1 כללי

פרופיל אמנית – שרון שפיץ

ראיון מילולי - ויזואלי על תהליך יצירתה של המאיירת, סגנונה ובחירותיה האמנותית

מרץ 18, 2020  

שרון שפיץ היא מאיירת ומעצבת גרפית, בוגרת המרכז האקדמי ויצ"ו חיפה, הנעה בין הערים חיפה וברלין. עתה רואה אור ספר ביוגרפיה על ש"י עגנון לילדים באיורה ומאת אבירמה גולן, כחלק מסדרת "הישראלים" (הוצאת "צלטנר"). שפיץ היא האמנית החמישים ושתיים בפרויקט "פרופיל אמן", שבו אנו מבקשים להעמיק את ההיכרות עם המאיירים המוכשרים של ספרי הילדים בארץ.

כריכת הספר (יח"צ)

אלו ספרים מאוירים את זוכרת כילדה?

"מיץ פטל", כמובן, "תירס חם" ו"החתיכה החסרה". אבל ל"המומינים" יש מעמד מיוחד. טוּבֶה יַנְסוֹן בראה עולם קסום, ששאב אותי פנימה.

איור: טובה ינסון

אלו אמנים השפיעו ומשפיעים עלייך?

ובכן, זו רשימה מכובדת למדיי. ציירים כמו מגריט ואֶשֶר הסוריאליסטים, וגם קלימט, רוסו ומונה מבחינת ההתייחסות שלהם לטבע ולטקסטורות.

הציור "גינה עם חמניות" מאת גוסטב קלימט

בגזרת המאיירים האהובים והמשפיעים: טומי אונגרר והבחירות הנהדרות שלו להפוך דמויות ובעלי חיים מנודים לחביבים, בהדגשה על התכונות הטובות שבהם. פשוט אמליץ בחום לראות את הסרט "Far Out Isn’t Far Enough: The Tomi Ungerer Story", וכמובן לקרוא את הספרים שלו.

איור: טומי אונגרר

המאיירת הפולניה ז'ואנה קונסז'ו (Joanna Concejo), שיש בעבודות שלה המון עדינות וייחודיות אבל בעיקר בחירות קומפוזוציוניות לא שגרתיות המעוררות השראה ומחשבה.

איור: ז'ואנה קונסז'ו

המאייר הבלגי קרל קנוט (Carll Cneut), העובד בגואש. העבודות שלו יפהפיות, רוויות פרטים, והחומריות של הטכניקה מאוד מורגשת.

איור: קרל קנוט

המאיירת הצרפתייה רבקה דוטרמר (Rébecca Dautremer), שלשמחתי הרבה יצא לי להכיר ולהשתתף בסדנא שהעבירה בפריז. גם היא עובדת בגואש. ההתייחסות שלה לטקסט מאוד מיוחדת, יש לה קומפוזיוציות מדהימות, צבעוניות מרהיבה וטכניקה מופלאה.

איור: רבקה דוטרמר

וכמובן, יש כאן בארץ המון מאיירים נהדרים.

נא פרטי על תהליך עבודתך, משלב קבלת הטקסט ועד התוצאה הסופית.

בספר על עגנון השלב הראשון היה היכרות מחודשת. זכרתי כמה מסיפוריו מהלימודים בתיכון אבל זאת לא היתה אהבה ממבט ראשון. אז בהמלצתה של אבירמה גולן קראתי סיפורים שהיו חדשים לי, שגרמו לי למצוא המון קסם בעבודותיו ובשפה הייחודית לו.

איור מתוך הספר "ש"י עגנון"

אחרי קריאה הטקסטים, הגיע שלב המחקר הויזואלי: אגירת רפרנסים כפייתית. עקבתי אחריו בכל שלב בחייו (הפכתי לסטוקרית לזמן מה), וחיפשתי איך נראו המקומות השונים בהם גר באותן שנים: הערים, חלונות הראווה, מזג האוויר, הטבע, הבתים, החדרים בהם גר, הספרים שקרא, ופרטים ספציפיים כמו לדוגמא העיתונים ביידיש באוסטרו-הונגריה בשנת 1902. וכמובן, בהייה ממושכת בצילומים שלו לאורך השנים.

איור מתוך הספר "ש"י עגנון"

לאחר המחקר, עברתי להתייחסות לטקסט, להחלטות מה בעצם לאייר, ואיזו אינפורמציה האיורים יכולים להוסיף.

