2 ספרות

החיפוש אחר האושר / ד"ר גתית שמעון

קריאה בסיפור "מעשה בשלושה אגוזים" מאת לאה גולדברג

ספטמבר 19, 2010  

כבר מקריאה ראשונה ניכר כי "מעשה בשלושה אגוזים" ללאה גולדברג הוא לא עוד מעשיית ילדים סטנדרטית, אלא אגדה ראליסטית מתוחכמת: יש בו סנאי המדבר עם גמד, שר מכובד הנישא לנסיכה, אגוזים בעלי כוח מיסטי העוברים מיד ליד ופתרונות מוצלחים המושגים כבמטה קסם.

האם אתם מנויים שלנו?

התוכן בכתב-העת פתוח במלואו למנויים בלבד.

כתיבת תגובה

2 תגובות:

  1. איילת מור הגיב:

    מפליא אותי שאת מגדירה את הסיפור כאגדה ריאליסטית. (לראשונה אני שומעת על מושג כזה)

    האם אפשר לגיע לאושר מבלי להתייגע בעבודה קשה?
    אין כאן ולא רמז קטן לאיך שהמציאות מתנהלת. במציאות אין סוכני פלא.
    במציאות הכוחות הפועלים שמניעים אותנו קדימה הם מורכבים ומתנגשים זה בזה ללא הרף.
    בסיפור שלפנינו אין התנגשויות. יש מישור עלילה קצר. חסר המימד ההיסטורי ועוד.

  2. ד"ר גתית שמעון הגיב:

    הסיפור הינו אגדה ריאליסטית במובן שהוא משלב בין יסודותיה הפנטסיים של האגדה לבין מציאות ריאלית, מעשית ושכלתנית.
    לשאלתך – האם ניתן להגיע לאושר מבלי להתייגע בעבודה קשה – התשובה מורכבת: הדמויות בסיפור, רובן ככולן, נמצאות במצב התחלתי או פוטנציאלי של אושר, אלא שהן אינן מודעות לכך, עד שמצב זה מועמד בסכנה. או אז הן נדרשות להילחם בכדי להחזיר את מצב העניינים לקדמותו. במובן זה האושר הראשוני של בית, משפחה, קיום שגרת חיים יומיומית ישנו ללא קושי, והמאבק הוא בשמירה עליו ובהבטחת המשכיותו (מאבק קשה לא פחות מהשגת קיום כזה בראשונה).. הסיפור אינו מסתיר זאת כי אם מדגיש את המאמצים וההשתדלויות היטב, באופן מעשי ביותר.
    את צודקת בטענתנך כי במציאות אין סוכני פלא. גם בסיפור זה אין: שלושת האגוזים הם אגוזים רגילים לכל דבר ועניין. גם הדמויות עושות בהם שימוש ריאלי לחלוטין של סחר – מכר לשם השגת מטרותיהן. דווקא שימוש זה הוא שמקנה להם את כוחם המופלא והכול יכול.
    אכן, המציאות נובעת מהתנגשויות בין כוחות. גם יצירה זו מספרת אודות התנגשויות בין כוחות שונים, בין רצונות מנוגדים ובין פשרות המושגות מתוך הבנת ומילוי הצורך של שני הצדדים.
    לעניין מישור העלילה הקצר, העדר המימד ההיסטורי וכו' – יש לזכור כי סיפור זה מיועד במהותו לילדים. סוד כוחו הגדול הוא בקסם ובמסר שהוא מעביר לקהל קוראיו, גרעין אותו יכול כל קורא לשאת ולפתח כראות עיניו ורצונו.

כתיבת תגובה