21 איור

זוכי התחרות

מרץ 16, 2011  

הספרות והאמנות משופעות בהדהודים ודיאלוגים בין יצירת מופת ליצירות שנוצרו בעקבותיה. למעשה, אחד האפיונים המאפשר לזהות יצירת מופת הוא מגוון הדיאלוגים שמנהלות עמה יצירות מאוחרות יותר. כך הדין גם במקרה של הספר "ויהי ערב" מאת פניה ברגשטיין, שראה אור לפני כשישים שנה, מלווה באיוריו של חיים האוזמן. הטקסט והאיורים הפכו עם השנים לקלסיקה ועוררו דיונים מרתקים אשר נגעו בתחומים שונים ונרחבים. לכבוד הוצאת הספר "ויהי ערב חדש", עם איוריה המקוריים של אילזה קנטור-דאוס, איורים שנגנזו וראו אור לראשונה רק השנה, החלטנו לבחון את האופן בו מאיירים עכשוויים מגיבים ליצירה הקנונית, בתחרות חגיגית בשיתוף עם הוצאת "הקיבוץ המאוחד".

עשרות רבות של איורים הגיעו למערכת כתב-העת. הנכונות המרשימה הוכיחה שהטקסט והאיורים המקוריים מעוררים את הדמיון וההתלהבות גם במאה העשרים ואחת. ריבוי הטכניקות, הפרשנויות האישיות והגישות, מצביע על המגוון האמנותי הרחב. שלושת האיורים שזכו במקומות הראשונים – ושני איורים נוספים שזכו בציון לשבח – הם יצירות אשר הציגו באופן המוצלח ביותר פרשנות חדשה ומעניינת לסיטואציה המקורית (כפי שבאה לידי ביטוי בטקסט ובאיור), המובילה את הסיפור למחוזות חדשים, ושעיצובה נעשה במקצועיות וברמה טכנית גבוהה.
צוות השופטים הורכב ממערכת "הפנקס" ואורנה גרנות, אוצרת משנה לאיור ספרי ילדים ומנהלת ספריית אגף הנוער במוזיאון ישראל ירושלים. המקום הראשון זכה בפרס של 1000 ש"ח מתנת הוצאת "הקיבוץ המאוחד" ואילו המקום השני והשלישי זכו ב"ספר המאיירים הגדול" מתנת ספריית אגף הנוער במוזיאון ישראל.
אנו מקווים כי תערוכה זו תספק חומר למחשבה על פרשנויות ויזואליות ליצירה קנונית, נושא הזוכה להתייחסות מרשימה בשנים האחרונות.

עינת מגל-שמאלי יצרה סצנה סיוטית ומוקפדת תוך מתן כבוד לטקסט המקורי. איורה המינימליסטי מעצים את תחושת הבלהה העולה מהטקסט ומחוויתה של הילדה בלול בשעת לילה. הסגנון מתכתב עם איורים גותיים ומשלב אלמנטים היצ'קוקיינים ויוצר, על ידי כך, דיאלוג מסקרן עם הסיפור המקורי המיועד לילדים, אך טומן בחובו דרמה לילית מורכבת. ניתן לראות את האיור כחלום או תעתוע צילי שמתרחש בתודעתה של הגיבורה, בה היא מפרשת את צלליות העצים והתרנגולות כיער עבות רוחש עורבים וציפורי טרף. מאידך ניתן לפרש זאת כשרשרת אמיתית של אירועים שיוצאת מככל שליטתה.

עינת מגל-שמאלי, דיו ופוטושופ

עינת מגל-שמאלי – בוגרת המרכז האקדמי ויצו קנדה בחיפה. עבדה כמעצבת וכמאיירת. זכתה בפרסים בתחרויות עיצוב בשלל תחומים. בשנת 2000 זכתה בפרס בן-יצחק של מוזיאון ישראל לאיור ספר ילדים. איירה מספר ספרי ילדים ועטיפות לספרים של מבוגרים. איורים פרי עטה פורסמו בעיתונים חשובים ובמגיזינים כגון: הארץ, מעריב, את, להיות הורים, כתב העת "נגה" ועוד. כיום עוסקת בעיקר ביצירות תלת מימדיות, בפיסול ואסמבלז'. יצירות אלו הן יצירות דרמטיות וקשורות דווקא באופרה ותאטרון. חלקן אף הוצגו בבית האופרה.

באיורה של כנרת גילדר הופכת הסצנה המעיקה לחלום הרפתקני בו מגשימה הגיבורה את משאלתה לקבל את מחילתה של התרנגולת האהובה. הן פורצות יחדיו מהלול ויוצאות ללא פחד אל הלילה האפל. הירח הנזפני הופך פה להילה חסרת פנים המתקיימת בזכות העדר הרישום ומעקר אותו בתפקידו המקורי. התרנגולות, שמהוות בסיפור המקורי את מקור הרעש והבהלה, משתלבות בטקסטורות הגבעות שנותרו מאחור. הגיבורה מאופיינת בקפדנות, ובניגוד לילדה המקורית, נראית כטום-בוי עכשוית.  התרנגולת הענקית מעוצבת ככמעין עוף חול אגדתי  משובץ פנינים.

