  12. מאת דוד:

    מזכיר לי מאוד את "המסע העולמי של מוק" http://www.schocken.co.il/?CategoryID=161&ArticleID=1045
    יש באמת קשר? או פשוט סגנון דומה?

  13. […] ההווה. על שתי אסופות השירים של גולדברג כבר כתבתי כאן וכאן. שניהם ספרים מצוינים שמאוירים באופן נהדר ומציגים […]

  14. […] דווקא לריאליה מבחינת צביעת הדמויות (שלא כמו ב"מנפלאות גן החיות" ללאה גולדברג, לדוגמא), והוא מיטיב לעצב את […]

  15. […] המאיירים העסוקים והמוערכים כיום. לפני ארבע שנים פרץ בקול תרועה רמה לעולם איור ספרי הילדים, לאחר שפרויקט הגמר שלו […]

  16. […] נתן במה לקולות חדשים בתחום הביקורת. מלבד טלי כוכבי, גם שחר קובר (שכתב על איורים), יותם גדרון (שכותב על ספרות ואמנות), […]

כתיבת תגובה


ידע אותי כאשר מפורסמות תגובות חדשות ברשימה זו.