14 איור

לשפוט על פי הכריכה / שחר קובר

על החשיבות בעבודה מוקפדת על עטיפות ספרי ילדים

פברואר 7, 2011  

אומרים כי אין לשפוט ספר על פי כריכתו. אולם, כשזה מגיע לספרי ילדים בדרך כלל אפשר גם אפשר לשפוט את הספר על פי הכריכה. או לפחות את האיורים שלו. כשעטיפת הספר מאוירת ומעוצבת היטב, יש להניח שכך גם פנים הספר.

האם אתם מנויים שלנו?

התוכן בכתב-העת פתוח במלואו למנויים בלבד.

כתיבת תגובה

14 תגובות:

  1. רחל סטולרו הגיב:

    יפה ומועיל! לצערי, לא התנסיתי הרבה בעבודה בשיתוף עם מעצב/ת, והחסרון בהחלט מורגש. לא תמיד הפרוייקט מאפשר את זה, והחשיבה על הכריכה תמיד מאתגרת. אשמח לקרוא על דוגמאות נוספות, טובות ורעות.

  2. דינה הגיב:

    תודה על הכתבה המעניינת. כמישהי שאין לה השכלה בתחום האיור, לא הייתי מודעת לחשיבות שיתוף הפעולה ביו המאייר והמעצב.

  3. אורית עריף הגיב:

    סקירה יפה.
    מרתקות בעיקר שלוש העטיפות שאיירה קולטון לסדרת הרפתקה. השילוב בין איור עם דימויים קונקרטים לפטרן של נייר עטיפה שאין לו סוף, יחד עם העיצוב המאופק והממורכז של ורדי יוצרים עושר ויזואלי נהדר.
    דווקא העיצוב בכריכת הספר "בכיסים של גילי" לא משובח לטעמי. נכון, הוא לא סר טעם כמו זה שבספרים של רון פדר, אבל עדיין יש משהו מאוד כבד במשבצת הלבנה עם הטיפוגרפיה הגדולה שיושבת על ראש הדמות המאויירת העדינה כלכך. בדיוק במקום הזה היה יכול להכנס מעצב שזו התמחותו ולתפור את כל האלמנטים ביחד (איור, גוש טיפוגרפי, עיצוב כללי) באופן מעודן יותר.
    ושאלה – עד כמה חשוב לדעתכם שמעבר לאיכותו של איור העטיפה יהיו בו גם תכנים המרמזים על עלילת הסיפור?

  4. ערן שחר הגיב:

    שחר, תודה וברכות על הספר החדש שיצא השבוע.

    שתי הערות לי:
    כדאי לשאוף שהטקסט על הכריכה לא יופיע בחלק התחתון של הספר. לעתים קורה שבשל אילוצים טכניים הספרים מוצגים בחנויות באופן כזה שהחלק התחתון מוסתר מאחורי ספר אחר. דמיינו לעצמכם ערמת ספרים שוכבים ומאחוריהם ערימת ספרים עומדים או לחילופין ספרים המוצגים באופן פרונטאלי בסטנד מדורג (אחד מאחורי ומעל השני) אך נוצר בין הספרים מבנה של "חפיפת רעפים". כשהעובדים בשטח רגישים הם יכולים לתת פיתרון הולם – לדאוג שהספרים השוכבים לדוגמה יהיו אלה עם הכותרת התחתונה, אבל לא כולם רגישים…

    עניין שני – צריך לזכור שבמוקדם או במאוחר , הספר יהיה מוצג בודד על המדף לצד מאות אחרים שונים ומשונים, ולכן חשוב לא פחות מבחינה עיצובית לטפל בצורה ראויה גם בשדרתו. יש המון דוגמאות לטיפול חכם, מעניין, יצירתי, כזה ש"עושה את העבודה": ספרי ד"ר סוס, בילבי (בתרגום החדש), ספרי שרלוק הולמס החדשים ועוד ועוד – לא ארחיב כי התייחסות ללא דוגמאות חזותיות בדיון הזה היא חסרת טעם

  5. שחר קובר הגיב:

    תודה לכולם.

