10 איור

טעם חדש: רשימה בעקבות תערוכת איורים מחודשים לקלאסיקות ישראליות / אורנה גרנות

על איור קלאסי לעומת איור מחודש, ספר ילדים מאויר, פיקצ'רבוק וההבדלים ביניהם

מרץ 14, 2010  

האיורים בספרי הילדים הם יצירות האמנות הראשונות שכולנו נתקלים בהם כילדים. לפני שאנחנו יודעים לקרוא מילים אנחנו "אוהבים את הציורים והתמונות של הספרים", כפי שילדים אומרים פעמים רבות.

האם אתם מנויים שלנו?

התוכן בכתב-העת פתוח במלואו למנויים בלבד.

כתיבת תגובה

10 תגובות:

  1. פאולה טייכר הגיב:

    תודה אורנה על המאמר. מעניין, ברור, מסביר ושימושי.
    מצפה להמשך.

  2. שי הגיב:

    מאמר מעניין ופוקח עיניים..
    יש עוד דוגמאות ל- פיקצ'רבוק בעיברית?

  3. רותי דרור-אוריאלי הגיב:

    יופי של כתיבה.גאה בך מאד מאד.מותר להדפיס ולתלות אצלי בחנות?

  4. אורנה גרנות הגיב:

    תודה על השאלה וסליחה שלקח לי כל כך הרבה זמן להגיב…פשוט הייתי צריכה לחשוב איך להשיב בקצרה יחסית.
    בקשר לפיקצ'רבוק בעברית- אני חושבת שיש כמה דוגמאות טובות שהן אולי גם מוכרות יחסית, אבל לא המון … אם אני צריכה לענות בקצרה אז אומר כך:
    הדוגמא ב"הא" הידיעה לפיקצ'רבוק מושלם הוא ללא ספק "ארץ יצורי הפרא" של מוריס סנדק. בספר הזה אפשר להגיד שסנדק הביא את המדיום לנקודת שיא. וגם השפיע על מאיירים רבים מהעולם אבל גם מהארץ.
    שנית מבחינת יצירה מקורית/ישראלית אני שמחה לציין את שמן של אלונה פרנקל, אורה אייל ורינת הופר שהן יוצרות/מאיירות/כותבות שיודעות למה המדיום מסוגל הזה מסוגל להגיע ויש לכל אחת מהן הרבה ספרים(פיקצ'רבוק) משובחים. אני אוהבת במיוחד את:
    "היום הרע של טובה" של אלונה פרנקל, "אוגבו" של אורה אייל ו "שירים בקופסאות גפרורים" של רינת הופר.
    ממה שכתבתי עד עכשיו ניתן אולי להסיק שרק יוצר אחד (שהוא גם מאייר וגם כותב) יכול ליצור פיקצ'רבוק… אבל לא.
    כלומר זה עוזר, אבל יש גם דוגמאות נהדרות של צמדי יוצרים שמוציאים בצוותא יופי של פיקצ'רבוק לדוגמא "אבא בורח עם הקרקס" שכתב אתגר קרת ואיירה רותו מודן.

  5. […] הידיעה מומלץ לקרוא את הרשימה של עינת אמיתי ואת הרשימה של אורנה […]

  6. admin הגיב:

    משהו שנתקלתי בו פתאם וחשבתי שמתאים גם הוא:
    http://shirazf.carbonmade.com/projects/60294#1

  7. שירז הגיב:

    רשימה מעניינת, ביחוד על מאפייני הפיקצ'רבוק (שעשו לי קצת סדר בראש). תיקון טעות – האיורים של אולג מילשטיין נעשו בצבעי מים (כן!) ולא באמצעים דיגיטליים, והם מקסימים ביותר:
    http://oleg.carbonmade.com/projects/43641#1
    וגם רלוונטי לרשימה הנ"ל ומעניין הוא העיבוד השני של מילשטיין לסיפור של מיץ פטל, שהוא אפל יותר
    http://oleg.carbonmade.com/projects/44633#1

  8. לי עברון-ועקנין הגיב:

    שלום אורנה, בעקבות ההרצאה שלך בכנס 'הפנקס' ובכלל הכנס, נפקחו עיני לראות את האיורים בספרי הילדים. כאילו עד עכשיו שמעתי מוזיקה במונו ופתאום אני שומעת בסטריאו שכל ספר מסופר בשני קולות מובחנים. המאמר המרתק הזה שלך ממשיך לי את אותו מהלך. תודה על פתח לעולם עשיר ומענג של יצירה.

  9. […] שבספר "יסוד משחקי מרכזי של הפיכת הדף, מה שמכונה בז'אנר הפיקצ'רבוק – 'הדרמה של הפיכת הדף', והוא מוסיף מתח ומקצב. מעבר […]

  10. […] בקצה הדף, ומרמזת כי הארנב רץ ו"עבר" לעמוד הבא. כך, לפי גרנות, יכול הקורא לעקוב באצבעותיו אחרי המשתתפים ולגלות […]

כתיבת תגובה