2 ספרות

על מלאכת האיסוף והליקוט / ד"ר ניצה דורי

סקירה דיאכרונית של אנתולוגיות ספרות ילדים מתקופת קום המדינה ועד ימינו

ספטמבר 22, 2014  

לאנתולוגיות של ספרות הילדים שנוצרו מראשית היצירה העברית לילדים ועד ימינו היה תפקיד כפול: מחד, כינוס החומר ומאידך הרצון לשמר את יצירות העבר ולהוסיף עליהן יצירות חדשות כדי לחשוף את הילדים למורשת הספרותית הקדומה שנכתבה עבורם וגם ליצירות בנות זמנם. האנתולוגיות נוצרו הן לפי צורך ז'אנרי (הצורך בכינוס שירי ילדים, הצורך בכינוס סיפורי משפחה, הצורך בכינוס שירים על בעלי חיים וכדומה) והן לפי טעמו של המלקט והעורך.

האם אתם מנויים שלנו?

התוכן בכתב-העת פתוח במלואו למנויים בלבד.

כתיבת תגובה

2 תגובות:

  1. מאת דפנה חיימוביץ':

    אני שמחה לציין שבאנתולוגיה שערכה מירי ברוך בשיתוף עם אורה מאיר 'סיפור לכל יום' כלולים כמה מסיפוריי, ובאסופה הביבליותרפית שערך אדיר כהן 'לעוף עם פרפרים' (1995) כלולים כמה משיריי.

  2. מאת יחיעם פדן:

    כשיורם מלצר כתב, "כי בשנים האחרונות אנו עדים להופעה של אנתולוגיות מסוג אחר, אנתולוגיות נושאיות, ומסביר שאנתולוגיה נושאית היא מעשה שבמרכזו עומד העורך" – הוא התכוון גם ל"להיות ילד" (ילדים מתמודדים) שערכתי עם עמירם רביב. נכונים דבריו כי העורך "ניגש אל מרחבי הספרות הרלוונטית ובורר מתוכה כטוב לבו, לטובת האנתולוגיה, הטיעון שהוא רוצה לבנות והאמירה התרבותית שהוא מעוניין בה" – בייחוד בשנים האחרונות, שבהן רבים כל כך מחפשים סיפור או שיר שיתאימו למצוקות של ילדים. עם כל אחת מהיצירות באנתולוגיה בהוצאת קמחי נכללות התובנות של הפסיכולוג החינוכי, פרופ' עמירם רביב, לתועלת ההורים.

כתיבת תגובה


ידע אותי כאשר מפורסמות תגובות חדשות ברשימה זו.