כנרת גילדר, פיילוט

כנרת גילדר– בת 26 וקצת, בוגרת המחלקה לעיצוב גרפי במרכז האקדמי ויצו, חיפה. מאיירת ומלמדת בסטודיו 6B.

דניאלה שרר בחרה בפרשנות מרתקת ומקורית. נשות החברה הגבוהה מראשית המאה משוות לתרנגולות וכל פרט בהן מחזק דימוי זה. הסיטואציה מוקפדת ויורדת לפרטים הקטנים ביותר, שמדברים כולם את "התרנגוליות". הסיפור האישי של הילדה ב"ויהי ערב" הופך פה לפרשנות חברתית ומתכתב עם ליכלוכית. בניגוד לסיפור המקורי התרנגולות הן בעמדת הכוח ודחייתן מהגיבורה העייפה והכנה מעוררת את הדרמה. בגדי השבת המוקפדים בגירסא של האוזמן הופכים לבגדי משרתת עלובים, שערה הבלונדיני של הגיבורה המקורית משתקף בהיפוך מראה באיור ואורו של הירח הופך לאור נאון חשמלי.

דניאלה שרר, פוטושופ

דניאלה שרר – אנימטורית ויוצרת מת"א, בוגרת תאר ראשון באנימציה ואמנות דיגיטלית מUSC, לוס אנג'לס. בעלת אהבה גדולה לאמנות האיור.

ציון לשבח מוענק לגיל לרון שהציגה שלש פרשנויות מרתקות והומוריסטיות לסצנה. באיור זה, הופכת הילדה הקיבוצניקית למכורה למשחקים וירטואלים בהם האלימות גדולה יותר אך אין השלכות לתוצאותיהן. בעיני הילדה מטשטש העולם המציאותי עם זה המשחקי ויוצר מציאות חדשה שהיא בתודעתה בלבד.

גיל לרון, עפרון ופוטושופ

גיל לרון – בת 24, סטודנטית לתואר ראשון באנימציה. מציירת, מאיירת ומנפישה.

ציון לשבח מוענק ליותם כהן על פרשנותו האניגמטית לדמותה של הילדה-שועל. האיור מתייחס לשורה "לא שועל ,לא תנה, זו בתי הקטנה" ומזווג בין דמותה התמימה של הילדה לבין דמות חיה מסתורית הנגלית לאורו של הירח.

יותם כהן, עט ופוטושופ

יותם כהן – סטודנט שנה ד' במחלקת אנימציה בבצלאל.

המעוניינים לרכוש את הספרים "ויהי ערב" ו"ויהי ערב חדש", מוזמנים להיכנס לאתר של הוצאת "הקיבוץ המאוחד".

לשאר היצירות שנשלחו לתחרות לחצו כאן

כתיבת תגובה

21 תגובות:

  1. מאת לי:

    כנרת, הייתי מתחתנת עם הטפרים שלך..

  2. מאת דינה:

    איחולים לזוכים. אתם נהדרים!

  3. מאת שחר קובר:

    נהדר! כל הכבוד על ארגון התחרות היפה. העבודה של דניאלה שרר נהדרת בעיני, הן רעיונית והן טכנית.
    אולי תוכלו להוסיף שורה או שתיים על הזוכים? מי הם ומה הם?

  4. מאת אוסנת דורון:

    האיור הזוכה מקסים ונותן מבט חדש לגמרי על הסיטואציה. מזל טוב לכל הזוכים!

  5. מרשים מאוד, כל הכבוד ליוזמים ולמאיירים.
    הבחירות באיורים הזוכים ובמצויינים לשבח ראויות לטעמי בעיקר בגלל שחמשתם נוקטים עמדה פרשנית נועזת ומקורית (אך יחד עם זה קשורה לסיפור ולאיור המקוריים).
    בנוסף, האיורים הזוכים מאופיינים בביצוע חזותי יפה מאוד.

  6. מאת טלי נוה:

    בחירות מצויינות! מזל טוב לזוכים

  7. בחירות נהדרות ומרתקות
    את האיור הראשון של עינת מגל אהבתי מאד. הוא שונה מהשאר כי הוא סוחף את הצופה מעבר לדימוי אל הרגש העז, הסחרור הסיוטי שאיננו זקוק למילים בעצם. העבודה הזו בעצם איננה איור אלא אמנות עצמאית המהדהדת מטקסט. הפרשנות של המאיירת היא אישית וא-גילית. מרתקת.