    אורית, בעניין הספר "בכיסים של גילי" – אולי באמת זה לא עיצוב מופלא או ייחודי, אבל הוא עשוי היטב ובאופן מוקפד, ואני כן חושב שהוא עובד נהדר עם הקולאז'יות של המאיירת.

    ערן, מה שאתה אומר על הטקסט בחלק התחתון מעניין מאוד, לא חשבתי על זה. אתה כמובן גם צודק בעניין השדרה.

  6. גיא גרניט הגיב:

    נהניתי לקרוא את התובנות המעניינות האלו. יש לי שלוש הערות, ברשותך:

    א. פתחת עם דוגמאות ייחודיות, ואפשר לומר שגם סיימת עם דוגמא יחסית ייחודית, כשבאמצע שתי דוגמאות בעייתיות רגילות למדי. קצת חסרה התייחסות לממוצע הטוב (או הטוב הממוצע).

    ב. כדאי אולי להראות בהזדמנות דוגמאות ויזואליות נקודתיות להמחשת הקשר בין פנים הספר לבין כריכתו. זה מתקשר גם לשאלה במשפט האחרון בתגובה של אורית.

    ג. אני מבין שבמתכוון בביקורת השלילית לא ציינת את שם המאייר/ת? אולי כדאי לפחות שהשם יופיע במעבר-עכבר על האימג'.

  7. אודי הגיב:

    נושא מעניין והסבר מדויק עם דוגמאות טובות.
    "ארץ יצורי הפרא" של מוריס סנדק קצת יוצא דופן בעיניי בהקשר הזה. אני זוכר שמגיל מוקדם התרשמתי שהכריכה של הספר הנפלא הזה מפספסת משהו מהתוכן שלו, והיא הפגם היחיד שלו. משהו בקסם של הספר לא עובר בכריכה, שאם אני לא טועה הודפסה בצבעים חיוורים יותר מבספר עצמו בגרסה העברית.

  8. שחר קובר הגיב:

    גיא,

    א. אני לא בטוח שהבנתי למה אתה מתכוון.

    ב. כך עשיתי בפסקה השניה על הספר "פרידה". האמת שהיה אמור להיות פה איור מפנים הספר שלא מופיע כאן. כנראה שעורכי הפנקס לא הצליחו לקבלו מיח"צ הספר.

    ג. לא, פשוט לא מצאתי את שם המאייר בשום מקום.

  9. שחר קובר הגיב:

    אורית, שכחתי לענות על השאלה האחרונה שלך – כמובן שחשוב מאוד שאיור העטיפה ירמז על עלילת הספר. נראה לי שזמן מובן מאליו, לא?

  10. שחר קובר הגיב:

    אודי תודה. אין לי את הספר מולי אבל לא זכור לי משהו רע בעטיפת הספר הנהדר.

  11. הסקירה מעניינת ועניינית.
    לגבי "בכיסים של גילי" , אני מסכימה עם אורית. מפריע לי הגודל של פורמט הטקסט .
    עיצוביה של עדה ורדי טובים בעיני.למרות העומס שיוצרת התבנית האיורית החוזרת, זה עובד.
    חוץ מזה, כל הכבוד למקצועיות בביקורות ב"הפנקס".

  12. […] לעורר את ההתייחסות לעיצוב בספרות ילדים (לכל המעוניין: רשימתו של שחר קובר בנושא), מתוך הכרה במרכזיות של העיצוב במידת […]

  13. […] מיוחד לכריכה (בסופו של דבר לא נותר זמן לעיצוב ואיור כריכה טובה) . אבל פנטזיה לחוד ומציאות לחוד – מתברר שהפסיקו […]

  14. אלית הגיב:

    האיור המזעזע של גליל ה רון פדר הוא שלי לבושתי, חלק מאיורים רבים לסדרה שהוכתבו עד דק בידי ההוצאה, וששילמו עליהם כלום לגמרי. מיוצר לציין שאחרי 12-14 עטיפות מזכזעות כאלו- סירבתי להמשיך

כתיבת תגובה