איור מתוך הספר "ש"י עגנון"

משם לסטוריבורד, לראות באופן כללי את הקומפוזיוצות אחת ליד השנייה, העמדת הטקסט, לבחון אם יש צורך בשינויים. משם לסקיצות מפורטות, בחירת צבעוניות ולצביעת האיורים עצמם.

סקיצה לכריכת הספר "ש"י עגנון"

סטוריבורד עבור הספר "ש"י עגנון"

כל התהליך מתחילתו ועד סופו הסתיים תוך חודשיים וחצי. זה היה מירוץ של ממש.

באילו טכניקות את עובדת, והאם הטכניקה משתנה בהתאם לספר?

אני אוהבת לעבוד בטכניקה ידנית. במקרה הזה: שילוב בין צבעי מים וצבעי עיפרון. יש משהו בתהליך שמרגיש יותר אינטימי (מבלי להקריפ), ומוחשי מן הסתם, ריח של חידודי עפרונות ומחיקות. אני מגוונת בטכניקות בין פרויקטים שונים. למגזינים לדוגמא אני עובדת בפרוקרייט ופוטושופ. את ספרי הילדים שאיירתי עד כה, בחרתי לאייר ידנית באותה הטכניקה.

איור מתוך הספר "ש"י עגנון"

הספר הביוגרפי על עגנון ראה אור בסדרת ספרים ביוגרפיים מצליחה. כיצד הבאת את הגישה שלך כמאיירת ולצד זאת שמרת על אפיון שרווח בסדרה?

אני חושבת שכאן המבנה של הסדרה הוא זה ששומר על האפיון. זאת אומרת, מצד אחד יש לסדרה מבנה ועיצוב מוגדרים, ומצד שני כל ספר בסדרה מאוייר על ידי מאיירת אחרת, שמביאה את הסגנון הייחודי לה. כך שדווקא הגיוון עצמו בין המאיירות יוצר יחד עם המסגרת הכללית סדרה מעניינת וייחודית.

איור מתוך הספר "ש"י עגנון"

באיזה אופן עבודת איור על דמות אמיתית שונה מעבודה על דמות בדיונית?

עבודה על דמות אמיתית מגיעה עם אחריות מסוימת לתפישת המהות שלה, כמובן שזה יותר מאתגר כשהאדם לא נגיש במיוחד. כך שיש לנסות לדייק את הדמות והתקופה מתוך המחקר הוויזאלי והטקסטואלי. בעבודה על דמות כמו עגנון, ההנגשה לילדים איננה מובנת מאליה.

איור מתוך הספר "ש"י עגנון"

ביצירת דמות בדיוניות יש יותר חופש לבחור ולאייר את הדמות כפי שרואה אותה הסופר/ת.

מהו הדבר המאתגר ביותר בשבילך כמאיירת?

לדעת מתי לשחרר. בלא מעט איורים הייתי יכולה להמשיך לעבוד עד אינסוף כנראה, אם לא היו דדליינים.

איור מתוך הספר "ש"י עגנון"

כמאיירת צעירה בתחום ספרות הילדים, מה חסר לך בתחום? מה נראה לך שכדאי וחשוב להביא אליו?

כמה דברים: סיפורים שמעזים לעסוק בנושאים משמעותיים, המתייחסים לילדים בגובה עיניים. היה משמח לאפשר להוצאות ספרים להתפרע עם הפקות מרהיבות. ההכרה שאיור הוא מקצוע שמכבד את עצמו וראוי לקבל את חופש הפעולה והעצמאות הנדרשים להשגת יצירה ברמה טובה.

איור מתוך הספר "ש"י עגנון"

מהו פרויקט החלומות שלך?

פרויקט מאוייר כלשהו שיצליח לגרום ולו במעט לשינוי חיובי, במיוחד בהבטים סביבתיים. שיתוף פעולה עם ארגון סביבתי שיגרום לאנשים לחבק עצים ווומבטים (wombat). אני פתוחה לכל הפורמטים באשר הם.

כתיבת תגובה

תגובה אחת:

  1. מרית הגיב:

    הקומפוזיציות יפהפיות אבל עגנון כתב בעמידה בגלל כאבי גב. (ועל פי אחת האנקדוטות הוא אפילו עמד על בקבוקים לפי עצת רופאו) ואפרופו תחקירים וכולי, זה קצת מאכזב לראות אותו יושב לשולחן.

כתיבת תגובה