כללי

תמונת פרופיל – עידן ברזילי

ראיון מילולי-חזותי על תהליך יצירת הספר הראשון שלו ועל השילוב בין מינימליזם לדינאמיות

אוגוסט 6, 2019  

עידן ברזילי הוא אנימטור ומאייר, מעצב אמנות קונספט להפקות אנימציה ויוצר קליפים וסרטים. כעת אייר את ספרו הראשון "הגיבור שלי ברקו" מאת נרי אלומה (הוצאת הקיבוץ המאוחד). ברזילי הוא המאייר השלושים בפינת "תמונת פרופיל", שמטרתה היכרות עם מאיירים מבטיחים ומקוריים שספר הביכורים שלהם ראה אור לאחרונה. אנו מקווים כי פינה זו תהווה פלטפורמה לחשיפה של המאיירים וסגנונם, ותאפשר הצצה לכישרונות חדשים בקרב המאיירים והמאיירות בארץ.

היי עידן, ספר לנו קצת על עצמך. איפה למדת, בן כמה, כיצד קיבלת את עבודת האיור הראשונה שלך?

נולדתי וגדלתי בתל אביב. בשכונת יד אליהו הנחמדה. אני בן שלושים וחמש. למדתי אנימציה במחלקה לאמנויות המסך, אחד המקומות הנעימים ב"בצלאל", עם אנשים נפלאים שמאוד קרובים אלי עד היום. במהלך הלימודים וגם לאחר מכן לא חשבתי שאתמקד באיור, והייתי מאוד מבולבל כמו הרבה אנשים שמסיימים ללמוד. כן ידעתי שאני רוצה להתעסק בארט בתחום האנימציה וליצור סרטים קצרים אבל הייתי עדיין מאוד מפוזר. פיזור שהיה נכון וחשוב לאותה תקופה של חיפוש שלבסוף הביאה אותי להיות יותר ממוקד. אז יצרתי שני סרטי אנימציה קצרים בעקבותיהם הגעתי לפסטיבלי אנימציה מעוררי השראה, בעיקר באירופה. הבנתי שזה תחום שדורש המון המון סבלנות, כלים ומשאבים שטרם רכשתי. אז החלטתי לקחת חצי צעד אחורה.

כריכת הספר (יח"צ)

החלטתי שאני רוצה להיות עצמאי כדי להיות יותר מדויק עם עצמי ולהבין לאיזה כיוון אני הולך, ואכן זה משהו שאני שמח שעשיתי. זה איפשר לי לבחור את הפרוייקטים בהם לקחתי חלק ואיפשר לי זמן פנוי ליצור להנאתי. כשהתפנה לי זמן איירתי קצת. בכל פעם בחרתי נושא אחר וצללתי לתוכו. האיורים האלו בסופו של דבר גרמו לי להיכנס לתחום האיור מבלי שתכננתי. קיבלתי כל מיני הצעות איור וגם הצעות קונספט ארט בתחום האנימציה. אך ההצעה הכי מרגשת עבורי שהכניסה אותי לגמרי לתחום האיור היתה מפסטיבל האיור ׳אאוטליין׳. העבודה היתה לאייר את הפוסטר הראשי של הפסטיבל. זה היה לפני שנתיים, בשנה הראשונה של הפסטיבל, וזה היה מאוד מרגש עבורי.

איור הפוסטר לפסטיבל אאוטליין 2017

אז אחרי שכיוונתי את עצמי קצת יותר ונכנסתי לתחום האיור היה לי יותר קל להבין גם את מקומי בתחום האנימציה, והשילוב בין שתי העולמות הוא מקום שאני מרגיש בו טוב ובטוח.

אילו דברים עשית בתחום האיור לפני הספר?

