ז'אנר הספרים הדיסטופיים החל לצבור פופולאריות כבר בשנות החמישים, עם פרסומו של "פרנהייט 451", שתיאר עולם חשוך שבו מתקיימת השמדה המונית של יצירות ספרות.

1 ספרות

כאוטיות מושלמת / יבגני טרבנוב

רשימת ביקורת על הספר "הסכין והרקיע" מסדרת "כאוס מהלך" מאת פטריק נס

נובמבר 1, 2015  

בחודש אוקטובר האחרון פורסמה ב"הארץ" כתבה של דפנה מאור, שבה נכתב על ההשמדה ההמונית הגדולה ביותר בתולדות האנושות. הכתבה חשפה השמדה שקשורה למגדר: בין 117 ל-160 מיליון בנות, תינוקות ועובריות, הושמדו ברחבי העולם מאז שנות השמונים משום שהן לא היו בנים. סין הינה המדינה שבה הושמדו מירב התינוקות והעובריות, אבל התופעה מתרחשת במדינות אסיה נוספות וכן במזרח ובמרכז אירופה. הסיבה לרצח המגדר נובעת מהעדפת גברים בשוק העבודה.

עולם הספרות מאז ומתמיד התאפיין בתגובה לתופעות שמעצבות את עתיד האנושות. ז'אנר הספרים הדיסטופיים החל לצבור פופולאריות כבר בשנות החמישים, עם פרסומו של "פרנהייט 451" מאת ריי ברדבורי, שתיאר עולם חשוך שבו מתקיימת השמדה המונית של יצירות ספרות. ז'אנר הדיסטופיות הגיע לשיאו בשנים האחרונות עם הצלחת טרילוגיית "משחקי הרעב" מאת סוזן קולינס. הטרילוגיה התמקדה בהשפעה ההרסנית של שליטת העשירון העליון על אוכלוסיית כדור הארץ באמצעות תוכנית ריאליטי. "החור שברעש" מאת פטריק נס הוא ספר שראה אור ארבעה חודשים לפני הספר הראשון בסדרת "משחקי הרעב", והעלה נושא אפילו חשוב יותר והוא הרצח המגדרי. הספר היה הראשון בטרילוגיית "כאוס מהלך", שכעת הספר השלישי מתוכה, "הסכין והרקיע", רואה אור בעברית.

עטיפת הספר (יח"צ)

עטיפת הספר (יח"צ)

אירועי "כאוס מהלך" מתרחשים בעתיד הרחוק בו אוכלוסיית כדור הארץ כילתה את משאביו ויצאה למסע לחלל כדי להתיישב בכוכב אחר שזכה לשם "עולמחדש". המתיישבים הראשונים מצאו משאבים ואוכל, אבל גם אוכלוסיית חייזרים מקומית שזכו לכינוי "ספקלים". בני האדם והספקלים יצאו למלחמה והספקלים הפסידו, רוכזו במחנות וסומנו בצמידים שנושאים מספר סידורי. אבל אז צרה אמתית נפלה על בני האנוש. העולם החדש שבו התיישבו גרם לאוכלוסיה הגברית להתחיל לשדר את מחשבותיהם לכל עבר. הנשים לא הגיבו בשום אופן להשפעת הכוכב. לאחר שהגברים הבינו כמה הם חשופים וחסרי אונים, הם נאלצו לדכא את הספקלים וגם את הנשים. המלחמה בספקלים מקבילה מצד אחד למלחמה בין המתיישבים הראשונים באמריקה והשמדת האינדיאנים, ומצד שני היא מקבילה לדיכוי ולהשמדה של הנשים בידי הגברים. פטריק נס הציג מעגל של דמים שבו הטבע הגברי הוא המניע לכיבוש ולהכחדה של כל דבר שעשוי לאיים על שליטתם. הנשים שומעות מחשבות שהגברים לא מצליחים להסתיר, דבר שמדגיש את הבינאריות בין שליטה עצמית נשית לבין חוסר שליטה של הגברים בטבעם שמוביל אותם לייאוש.

