6 איור

תמונת פרופיל – כנרת גילדר

ראיון מילולי - ויזואלי על תהליך יצירתה של המאיירת, סגנונה ובחירותיה האמנותית

אוקטובר 25, 2013  

כנרת גילדר היא בוגרת המחלקה לעיצוב גרפי במרכז האקדמי לעיצוב ויצו, חיפה. מאיירת ומלמדת בסטודיו 6B. גילדר איירה את ספר ההמשך ל"באדולינה", שכתב גבי ניצן ונקרא "שובה של המלכה"; זכתה במקום השני בתחרות הפרשנויות האיוריות לסצנה מפורסמת מתוך הספר "ויהי ערב", והחודש ראה אור ספר הילדים הראשון שאיירה, "בארץ אחרת" שכתבה טל ניצן (עם עובד). גילדר היא המאיירת העשירית בפינת "תמונת פרופיל", שמטרתה היכרות עם מאיירים מבטיחים ומקוריים, שספר הביכורים שלהם ראה אור לאחרונה. אנו מקווים כי פינה זו תהווה פלטפורמה לחשיפה של המאיירים וסגנונם, ותאפשר הצצה לכישרונות חדשים בקרב המאיירים בארץ.

היי כנרת, ספרי קצת על עצמך. איך נהיית מאיירת?

אני בת 29, סיימתי ללמוד תקשורת חזותית במרכז האקדמי לעיצוב ויצו חיפה ב-2010, במקור מקיבוץ אשדות יעקב איחוד שבעמק הירדן. בפחות מקור אני מפרדס חנה, וכבר כמה שנים שאני חיפאית. כשגרנו בעמק הרחק מסבא וסבתא שלי שגרו בחולון (ושאני מאוד קשורה אליהם) הייתי כותבת להם מכתבים מצוירים בעידודו של סבי הצייר, וסבתא שלי תמיד אמרה שאני אהיה מאיירת, ואני תמיד חשבתי שהיא צוחקת עלי ושלא יכול להיות שיש באמת מקצוע כזה. שאנשים עובדים בדבר כל כך כייפי וקסום.

האם יש לך סגנון מובחן? האם את מתמקדת בטכניקה מסוימת?

q1

רישום בעט של יהודה רון (סבא שלי)

אני רוצה להגיד שלא, שאני עדיין מחפשת את הקו שלי ושזה כל הזמן תהליך של למידה. אבל בניגוד לכוונות שלי אני שומעת הרבה פעמים מחברים שנתקלים בעבודות שלי את המשפט "ישר ידעתי שזה שלך", ועדיין לא החלטתי אם זו מחמאה או לא. לגבי טכניקה: ב-2007 חשבתי שעפרונות צבעוניים הם הטכניקה הכי נפלאה בעולם ושלא אחליף אותם בעד שום דבר. ב-2009 עטי פיילוט ג'י טק בעובי 0.25 היו התגשמות חלומותיי וידעתי שזה הכלי אתו אעבוד לנצח. ב-2012 גיליתי מחדש את עפרון HB וקסמו היה גדול… ככה שאני לא יוצאת יותר בהצהרות על טכניקה. מה שכן, ברור לי שמבחינת סגנון הצורך שלי לצייר בפורמטים קטנים והאהבה להיכנס לפרטים מכתיבים לי תמיד כלי עבודה שניתן להגיע באמצעותם לדיוק בקלות יחסית. אגב, לאחרונה אני נהנית מגואש עם מכחולים דקיקים במיוחד. אולי יום אחד יהיה לי אומץ לנסות פנדה.

אנשלוס

מתוך פרויקט הגמר: "אנשלוס". עט 0.25

q2

איזה ספרים אהבת בילדותך והאם היה ספר שהשפיע עליך או זכור לך במיוחד?