איירתי מודעות ושילוט חוצות בתחום הפרסום, איירתי למגזין הילדים "אדם צעיר", לאחרונה איירתי חוברות לימוד לבית הספר ביסודי יחד עם מט״ח: מאוד שימח אותי לקחת חלק בפרויקט כה נפלא שמעניק לילדים חווית לימוד עשירה בצבע ויצירתיות. בנוסף, מדי שנה אני משתתף בתערוכות בשבוע האיור בתל אביב ובפסטיבל האיור ׳אאוטליין׳ בירושלים. השנה זכיתי לעשות שם גם תערוכת יחיד וזה אחד הדברים המרגשים שעשיתי לאחרונה בתחום האיור.

איור מתוך "אדם צעיר"

האם גיבשת סגנון וטכניקה עמם אתה ניגש לעבודה?

אני קודם כל עובד עם עיפרון על נייר בקווים מאוד משוחררים, העיפרון והנייר מאפשרים לי חופש תנועה שלא תמיד נגישים לי כשאני עובד מול המסך. זה גם חלק שהוא מאוד מהנה בשבילי. מאחר והמשך העבודה הוא דיגיטלי לחלוטין זה השלב היחיד שנותר לי להרגיש קצת חומר.

סקיצה מתוך הספר

אחרי שיש לי כיוונים ושירבוטים אני עובר למחשב ומייצר סקיצת קו יותר מדויקת ומפורטת. גם בשלב הזה יש לי חופש ואני לא מנסה להיות ברור ומדויק כי בכל אופן, בשלבים הבאים של האיור שלי אני נפטר מהקו.

איור מתוך הספר

הצביעה שלי מתאפיינת ללא קו מתאר, וזה דבר שיוצר פער מאוד גדול בין הנראות של האיור שלי בשלב הסקיצה לבין הנראות של האיור שלי אחרי הצביעה. הפער הזה מאוד מאתגר עבורי ועבור הלקוחות איתם אני עובד, כי לא לכל אחד יש את היכולת לדמיין את האיור בשלב הסופי. בשלב הצביעה דברים משתנים מאחר שהמעבר מקו מתאר לצורה מלאה בצבע דורש שינויים.

אני עובד אך ורק בפוטושופ עם מברשות שונות ומשתדל מדי פעם לגוון ולהחליף מברשות כדי להתפתח ולייצר לעצמי עניין.

איור מתוך הספר

לגבי הסגנון אני חושב שהמאפיינים שמרכיבים את העבודה שלי הם שילוב של מינימליזם ודינאמיות. מאחר ואני מגיע מאנימציה אני כל הזמן חושב על תנועה וקצב ולדעתי זה בא לידי ביטוי בעבודה שלי כמאייר.

אני נמשך מאוד לצורות עגולות וגדולות וזה גם מאפיין מאוד מובהק של הדמויות שאני יוצר. אבל אני חושב שזה משהו שישתנה בקרוב כי הקו שלי מגיע יחד עם מצב רוח, ועם הזמן אני שם לב איך שהקו שלי משתנה לפי איך שאני מרגיש.

איור מתוך הספר

ספר על תהליך העבודה על הספר "הגיבור שלי ברקו", מה היה האתגר המשמעותי ביותר בעבודה על הספר?

הדבר הראשון שהיה חשוב לי לפתור עוד לפני שהתחלתי בסקיצות היה האפיון של ברקו. מיהו? איזה סוג של גיבור-על הוא? מה הוא יכול לחולל? מאיפה הוא הגיע? כל הדברים האלו לא הופיעו בטקסט וזה דרש ממני לאפיין קצת יותר את העולם של הדמות הזו – שזה בעצם העולם הפנימי של עמי, הילד שבסיפור. אז התחלתי לחשוב: מה הילד הזה אוהב, איפה הוא גר? איך המשפחה שלו נראית? ואחרי שעניתי לעצמי על כל השאלות האלו (בעזרת הטקסט כמובן) היה לי הרבה יותר קל לאפיין את העולם הפנימי של עמי.

