3 איור

תמונת פרופיל – כרמל בן עמי

ראיון מילולי - ויזואלי על תהליך יצירתה של המאיירת, סגנונה ובחירותיה האמנותית

מרץ 1, 2016  

כרמל בן עמי היא מאיירת ובוגרת לימודי אנימציה ב"בצלאל". לאחרונה ראה אור ספר הילדים הראשון שאיירה, "סוד של מישהו אחר" שכתבה אור-לי רובינשטיין קצפ (הוצאת הקיבוץ המאוחד). כרמל בן עמי היא המאיירת השש-עשרה בפינת "תמונת פרופיל", שמטרה היכרות עם מאיירים מבטיחים ומקוריים, שספר הביכורים שלהם ראה אור לאחרונה. אנו מקווים כי פינה זו תהווה פלטפורמה לחשיפה של המאיירים וסגנונם, ותאפשר הצצה לכישרונות חדשים בקרב המאיירים והמאיירות בארץ.

היי כרמל, ספרי קצת על עצמך. כיצד קיבלת את עבודת האיור הראשונה שלך?

אני בת 28, נולדתי בהולנד וגדלתי בארץ, בקריית טבעון. לפני כשנה וחצי סיימתי את לימודי ב"בצלאל", שם למדתי אנימציה. היום אני חיה עם בן זוגי באמסטרדם ועובדת כפרילאנסרית באנימציה ואיור.

האמת שאת עבודת האיור של "סוד של מישהו אחר" קיבלתי בדרך מפתיעה. המחנכת שלי מהתיכון – שהייתה גם המורה שלי לציור -שלחה את תיק העבודות שלי לסופרת והעורכת נרי אלומה. משם הדברים התגלגלו עד שיום אחד יצרה אתי קשר יונה טפר, עורכת ספרי הילדים של הוצאת "הקיבוץ המאוחד". זה היה שידוך מוצלח.

עטיפת הספר (יח"צ)

עטיפת הספר (יח"צ)

האם גיבשת סגנון וטכניקה אתם את ניגשת לעבודה?

הספר "סוד של מישהו אחר" הוא הספר הראשון שאיירתי, וניגשתי אליו בלי טכניקה ברורה או סגנון מגובש. אני חושבת שזה בעיקר קשור לעובדה שלמדתי במחלקה לאנימציה. הרבה פעמים סטודנטים במחלקות לתקשורת חזותית ואיור מצליחים לגבש בזמן הלימודים סגנון וטכניקה ייחודיים. בלימודי אנימציה לומדים קצת מהכול, ופחות מתמקצעים בנושא אחד. "סוד של מישהו אחר" היה ממש קפיצה למים. מבחינות רבות זה עשה לי טוב, ניגשתי לפרויקט בחופש מוחלט שאפשר לי לחפש ולהתנסות.

אילו ספרים אהבת בילדותך, והאם היה ספר שהשפיע עלייך או זכור לך במיוחד?

מכיוון שהייתה לי סבתא שידעה רק הולנדית ואהבה מאוד להקריא, היו לנו המון ספרים הולנדים בבית. זכורים לי במיוחד הספרים של אנני מ.ג. שמידט, עם האיורים הנהדרים של פיפ ווסטנדורפ (Fiep Westendorp) שתמיד הצחיקו אותי מאוד.

Fiep Westerndorp

Fiep Westerndorp

מאוד אהבתי את הספרים של רואלד דאל עם האיורים של קוונטין בלייק. האיורים היו מקושקשים כאלה. עד היום בעיניי זה קסם, איך שרבוט לכאורה מבולגן יכול להיות מדויק כל כך.

Quentine Blake

Quentine Blake

אני זוכרת שהיו לנו בבית את האנציקלופדיות מסדרת "תרבות". היו שם איורים צבעוניים בכל נושא אפשרי, החל באיורים המפרטים מבנה של מטוס ועד איורים המתארים קרבות ומלחמות מתקופת יוון העתיקה וימי הביניים. דפדפתי בהן במשך שעות.

מתוך: אנציקלופדיית "תרבות"

מתוך: אנציקלופדיית "תרבות"

ספר נוסף שאני זוכרת במיוחד הוא "רוניה בת השודד" של אסטריד לינדגרן. את הספר איירה אילון וויקלנד (Ilon Wikland). האיורים צוירו בקו משוחרר ופרוע שיצר אווירה מאוד אפלה וחזקה. אני זוכרת את עצמי כילדה ממש נשאבת לעולם שלה.

Ilon Wikland

Ilon Wikland

שתפי אותנו בתהליך העבודה על הספר "סוד של מישהו אחר".

בגלל שזה היה הספר הראשון שלי, החלטתי לעבוד דיגיטלי. זה נתן לי את הגמישות והביטחון שהייתי צריכה בשבילי לשחק עם האיורים. במפתיע, שלב הסקיצות הלך חלק יחסית. מקריאה ראשונה של הטקסט כבר יכולתי לגמרי לדמיין את הסצנות ולביים אותן. התיאור של הדמויות היה מדויק ועזר לי לעצב אותן כבר בתוך הסקיצות הראשונות.

סקיצה

סקיצה

סקיצה

סקיצה

סקיצה

סקיצה

אחרי אישור הסקיצות והתיקונים הגיע השלב הקשה – בחירת הפלטה הצבעונית והסגנון. הסקיצות היו ראליסטיות וזה המקום שבו אני מרגישה בנוח. אבל רציתי לנסות לאייר בסגנון יותר שטוח, משהו שהוא יותר עכשווי.