קראתי המון. ושפטתי ספרים בעיקר על פי הכריכה. ככה שיצא שאת "ארץ יצורי הפרא" למשל גיליתי בגיל יחסית מבוגר כי הכריכה הפחידה אותי, אבל אהבתי נורא את "סיפורי זהב" כי היה שם סנאי, או את "סיפורי הבלט" (שגם הפחיד אותי) אבל האיור על הכריכה הקסים אותי לגמרי.

סיפורי-זהב

סיפורי-בלט




שנים ניסיתי להעתיק את האיורים מהספרים האלו ואת כל הניסיונות זרקתי לפח בתסכול רב. בניגוד לאלו הרוויים בצבע, גם אהבתי מאוד את איורי הקו של וולטר טרייר שאייר את ספריו של אריך קסטנר, הסופר המוערץ עלי עד עצם היום הזה. ואת האיורים של עודד בורלא בספרו "מכתבים לליאורה". אפרופו פחדנות – גם ממש פחדתי מהאיורים של שמואל כץ, ואני זוכרת שקיבלתי את הספר "טבעת הקסמים", ולקח הרבה זמן עד שהעזתי לקרוא אותו ולגלות שהוא נפלא.

35-במאי

ספרי קצת על תהליך העבודה על הספר של "בארץ אחרת", איך הגעת לאייר אותו?

טל ניצן הסופרת/משוררת/מתרגמת/בחורה מאוד מגניבה באופן כללי, הכירה את העבודות שלי מהספר הראשון שאיירתי – "שובה של המלכה" שכתב אחיה, גבי ניצן. היא שידכה ביני ובין דלית לב, העורכת של עם עובד. אחרי ההתלהבות מהטקסט, שגם ריגש אותי וגם נגע בהרבה דברים שהתחשק לי מאוד לצייר – עננים, בניינים, פארקים, קרוסלות וילדה אחת חובבת ספרים – ואיסוף כמות רפרנסים אין סופית של פארקים בבואנוס איירס (שם מתרחש הסיפור, אפילו שזה לא כתוב בספר), ואפילו למדתי בשביל זה קצת ספרדית בשביל לכתוב בשלטים וכדומה – פתאום נתקעתי. לקח לי כמעט שלושה חודשים להתחיל ממש לעבוד על הספר עצמו. לא הצלחתי "למצוא" את הגיבורה משום מה וזה עיכב אותי מאוד. בהדרגה ובעזרת דלית הבנתי שאני צריכה להתחיל ליצור את הסביבה והדברים שכיף לי לצייר (קרוסלות למשל) ומשם תתפתח הדמות הראשית ושאר הסיפור. דלית צדקה, כמו גם לגבי הרבה דברים אחרים בספר הזה. הסקיצות בעפרון התפתחו לאיורים עצמם. וכך גם קרה שעפרון HB הפך לפייבוריט של שנת 2012 שלי.

העיפרון שולט בכול

העיפרון שולט בכול

בואנס-איירס

בואנוס איירס

יותר מהגיבורה בספר, נדמה שהעיר והסביבה הם הגיבורים. האם זו הייתה החלטה מודעת, האם את מעדיפה לאייר בניינים מאנשים?

כמו שעניתי קודם, זה היה איזשהו פועל יוצא של העבודה על הספר. מה גם שבשלב מוקדם מאוד החלטנו שרוב הספר יהיה סוג של לונג-שוטים, מבטים יותר מרוחקים שידגישו עד כמה העיר גדולה וזרה… ואיך בהדרגה הגיבורה הופכת לחלק ממנה או משתלבת בה ובהמשך הסיפור היחסים מתהפכים: הילדה גדלה והעיר מתכווצת. בהרבה מובנים כנראה שבאמת העיר הייתה הגיבורה שלי. לא חשבתי על זה. אני אוהבת לצייר אנשים ולהמציא דמויות, אבל אני מודה שיש משהו בארכיטקטורה ובקונסטרוקציות מורכבות שמאוד מושך אותי.

סקיצות-לדמות-4

סקיצות לדמות הראשית. אף אחת מהאפשרויות לא נבחרה.

4916031099588640360no

491603201000100490692no 

מה היה לך קשה במיוחד בעת תהליך העבודה על הספר?

