1 איור

שבע בום! אורית ברגמן

שש טיוטות ואיור סופי אחד

ינואר 20, 2017  

"שבע בום!" הוא מדור המציג את תהליך העבודה של איור ספר ילדים. דרך שש טיוטות ואיור סופי אחד יציגו המאיירים המתארחים במדור את תהליכי החשיבה שלהם, ההתלבטויות וההחלטות אותן הם לוקחים בעת איור הספר. והפעם – אורית ברגמן על הספר שכתבה ואיירה, "המלך אמר" (מזרחי מדיה).

עטיפת הספר (יח"צ)

עטיפת הספר (יח"צ)

1. הספר "המלך אמר" התחיל בסדרה של שלושה ציורים שעשיתי לחנות "קרוסלה", של יצורים רוכבים על חיות בשמיים, בים ובלילה. העורך שלי בהוצאת רוארג' הצרפתית, אוליבייר דוזו, מאוד אהב אותם וביקש שאכתוב עליהם סיפור. זה נראה לי אתגר מעניין ליצור סיפור שמתחילל מציור, קצת כמו התרגילים שהיו בספרי הבעה פעם. חשבתי על המשחק "המלך אמר" כי הוא אפשר לי לעשות שני דברים – להשתולל עם הדמיון ולדבר על מערכת הכוחות בין ילדים להורים בדרך משחקית.

01

2. הסיפור מתחיל בסדרת פעולות לפני השינה שהאב מכתיב לבנו (לצחצח שיניים, לשטוף רגליים להתכסות בשמיכה). בסקיצות התלבטתי אם להראות את האבא או לא. בהתחלה הוא הופיע כדמות שלמה, אבל הרגשתי שהוא תופס יותר מדי מקום רגשי בצורה הזאת ורציתי להדגיש את נקודת המבט של הילד המספר. בסופו של דבר רואים את הפנים של האבא רק ברגע אחד, כשהוא נותן לילד נשיקת לילה טוב.

המלך אמר

3. בשלב הבא חיפשתי טכניקה שיהיה לי מעניין לעבוד בה. בזמן האחרון אני משחקת עם הדפסות של גזירות סול. יצרתי לי ספרייה שלמה של צמחים וצורות בעיפרון ובהדפס ששימשו אותי בציורים.

המלך אמר

4. בספר הזה סבלתי מאוד מהעובדה שגם כתבתי אותו. שיניתי את הטקסט שוב ושוב, בלי להתחשב במאיירת. האמת שהייתי מתפטרת אם הייתי יכולה. מכיוון שיש מעט מלים בסיפור (אני משתדלת תמיד להעביר לאיור מה שניתן ולשמור על הטקסט מינימליסטי), כל שינוי גרר מהפכה גדולה באיור.

התלבטתי מה להראות כאשר הגיבור קטֶן. רציתי לדבר על הפחד שנלווה לרגע של העזיבה בשלב ההרדמות, אבל לא הייתי בטוחה איך לתת לפחד ביטוי. בהתחלה העכברה פחדה מהגיבור כשהיה גדול ממנה, בשלב אחר הגיבור הפך לקטן ופחד מפני הרובוט שנהפך פתאום לענק, בהמשך הוספתי חבורת זאבים המלווה את שלב המעבר לחלום בסיפור. כל כך התלהבתי מהם עד שהפכתי את הספר לסיפור אימה. הבנתי את זה רק אחרי שסיימתי לצבוע את כל הכפולות ואז חזרתי חזרה וציירתי אותן שוב בצורה פחות מאיימת. זה היה לי מאוד קשה כי נאלצתי לוותר על האיור שהכי אהבתי בספר.

המלך אמר

5. ההתלבטות הבאה הייתה לגבי הצבע. החלטתי לתת לפיג'מה של הילד צבע לא שגרתי, סגול, שבעיני הוא צבע לא גברי ולא נשי במובהק, ועובד נהדר עם צבע העור הכהה של הגיבור. הבעיה היא שסגול הוא צבע שמאוד קשה להתאים לו צבעים אחרים. התלבטתי ארוכות בבחירת השפה הצבעונית לספר.

6. בצביעה החלטתי לתת משמעות מיוחדת לצבע הצהוב, המסמן את המלך. לכן הוא מופיע כמעט רק בכתר בתחילת הספר, לקראת סופו הוא מקבל יותר מקום ועובר להופיע בעולם החלום (ואז הכתר נהפך לנגטיב לבן על הרקע הצהוב). בדומה לצביעה בספר "ארץ יצורי הפרא" של מוריס סנדק, גם הספר הזה מתחיל מצביעה מינימליסטית התחומה במסגרת לבנה המגדירה את עולם המציאות, נפתח לצביעה של הדף כולו בשלב החלום, וחוזר לצביעה מינימליסטית בסופו.

yellow

7. בום!

כתיבת תגובה

תגובה אחת:

  1. מאת יונה:

    כבר ראיתי את הספר (למעשה, ספרון) אצל קרובת משפחה צעירה, כבת חמש, והוא שובה את העין. עבודה יפהפייה!

כתיבת תגובה


ידע אותי כאשר מפורסמות תגובות חדשות ברשימה זו.