    האיור השני גם כן כובש בחיבור הטוטאלי שבין הילדה לתרנגול, כמו באגדות, משאלת הלב של התמזגות בלתי הפיכה ויציאה מהמציאות הבלתי אפשרית למיזוג זה. מצויר יפה נורא. שאפו לכנרת גילדר פילו!
    העבודה של יותם כהן מכשפת. אהבתי מאד את את הילדה שועל, את הרמז לתרנגול המגושם ומאד מסקרן לאן היה מוביל אותי המאייר בפרשנותו הלאה
    תחרות נהדרת ואישית אשמח לראות עוד הצעות שהוגשו. מן הראוי לתת להן גם מקום

  8. מאת עידית:

    כל איור בונבון. הפרשנויות ככ מעניינות ויפות, איזה יופי

  9. מאת נורית:

    לדעתי העבודה של דניאלה שרר מעולה ועדכנית מאוד מזכיר את רותו, הייתה צריכה לזכות במקום הראשון או השני, המקום הראשון האמיתי לא כל כך ברור למה זכה, היו עבודות טובות יותר שנשלחו והעבודה של כנרת נראית סתמית ומיושנת ולא מעניינת כל כך.

  10. מאת עינב:

    העבודות מעניינות..

    העבודה של כנרת רגישה מאוד, לירית,כנה בפשטותה,מדוייקת, מלאת ביטחון.. הייתי שמחה לראות את כל הספר מאוייר ככה..

    השיבוץ של המקום הראשון מעניין.
    הקומפוזיציה של יותם לקוחה מאינספור פריימים, חבל.

  11. מאת סטודנטית:

    רותו היא סמל לעבודה עדכנית ? – ממש לא.
    החבורה התל אביבית מאיירת אותו הדבר, עד שלא ניתן עוד להבדיל ביניהם יותר.

    דניאלה לא חידשה כלום בסגנון שלה.
    המקום הראשון חידש מאוד, ומזכיר איורים גרמניים וצ'כים, מאוד לא אופייני לנוף הישראלי.

    גם לכנרת יש איכויות. האיור שלה אינטיליגנטי ועשוי היטב.

  12. מאת מאיה:

    האיור במקום הראשון משאיר רושם מאד חזק והוא מדגיש את הבהלה והמתח. מקסים!

  13. מאת מעין:

    מקסים ומיוחד!
    כל האיורים יפים אבל הבחירה למקום הראשון מוצדקת ביותר- איורים מיוחדים ויצירתיים עם מחשבה, מעבר לציור עצמו! אחד הספרים האהובים על בני, ועכשיו יש לי סיבה לקנות עותק חדש יותר… כל הכבוד למאיירים, ובמיוחד למקום הראשון המיוחד!

  14. מאת גיאחה:

    נפלא נפלא נפלא!

    הזוכים מוצדקים בהחלט, במיוחד המקום הראשון. אדיר לגמרי.

    גם בקרב שאר המועמדים יש כמה איורים מלבבים ממש.

    כל הכבוד והסרת כובע נכבדת למארגני התחרות ולמאיירים המעולים. רוצים עוד כאלה!

  15. מאת אלכס:

    העבודות מעניינות מאוד.
    לצערי,לא ניתן לראות את האיור של כנרת ב internet explorer .

  16. מאת ורה:

    נהניתי מאוד לצפות בתוצאות התחרות. המקום הראשון והשני מאוד מוצדקים בעיני. עינת מגל עשתה עבודה מדהימה תוך אינטרפרטציה נכונה לסיפור ובחירה בויז'ואל וסגנון מאוד בוגר שלא מנסה להתיפייף. גם שאר העבודות מקסימות.
    תודה למארגני התחרות. מחכים לעוד תחרויות כאלה.

  17. מאת הדס:

    התערוכה נפלאה. אהבתי ביותר את הרעיון של האיור במקום הראשון שהוא יוצא דופן באופן ההצגה והעיצוב שלו וכולל בתוכו גם את הטקסט. התחברתי גם לאיור שקיבל ציון לשבח עם הילדה השועלה. באמת כל הכבוד למארגנים על היוזמה.

  18. מאת isi:

    האיור הזוכה במקום הראשון מפחיד, מלנכולי, קודר…. לא לטעמי.
    האיורים של גיל לרון מבחינתי מתאים לפרשנות המצחיקה והריאליסטית משהו, בעידן הזה.
    את האיור של גליה קהת הייתי שמחה לקנות לילדים שלי ולמור גם לנכדי … עוד עשרים 30 שנה…
    יש לביתי סדרה משגעת של 3 בובות חתולים מבית אותה יוצרת מופלאה – גליה קהת. שווה לעקוב ולאמץ יצירות משמחות שלה!

  19. מאת רונית:

    אין ספק שהמאיירים מאוד מאוד מאוד מוכשרים אך אני תמהה אם הם אכן נותנים פרשנות טובה לסיפור שקהל היעד שלו הוא בעצם ילדים קטנים… (אם אכן זו היתה כוונת התחרות)
    האיור במקום השני מתקרב יותר לתום ולנאיביות של הילד אך הרקע עליו מוצג החלק המרכזי של האיור קצת מורכב מדי לטעמי
    עבור ילדים.

    בכל אופן כמבוגרת המביטה ביצירות אומנות אלו לא נותר לי אלא להתפעל מהכשרונות המגוונים ומהקוריים שבאים לידי ביטוי באיורים אלו.

כתיבת תגובה


ידע אותי כאשר מפורסמות תגובות חדשות ברשימה זו.