2 איור

שבע בום! גלעד סליקטר

שש טיוטות ואיור סופי אחד

נובמבר 30, 2016  

"שבע בום!" הוא מדור המציג את תהליך העבודה של איור ספר ילדים. דרך שש טיוטות ואיור סופי אחד יציגו המאיירים המתארחים במדור את תהליכי החשיבה שלהם, ההתלבטויות וההחלטות אותן הם לוקחים בעת איור הספר. והפעם – גלעד סליקטר על הספר "ג'ונם" מאת צדוק צמח (עם עובד).

עטיפת הספר (יח"צ)

עטיפת הספר (יח"צ)

1. בספר "ג'ונם" מאת הכותב והמחזאי צדוק צמח, מסופר על אב ובנו שיוצאים למסע חיפושים בתל אביב אחר ג'ונם, גור הכלבים שברח מביתם. המסע בעיר (שהיא דמות נוספת בסיפור) חושף דמויות פגומות שלרוב אנחנו מעדיפים להתעלם מהם.

מאוד התחברתי לעולם שצדוק יצר. הרגשתי שאני קורא תסריט, דבר שלקח אותי למקום קולנועי באיורים. בנוסף, הספר מוצג מנקודת מבטו המפוכחת של האב, ואתגר אותי כמאייר למצוא את הקו בין התמימות של הילד לעולם הבוגר.

לאחר הקריאה הראשונה של הספר יצרתי קונספט ארט שבו שילבתי את הרעיונות והכיוונים שנבעו מהטקסט. נפגשתי עם עורכת הספר, דלית לב, ועם המעצבת גילה קפלן, שהתחברו לקונספט.

1

לאחר מכן גילה העבירה לי קובץ ראשוני של הלייאוט עם מיקום משוער של האיורים בתבניות שונות, והתחלתי ליצור סקיצות פשוטות עם תיאור וקומפוזיציה ראשונית. ברגע שאלו אושרו – התקדמתי לשלב הבא בתהליך האיור.

2. בשביל ליצור תיאור מערכת היחסים אמינה בין הדמויות של הילד (אורי) ואביו, חיפשתי דרך ליצור דמיון חזותי ולדייק בניואנסים של הגיל (שהאבא יראה לא מבוגר מדי או צעיר מדי, סגנון הלבוש).

כדי לחזק את הנקודות האלו צילמתי חבר ילדות שלי ואת הבן שלו (תודה ליותם ואלרואי גבעון על הסבלנות, ולצילומים של רפרנס צריך הרבה סבלנות!) לאחר מכן התחלתי לסגנן וליצור בהשראתם את עיצוב הדמויות.

2

3. באיור שבחרתי להציג, מתואר תחילת מסע החיפושים באופניים ברחובות נווה צדק. דרך הפורמט הפנורמי ניסיתי לתפוס פיסת זמן מהמסע, ולתאר את הדמויות במספר נקודות באותו רחוב, כל פעם בדינמיקה שונה, דבר שיצר תנועה בתוך האיור.

3

כדי למצוא אפיון וליצור אווירה עירונית עשירה ככל האפשר, החלטתי לשחזר את אותו מסלול שהדמויות עשו בספר בעצמי ולצאת ליום צילומי רפרנס בנווה צדק והסביבה.

05

לאחר עריכה של הצילומים ומציאה של הרפרנס הכי מדויק, התחלתי לרשום בעיפרון בפורמט הנתון ולחפש קומפוזיציה.

6

4. במהלך העבודה נטשתי את העיפרון והסריקות ועברתי לוואקום ומברשות בפוטושופ. בעיקר רציתי שהצבעוניות תהיה שטוחה ויותר אחידה. בכמה איורים החלטתי להשאיר את הרישום בעיפרון ולשלב אותם עם הקו במחשב.

באיור הנוכחי השילוב הוא ניסיון לייצר קונטרסט בין העיר לסערת הרגשות שעוברת על הדמויות, כשהקו הרך והעדין יותר נמצא ברקע, בעיר.

7

5. בשלב הראשון בצביעה חיפשתי את האיזון בין הכתמים בלי להעמיס ולאטום יותר מדי, זאת באמצעות הפלטה המצומצמת.

8

6. לרוב, התאורה נובעת מתוך הטקסט (תיאור של זמן, מקום), ואני מנסה ליצור רובד נוסף דרך משחק של אור וצל.

באיור חילקתי את הרחוב בעזרת התאורה לשני חלקים: צד ימין – אור בהיר שמתאר את תחילת החיפוש ומראה תקווה, וצד שמאל – כתם של צל שגם מרמז על הזמן שעבר וגם מחזק את האכזבה אצל הילד.

מחקתי קווים מיותרים כדי לתת לאיור לנשום, והמשכתי לחפש את האיזון בין הטקסטורה לקונטור.

9

7. בום!

10

כתיבת תגובה

2 תגובות:

  1. מאת דפנה חיימוביץ':

    איורים קסומים, משרים אווירה. משקפים בקווים עדינים את רוח המקום ואופי הדמויות.

  2. מאת אור א:

    מקסים, ובחירת פלטת הצבעים – הברקה!

כתיבת תגובה


ידע אותי כאשר מפורסמות תגובות חדשות ברשימה זו.