יצירה מקורית

המרק מרחוב הגלבוע 6 / עדי זליכוב-רלוי

מיני תרגימא - מדור אוכל ילדות

יוני 20, 2018  

מיני תרגימא: מדור אוכל חדש ב”הפנקס”! המדור מבקש לחזור אל אחד מזיכרונות הילדות המשמעותיים והחושניים ביותר. במדור זה ישתפו אותנו יוצרים ויוצרות לילדים בחוויה הקולינרית הזכורה להם ביותר מילדותם, שהרי אוכל הוא חלק מרכזי מתרבות. לצד זיכרון של מאכל אהוב, ביקשנו גם את המתכון, ואת המאכל האהוב ביותר מספר ילדים; כזה שגירה את בלוטות הטעם. המדור מלווה באיור של המאיירת כנרת גילדר.

המשתתפת הרביעית במדור היא הסופרת והמתרגמת עדי זליכוב-רלוי. בקרוב יגיע לחנויות ספרה החדש לילדים “חור בספינה” שראה אור בספרית פיג’מה וידיעות ספרים. ספרה “ילדג” ראה אור בקיץ 2017.

 

כשהייתי קטנה היינו נוסעים ברכבת לסבא וסבתא בחיפה. הרפתקה שתחילתה עם שריקת הקטר וסופה – מי יודע? הים היה חולף משמאל ומסנוור אותנו ועת הגענו לרציף היה סבא ממתין ולוקח אותנו אל רחוב גלבוע 6 היכן שגורי חתולים, קיפודים, איצטרובלים ורקפות ממתינים רק לנו.

ואז – מרק העוף של סבתא. צלול, זהוב, כמוסה של קונסומה יהודי מצוחצח שומן ומעלה ניחוחות של שבת ושל בית. הבררנים היו מבקשים אטריות בלבד, הנועזים הוסיפו מטבעות גזר מתוק והנועזים יותר הרהיבו עוז ולקחו להם גם בצל, שורשים וצרור פטרוזיליה ארומטי.

המבוגרים היו מוסיפים פלפל שחור עד כדי התעטשות ולכל הטקס התלוו שקדי מרק מסורתיים, קינוחי אף קולניים ולמי שממש רצה – גם פולקע והודו, ליתר בטחון.

את שאריות האטריות סבתא הייתה מחממת ומערבבת עם סוכר וקינמון, קינוח שאולי נולד בברלין אבל בלי ספק שגשג וזכה לתשואות בדירה הקטנה ברחוב גלבוע 6.

איור: כנרת גילדר

מתכון:

מרתיחים בסיר גדול:
5-6 שוקי עוף
גרון הודו
קוביות דלעת בשפע
3 בצלים חתוכים
1 שורש סלרי
1 שורש פטרוזיליה
7 גזרים חתוכים
3-4 קישואים
מלח, פלפל שחור
1 צרור פטרוזיליה
(ואבקת מרק עוף, אבל אל תגלו).

מבשלים כשעתיים וחצי.

בתאבון!

***

עוגת הפלא של “אבא עושה בושות” מאז ומעולם הקסימה אותי. גם כילדה מהופנטת שהתרגשה לנוכח האנדרדוג שעולה לגדולה וגם כאמא שמקריאה את הספר באותו מקצב מוזיקלי בדיוק שהקריאו לי. ההומור והחריזה המושלמת של מאיר שלו, האיורים המבריקים של יוסי אבולעפיה ועשרים תותים שעולים בבת אחת בהפתעה מתוך עוגה בגודל של צמיג ובערך באותו הצבע הופכים את הספר הזה ואת העוגה המרהיבה שניצחה טורטונים מסוכרים, שטרודל בתבנית ובקלאווה, לנצחון מוחץ.

כתיבת תגובה

כתיבת תגובה