עבודת הצבע. הצרה עם העפרון הפשוט היא שהוא ממכר. וככל שיותר מתמסרים לו נשאר פחות ופחות מקום לדברים אחרים. למזלי רוב הסיפור מתרחש בעיר די אפורה מה שאפשר לי באמת לתת לעפרון שעות נוספות. אבל ברגע שהייתי צריכה להכניס צבע התחלתי להסתבך. בהתחלה עבדתי באקריליק בשכבות, אבל הכול נהיה כבד מידי וחנוק. אחר-כך ניסיתי בעפרונות צבעוניים, אבל גם שם משהו לא עבד. ואז קובי פרנקו המעצב אמר לי שהכי נראה לו שאני צריכה לצבוע במחשב. חשכו עיני וחרב עלי עולמי. אני לא מאיירת במחשב! זה קר ומסובך ואני גרועה בפוטושופ! וכאן התגייסה לעזרתי חברה טובה ומאיירת מופלאה, מיכל שלו, שפשוט לימדה אותי את רזי הצביעה, הטקסטורות וה u sturation. גיליתי עולם חדש מופלא.

סקיצה-4

לפני-צבע-4

האיור נבחר גם כאיור הטיפה

האיור נבחר גם כאיור הטיפה

מימין: סקיצה, ניסיון בצבעי עיפרון. משמאל: האיור הסופי, צביעה במחשב.

מימין: סקיצה, ניסיון בצבעי עיפרון. משמאל: האיור הסופי, צביעה במחשב.

אילו מאיירים וספרים את אוהבת מהתקופה האחרונה, מי משפיע עליך?

אני משתגעת ממה שליאורה גרוסמן יכולה לעשות עם עפרון צבעוני. "בלונה", "ינוקא באי הנשרים" – ספרים שבהם היא מלהטטת בטכניקה ובסגנון. עפרה עמית, אוליבר ג'פרס, רבקה דוטרמר, ג'ון קלסן שלאחרונה קיבלתי את ספרו  "I Want My Hat Back", ופשוט הרס אותי לגמרי – כתוב ומאויר מעולה. ארין א. סטיד, הדר ראובן, ועוד ועוד ועוד…

בלונה

מתוך: "בלונה", איור: ליאורה גרוסמן

my-hat

מתוך: "I want my hat back", איור: Jon Klassen

 

האם את עובדת על פרויקטים אייורים אחרים שברצונך לספר עליהם?

יש כמה דברים כרגע. אחד מהם, למשל, זה סדרה של איורים שאיכשהו פשוט יצאו לי ואני מנסה להבין מה אני רוצה מהם. הם מרגישים לי כמו סיפור שממש רוצה להיוולד אבל עדיין לא הבשיל לי בראש. ועוד…

מהו פרויקט החלומות שלך?

לכתוב ולאייר כמובן יצירה שלמה משלי; לאייר ספר של אריך קסטנר שלא וולטר טרייר אייר קודם. ואני בטח אזכר בעוד כמה אחרי שהראיון הזה יפורסם.

כתיבת תגובה

6 תגובות:

  1. מאת לי עברון-ועקנין:

    תודה! כמה יפה ומעניין :)

  2. מחכה כבר להתרשם מהספר בחנות.. נראה מבטיח

  3. מאת מיכל:

    איורים מקסימים ושובי לב. באיור עם הענן והמטוס, דווקא הכתום צהוב הרבה יותר יפה לדעתי. הבניינים מאוד מרשימים ומסקרנים, פשוט מוכשרת!

  4. מאת תמר לוריא:

    מקסים!!

  5. […] גילדר– מאיירת. בוגרת המחלקה לתקש"ח המרכז האקדמי לעיצוב ויצו חיפה. […]

  6. […] גילדר – מאיירת. בוגרת המחלקה לתקש"ח המרכז האקדמי לעיצוב ויצו חיפה. […]

כתיבת תגובה


ידע אותי כאשר מפורסמות תגובות חדשות ברשימה זו.