סגנון מושטח לא בא לי בטבעיות, לכן חשבתי ליצור שילוב בין הגישה הראליסטית שלי שכבר ביססתי בסקיצות ובין סגנון יותר גרפי. בחרתי במראה נקי; קו וכתם פשוטים ורקעים לבנים. קודם רשמתי את כל האיורים בקו שחור ואחרי זה הנחתי את כתמי הצבע. אחרי שעשיתי את כל האיורים ככה, הבנתי שזה לא עובד. לקח לי זמן עד שהצלחתי לשחרר את כל הרפרנסים וללכת עם האינטואיציה.

חיפוש רפרנסים ופלטה צבעונית

חיפוש רפרנסים ופלטה צבעונית

 

אם בהתחלה ניסיתי להגביל את עצמי למספר מצומצם של צבעים, הוספתי בהדרגה עוד גוונים ולא פחדתי "ללכלך" את האיור במברשת. במקום להשאיר את האיורים על רקע הדף הלבן הוספתי להם כתם צבע שנתן להם עומק והקשר. את הקו השחור השארתי.

חיפוש סגנון צביעה

חיפוש סגנון צביעה

 

סקיצה, קו, צביעה

סקיצה, קו, צביעה

הספר "סוד של מישהו אחר" הוא סיפור ראליסטי המיועד לילדים בכיתות הנמוכות, ומניח בקדמת הסיפור עניינים רגשיים חזקים. כיצד העובדות הללו השפיעו על עבודת האיור שלך, ובאיזה אופן?

הנושא של הספר היה מאתגר מאוד. החלטתי להתמקד בקשר של גיל וגאיה, ובסיפור ההתמודדות של גיל עם הסוד הנורא. מההתחלה ידעתי שלא אצייר את האמא המכה – רציתי להישאר נאמנה למטרה של הספר, להשאיר את הפחד כמשהו שקיים במציאות הרחבה ולא מצטמצם לדמות אחת. גם היה לי מאוד חשוב לא לתת לאמא פנים וזהות מוגדרים כדי שאף ילד לא יקשר אישה ספציפית לדמות.

הייתה לי התלבטות גדולה איך לחשוף את הסימנים שגיל רואה על הגב של גאיה. רציתי להראות את הקונפליקט של גאיה, שהיא מצד אחד קורבן ומצד שני מגוננת על אמא שלה. בנוסף, רציתי לתפוס את חלקיק השנייה שבו הסוד הנורא נחשף. ההשראה לסקיצה הייתה הציור המפורסם "נערה עם עגיל פנינה" של ורמיר. בעיניי, המבט של הנערה בציור משדר תמימות שנסדקה ויש בו תחושה חזקה של סוד, של משהו אסור. השתדלתי מאוד להשאיר את גאיה כמה שיותר ילדה ולזנוח את ההקשר המיני שמיוחס למקור.

מימין: ההשראה - ורמיר, משמאל: מתוך הספר - כרמל בן עמי

מימין: ההשראה – ורמיר, משמאל: מתוך הספר – כרמל בן עמי

למרות הנושא הכבד של הספר הוא כתוב בעדינות וברגישות. בטקסט יש הרבה צדדים רכים וילדיים יותר והשתדלתי לחזק אותם באיורים. לדוגמא, יש חלקים בטקסט המתארים את הדינמיקה של המשפחה של גיל וזו הייתה הזדמנות לתת מקום להומור ולהפיג את המתח ואת הכבדות.

11-Family 2

איך התנהלה העבודה עם הסופרת על הספר ?

העבודה על הספר הייתה בעיקר מול יונה, העורכת. היא נתנה לי הרבה עצמאות, דבר שממש לא ציפיתי לו, במיוחד לאור העובדה שזה הספר הראשון שלי. העבודה מולה זרמה והרגשתי שהיא סומכת עליי, זה נתן לי הרבה מוטיבציה ונהניתי מאוד מהתהליך.

אלו מאיירים וספרים את אוהבת מהתקופה האחרונה, מי משפיע עלייך?

אני תמיד עוקבת אחרי העבודות של דוד פולונסקי, גם בעולם האיור וגם בעולם האנימציה. האיורים שלו מלאים בתנועה ובאווירה חזקה מאוד. הם תמיד מרגשים אותי.

דוד פולונסקי

דוד פולונסקי

בשנה האחרונה נתקלתי ברומן הגרפי "באותו הקיץ" ("This One Summer"). את הספר איירה ג'יליאן טאמאקי (Jillian Tamaki) והיא כתבה אותו יחד עם אחותה מאריקו טאמאקי (Mariko Tamaki). הסיפור הוא על חברות בין שתי בנות שמעבירות יחד עם משפחותיהן את חופשת הקיץ, בקיץ הזה שתיהן מתבגרות. שאבתי ממנו הרבה השראה.

Jillian Tamaki

Jillian Tamaki

מאיירת נוספת שאני מאוד אוהבת היא ג'וליה סארדה (Julia Sarda) שיש לה איורים צבעוניים והרבה הומור.

Julia Sarda

Julia Sarda

האם את עובדת על פרויקטים איוריים אחרים שברצונך לספר עליהם?

כרגע אני עובדת כאנימטורית על הסרט "המלך שלמה" בבימויו של חנן קמינסקי, בקיץ אני מקווה לחזור לאייר.

מהו פרויקט החלומות שלך?

החלום הגדול הוא ליצור סרט אנימציה באורך מלא. ואולי אחר כך עוד כמה…

כתיבת תגובה

3 תגובות:

  1. מאת דינה וולוך:

    תודה על ההזדמנות להכיר מאיירת נפלאה.

  2. מאת דפנה חיימוביץ':

    נהדר. גם הסקיצות בשחור-לבן יפהפיות.

  3. מאת כרמל בן עמי:

    תודה לכן דינה ודפנה :-)

כתיבת תגובה


ידע אותי כאשר מפורסמות תגובות חדשות ברשימה זו.