7 איור

להתמתח / דניאלה קופלר

על האיור כסיפור ויזואלי, על האיור כאמנות

יוני 3, 2013  

בחרנו לאצור תערוכת איור מכיוון שכמעט ואין כאלה. עומק הקבעונות הקיימים בארץ בנוגע לאיור דחפו אותנו לאצור תערוכה כזו, והתגובות החיוביות והמפרגנות עד כה לעצם היזמה לקדם בגלריה לאמנות תערוכת נושא רצינית המוקדשת לאיור, רק הוכיחו את הצורך למתוח את גבולות השיח האמנותי והציבורי בנוגע אליו. בתערוכה, העוסקת ברגשות אנושיים, ביקשנו לדון במקומו של המאייר כאמן ובמקומו של האיור כיצירת אמנות המספרת סיפור ויזואלי.

האם אתם מנויים שלנו?

התוכן בכתב-העת פתוח במלואו למנויים בלבד.

כתיבת תגובה

7 תגובות:

  1. מאת יוג:

    איזה יופי! כל הכבוד! אבל חבל שלא היה "קול קורא" לתערוכה הזו במעגלים יותר רחבים- כך שהיה אפשר להחשף גם לעולם האיור החרדי, הערבי, הלא- אורבני,הקיים ואינו נראה.

  2. מאת רחל:

    הכוונות יפות וטובות אבל בעיניי ההצהרות מעט כוללניות מדי. קודם כל לא "בארץ" אלא בעולם כולו יש העדפה ברורה לאיור מתוק ונחמד לילדים. וכנראה שזה הטבע האנושי לנסות להגן על הילדים מפני הקשיים בחיים. אני לא מנסה לקבוע כאן אם זה נכון או לא, אלא לומר שלא הוגן להאשים את מוסדות התרבות בארץ במגמה הזו :)
    בנוסף יש לי קושי עם הדברים, כי לא ממש ברור לי מדוע התערוכה הזו היא תערוכת איור ולא תערוכת אמנות, ומדוע יש התעקשות להגדיר אותה כתערוכת איור. אני מסכימה ומקבלת את הטענות שאיור הוא לא רק לילדים ויכול להיות גם איור בוגר, קודר, מלנכולי ומורכב. אבל עדיין צריך לשמור על איזשהו מאפיין שיגדיר אותו כאיור, להבדיל מיצירת אמנות. בעיניי יש כאן אוסף של יצירות אמנות שנעשו ע"י מאיירים. חלק מהן נראות לי איוריות יותר מאחרות כי יש בהן איזה סיפור פנימי – אבל חלקן חסרות נרטיב.
    זה לא באמת משנה אם מאייר יוצר איור או יצירת אמנות. כל עוד הם טובים, יש ערך לשניהם וטוב לתת להם במה. אבל מאחר והאוצרות מדגישות מאד את ההבחנה בין איור לאמנות, אני רוצה להגיד שבעיניי – בתערוכה הזו ההבדל לא מספיק מוגדר ומאופיין.

  3. מאת ruth:

    רחל, אני לא מצליחה להבין קודם כל איך את יודעת מה יש בתערוכה שעוד לא נפתחה… איך את בדיוק מעבירה ביקורת על משהו שעוד לא ראית?
    יש אבחנה די ברורה בין איור לאמנות – איור בסיסו נארטיבי, אמנות – בימינו בסיסה רעיוני. את יכולה לקרוא אמנות לאובייקט שמצאת ברחוב, אם שמת אותה במוזיאון. קשה יהיה לקרוא לאובייקט כזה איור. מה שהן אומרות כאן הוא שהמאייר הוא גם אמן. הוא לא בעל מקצוע וצריך להתייחס אליו ככזה. ככה אני מבינה את הדברים. מענין אם אני צודקת. בכל מקרה אני אראה את התערוכה. נשמע לי מענין.

  4. מאת רחל:

    אני מתייחסת לעבודות שראיתי בפייסבוק, נדמה לי שכל העבודות הועלו לפייסבוק או לאתר התערוכה, ואם לא כולן אז חלק די גדול מהן.
    לגבי האמירה שמאייר הוא גם אמן – זה נכון מן הסתם לגבי חלק מהמאיירים, אבל לא זה מה שאני מבינה מהמאמר.
    להבנתי הועלו טענות על כך שהיחס לאיור הוא פחות רציני ומכבד מהיחס לאמנות, והתערוכה באה על מנת לשנות את התפיסה הזו. אני אומרת: נכון, יהיה נחמד אם מאיירים יקבלו יחס שווה לאמנים. אבל אז צריכה להיות הבחנה ברורה בין עבודת איור לעבודת אמנות.

  5. מאת מעניין.:

    רחל – איור הוא תת-תחום של אמנות, בתוך עולם האמנות השימושית, יחד עם שאר תחומי העיצוב. קשה לבצע את ההפרדה שאת מדברת עליה, בגלל שאין באמת הפרדה כזאת מבחינת התוצרים עצמם (ההפרדה היא תוצאה של קונטקסט יצירה ותצוגה).

    הבעיה היא לא שהמאיירים אינם "מקבלים יחס שווה" – הם אינם מקבלים יחס כאמנים כלל.

    זאת איננה תוצאה מכך שהעבודות אינם נופלות תחת הגדרה כל שהיא של אמנות – זה נובע אך ורק מכך ששדה האמנות בארץ אינו מכיר באנשים הללו כאמנים, ונראה לי שזה מהות הדיון שהאוצרים מנסים לפתוח באמצעות המניפסט\תערוכה הזו.

  6. מאת בתיה:

    מאמר של דני קרמן בנושא

    על איור ואומנות
    http://dannykerman.com/index.php/component/k2/item/403-art_illustration

  7. מאת רחל:

    ועוד מאמר של דני, לכבוד פתיחת התערוכה של אבנר כץ במוזיאון תל אביב, עם הרבה מחשבות ותובנות מעניינות על הקשר שבין איור לאמנות:
    http://dannykerman.com/index.php/component/k2/item/447-avner_katz_mistory

כתיבת תגובה


ידע אותי כאשר מפורסמות תגובות חדשות ברשימה זו.