3 ספרות

הפוליטיקה של ספרות הילדים – גבולות החירות בספרות ובמציאות / יותם גדרון

רשימה המבוססת על הרצאה שניתנה בכנס "הפנקס" השני

נובמבר 20, 2013  

ם עולם ספרות הילדים, בסופו של דבר, נשלט על ידי מבוגרים. מבוגרים הם שמכתיבים את הגבולות שלו, והם שמעצבים את אופיו. לאור זאת, נשאלת השאלה מה מקומם של הילדים בעולם הזה, וכיצד באה לידי ביטוי החירות שלהם במסגרתו? כלומר, מה מקומם בעולם הזה, שמבוגרים מגדירים את תוכנו, כמי שיש להם את החירות לחשוב בעצמם, להביע דעה, ולהאמין? ראשית כל, חירותם של ילדים במרחב של ספרות הילדים כוללת גם את החירות שלהם שלא לקחת חלק בעולם הזה, כלומר פשוט לא לקרוא ספרים. אולם זו תשובה חלקית, המתחמקת מלב העניין. השאלה שאני מבקש להשיב עליה היא איזה טקסט יזמן קריאה של ילדים אשר תהווה הגשמה של החירות שלהם, ומדוע.

האם אתם מנויים שלנו?

התוכן בכתב-העת פתוח במלואו למנויים בלבד.

כתיבת תגובה

3 תגובות:

  1. רימה הגיב:

    מעניין ומעורר מחשבה.

  2. דפנה חיימוביץ' הגיב:

    נכון וחשוב לדעתי, שהועלו בכתב דבריו מעוררי המחשבה של יותם גדרון. כך ניתנת האפשרות לקרוא בעיון. להשתהות, להרהר, לחזור ולקרוא שוב…גם התמונות מעצימות את הכתוב.
    רוצה לחזק את דעתו על כותבי ספרות לילדים, שלא רק שהם משמרים בתוכם את הילדות אלא הם גם בעלי יכולת להזדהות עם הילדים כמיעוט (לפעמים מדוכא, לפעמים אינו שווה-זכויות, לעיתים בודד…)

  3. […] הארנבונים הזכים. אבל אחרי שקראתי את המאמר המעולה של יותם גדרון ב"הפנקס" (כתב עת לספרות ילדים), אני מזמינה אתכם […]

כתיבת תגובה