גיבור הספרים הוא טוד, נער שחי בפרנטיסטאון – עיר ללא נשים. טוד פוגש בויולה, מתיישבת חדשה שהגיעה בספינה לכוכב, וביחד השניים חושפים את השמדת הנשים עליה היה אחראי דייוויד פרנטיס שכיהן כראש העיר של פרנטיסטאון וכעת מתכוון לצאת למלחמה בכל ההתיישבויות האנושיות והספקליות בעולמחדש. במהרה ויולה וטוד נתקלים בארגון טרור שמורכב מנשים שנלחמות בדייוויד פרנטיס וצבא הגברים שעומד מאחוריו. "הסכין והרקיע" נפתח בעיצומה של המלחמה. ויולה וטוד מנסים לתמרן בין הגברים לנשים, וגם בין הספקלים שהחליטו להתמרד ולצאת נגד השלטון הגברי. גם הפעם פטריק נס לא חסך מהקוראים תיאוריים גראפיים של אלימות המלחמה ולעתים קרובות רגעים אלה חוצים את הקו בין ספרות נוער למבוגרים. תיאורי הלחימה מורטי עצבים ומפחידים כהוגן. דייוויד פרנטיס עדיין מתפקד בתור הנבל הראשי של הספר, רק שהפעם הוא תופס את משבצת החונך של טוד ומנסה לעזור לו לשלוט במחשבותיו ולהשתמש בהן כנשק. פרנטיס הוא סמל לאב הקדמון והאלים של האדם, ממנו צריך להתנער כדי לקדם את תהליך השלום. הוא הופך את המאבק של ויולה וטוד למאבק רוחני ופיזי בו זמנית. כדי לנצח אותו, טוד יאלץ לשמור על חוש המוסר בתקופה שבה המוסר לא קיים.

בעוד הספר הראשון הגיש לקוראים את האירועים מנקודת מבטו של טוד והספר השני כלל גם פרקים מנקודת מבטה של ויולה, "הסכין והרקיע" כולל פרקים מנקודת מבטו של 1017, אחד הספקלים שנמלטו ממחנות הריכוז. פרקים אלה מתארים את אירועי הטרילוגיה כולה מנקודת מבטו של הספקל. אנו זוכים להבין למה הוא תמיד שנא את טוד אף על פי שטוד השתדל לעזור לבני עמו, וכמה קשה לספקלים לסלוח על הזוועות שעוללו להם, ומצד שני כמה הסליחה חיונית לתהליך השלום. מעבר לעובדה שנקודות המבט מוגשות לקוראים בגופן ייחודי, כל נקודת מבט מאופיינת בסגנון ספרותי שונה לחלוטין. התרגום של מיכל אלפון תופס את הכאוס והבלבול בראשו של טוד ואת סגנונו הגס והקלוקל, ומנגד את הרהיטות והארגון של ויולה. הספקלים עצמם זוכים לסלנג, שפה ומנהגים משלהם.

"הסכין והרקיע" מצליח לתאר את שיא המלחמה בין שלושת הצדדים וגם לסיים את הסדרה באופן מפתיע אך הולם. ויולה וטוד הן דמויות נהדרות, ושיתוף הפעולה ביניהם הוא תענוג לקריאה. שיתוף הפעולה מוביל לסיום נועז ומטלטל לטרילוגיית הנוער המורכבת והרגישה ביותר שפורסמה בשנים האחרונות. "הסכין והרקיע" מדגים איך המלחמה משמידה ומפלגת אותנו, בין אם אנחנו גברים או נשים, ושהדרך לשלום וחיים טובים יותר היא איחוד של כל הצדדים המעורבים. למרות האווירה הקודרת, האופטימיות של פטריק נס כלפי המשכיות המין האנושי מרגשת. בזכות טרילוגיית "כאוס מהלך" ויצירותיו הנוספות, אני מאמין שנס צריך להיות מוכתר לסופר הנוער הכי טוב שפועל כיום.

 

"הסכין והרקיע" – סדרת "כאוס מהלך" מאת פטריק נס, תרגום: מיכל אלפון. הוצאת כנרת זמורה ביתן, 2015

 

יבגני טרבנוב  סטודנט לתרבות, בימים אלה שוקד על השלמתו של רומן המשלב אלמנטים של אימה ופנטזיה, ברוח המסורת של סטיבן קינג וניל גיימן.

 

כתיבת תגובה

תגובה אחת:

  1. […] קיי. קיי זכה להכרה ופרסים רבים בזכות איוריו לספרו של פטריק נס "A Monster Calls" ובזכות עבודתו כאמן קונספט של סדרת ה-BBC […]

כתיבת תגובה


ידע אותי כאשר מפורסמות תגובות חדשות ברשימה זו.