יצירה מקורית

חיפושיות סגולות, עננים ירוקים / ניצן שטרן, שנהב דדון, ניר פלוט

שלושה שירים שנכתבו על ידי ילדים במסגרת סדנת כתיבה

ספטמבר 10, 2015  

במסגרת הלימודים במחלקה לתרבות, יצירה והפקה במכללה האקדמית "ספיר", מתקיימת סדנה בהנחיית של הסופרת דפנה בן צבי, להנחיית סטודנטים לעבודה עם ילדים על שיריהם. פרויקט הגמר של הסדנה הזו היא ספר שבו מרוכזים השירים שכתבו הילדים בהדרכת הסטודנטים בליווי איורים שציירו לטקסטים. לרגל פתיחת שנת הלימודים האקדמית ההולכת ומתקרבת, הנה שלושה שירים שכתבו תלמידים מבתי הספר שער הנגב ואלון, בשדרות.

מנחת הסדנה, דפנה בן צבי, מסבירה על הפרויקט: בחלום של דניאל, מכיתה ה' בבית ספר אלון בשדרות, הילדים יוצאים לרחובות, ולא שומעים אזעקות; ארץ הדמיון של שנהב, בן כיתתו של דניאל, היא מקום בלי טילים, בלי פצצות, ויש לו בה חברים מכל הארצות; בחלום של ניר, מכיתה ה' בבית ספר שער הנגב, יש חיפושיות סגולות ועננים ירוקים; ושירי, מכיתה ג' בשער הנגב, משחררת בחלומה את כל החיות מכל הכלובים.

החלום, המשאלה, הפנטזיה, היו הנושא המרכזי של סדנת הכתיבה שבה השתתפו בשנה שעברה תלמידים מבתי הספר "אלון" ו"שער הנגב" בשדרות. במשך כמה חודשים נפגשו סטודנטים מהמחלקה לתרבות, יצירה והפקה במכללת ספיר עם התלמידים, והנחו אותם בכתיבה. כל תלמיד ותלמידה שהשתתפו בסדנה התבקשו לעמוד בדרישה עיקרית אחת: לחצות את סף המציאות ולהיכנס אל ממלכת הדמיון. לעזוב לרגע את עקרונות המציאות, ולשחק: עם מלים. עם משאלות, עם חרוזים. פרויקט הגמר של הסדנה הוא ספר שייצא לאור בקרוב, ובו כל השירים, הסיפורים והאיורים, שיצרו התלמידים. חלק מהשירים והאיורים של התלמידים מוצגים בתערוכה.

"כל הדברים החשובים פשוטים הם מאוד", אומרת מרים ילן שטקליס בסיפור "המסע אל האי אולי", שבו מוצג מרחב הדמיון, הפנטזיה – מרחב ה"אולי", המתקיים בין אמת לבדיון – כמרחב המאפשר לרפא את פגמי המציאות, להקל על מצוקותיה. השיטוט במרחבי הדמיון אפשר לילדים לגשר מעל מצוקות היומיום, ולהגשים, ברמה מסוימת, את משאלותיהם לשלווה, לאהבה ולחום, ולחיים במציאות של שלום.

 

ניצן שטרן, ג' 1, שער הנגב

מנחות: שני בן דוד, שלי מרמלשטיין

למעלה  

יום אחד יצאתי לגינה,

התיישבתי על כיסא בפינה,

מולי התמלאה בריכה במים

ואני עפתי על ענן לשמים.

התרוממתי גבוה,

ריחפתי ליד ציפורים

הן צייצו סביבי,

שרו שירים.

ציפור אחת,

גדולת מקור וכנף

התיישבה לידי על ענף.

חששתי שתטרוף אותי,

שתטרוף את כולם,

אך היא נשאה אותי על כנפיה

והראתה לי מגבוה את כל העולם.

בדרך חזרה היא צייצה שיר נעים,

והבטיחה לשמור על קשר גם ממקומות רחוקים.

ישבתי שוב על הכיסא בגינה

המים עדיין מילאו את הבריכה,

ואני לקחתי דף ועפרון

וציירתי את חברתי החדשה,

שעפה אל האופק כמו בלון.

ניצן ערוך

 

שנהב דדון, ה' 1, בית ספר אלון

מנחות: מיה בראון, אדר שושני

ארץ הדמיון

אם אתה רוצה לברוח

והכל נראה אפור

יש מקום אליו כדאי לך ללכת

ארץ הדמיון והאור.

שם יש מקומות יפים

ושם יש מגדלים פורחים,

חלומות, צבעים.

שם אתה יכול לשחק וגם לעוף

בלי להיראות, להיות שקוף!

לפגוש חברים מכל הארצות

ולהכיר מקום ללא טילים ופצצות

שם יש את כל מה שאתה רוצה

כי כל מי שמחפש שם – בסוף מוצא.

 

שנהב ערוך2

 

ניר פלוט, כיתה ה' 4, שער הנגב 

מנחות: מורן ג'פר, יובל דולב, ישראלה יופה

חלום מהאגדות

פתאום ראיתי עולם שטוף צבעים,

היו בו שני עצים אדומים,

חיפושיות סגולות,

עננים ירוקים.

על האדמה צמחו פרחים שקופים כמו זכוכית,

וליד הנהר –  עמדה לכלוכית,

היא חיפשה אחר שבעת הגמדים

ששיחקו עם שלגיה מחבואים.

הבטתי למעלה ומתוך המגדל,

נופפה אליי רפונזל והשליכה מטה

את שערה המתולתל.

ביער עמדה ילדה עם כיפה אדומה,

וסלסלה מלאה בכל טוב,

מנסה למצוא את דרכה

והביתה לשוב.

המשכתי ללכת,

עד שלפתע הכול קפא,

וראיתי מולי נסיכה יפה,

שבדיוק התעוררה מתרדמתה.

היא לקחה אותי לנשף הגדול,

שם כל הנסיכים והנסיכות פרצו במחול.

זה היה עולם כל כך יפה וקסום,

עד שכלל לא רציתי לקום.

 

ניר ערוך 2

כתיבת תגובה

כתיבת תגובה


ידע אותי כאשר מפורסמות תגובות חדשות ברשימה זו.