בחרתי ללכת בכיוון של חלל כי רציתי שתהיה נימה של סקרנות בסיפור. החלל הוא משהו רחוק שיכול לגרום לילדים לאינסוף דמיונות ופרשנויות. אין גבולות ברורים, אין הורים, ותחושת העצמאות של הילד בדבר שכזה מתעצמת לדעתי.

סקיצה מתוך הספר

אז אחרי שפתרתי את העולם התחלתי בעיצוב הדמות של ברקו. אז נכון שהנטייה הטבעית שלי היא לאייר דמויות עגולות וגדולות אבל במקרה הזה זה הרגיש מאוד נכון. רציתי שברקו יהיה דמות מחבקת וחמודה שהגודל שלה יעיד על החוזק שלה, אבל עם זאת שיהיה בה גם צד שהוא מעט פגיע. לא רציתי שברקו יהיה גיבור-על מושלם כי רציתי להעביר מסר משלי בתוך האיור, והמסר הוא שגם גיבורים הם אינם מושלמים וגם גיבורים יכולים להיכשל ולהפסיד. מה שאכן קורה בסוף הסיפור.

היה אתגר מאוד מעניין בבניה של כפולות הספר בגלל העובדה שברקו לא מופיע יותר מדי במהלך הסיפור. הוא מופיע רק בהתחלה ובסוף, מה שקצת הקשה עלי להציג את הדמות שלו באופן הדרגתי. לכפולה הראשונה של הספר היו כל מיני נסיונות: חלק מהן היו סקיצות בהן ברקו מפגין פעלולים ותנוחות שונות, אך זה הרגיש עמוס מדי ולא סיפק כניסה נעימה לסיפור.


סקיצות מתוך הספר

האיורים בספר מאוד דינמיים, מלאי תנועה וזוויות "צילום" דרמטיות, האם הבחירה נבעה מתכניו של הספר או שזה הסגנון שלך תמיד?

מיכל מגן, המעצבת של הספר, היא זאת שזיהתה את הקשר בין הסגנון שלי לסיפור הזה, כך שהחיבור היה מתוכנן. הסגנון שלי הוא בדרך כלל דינאמי כי אני מאמין שבכל איור/פריים צריכה להתרחש תנועה מסוימת, במיוחד כשרוצים לספר סיפור שקורים בו המון דברים.

סקיצה ואיור מתוך הספר

במקרה הזה זה מאוד מתחבר לתוכן של הסיפור – מסע של ילד שיוצא להרפתקה לחפש את החבר שלו בעולם של גיבורי-על וחלל, ממש מבקש את הסגנון הזה: הקצנה של פרספקטיבה, זוויות צילום דרמטיות – אלו אלמנטים שמגבירים את הדרמה ואולי קצת את ה"סכנה" שיש בדרך.

סקיצה מתוך הספר

אלו מאיירים וספרים אתה אוהב מהתקופה האחרונה, מי משפיע עליך?

אני מושפע מכל כך הרבה דברים שאני רואה. איור ואנימציה מרגשים אותי כל הזמן כי אין סוף לאיכויות שיכולות להיוולד מהעולמות האלו.

אנטון ואן הרברוגן (Anton Van Hertbruggen) הוא מאייר בלגי שהתחיל את דרכו בגיל מאוד-מאוד צעיר, ועם זאת הוא אחד המאיירים שהכי מרתקים אותי. הוא משתמש הרבה בצבעים כחולים ומשתמש במרחב בצורה שמפתיעה אותי כל פעם מחדש.

איור של אנטון ואן הרברוגן

ריקרדו גואסקו (Riccardo Guasco) הוא צייר ומאייר איטלקי שאני מאוד מושפע מהאיורים שלו. הוא משתמש בצורות גיאומטריות, משטחי צבע גדולים ופלטת צבעים חזקה במיוחד, ואם שוקעים בעבודות שלו מגלים דמויות עם המון אופי ורגישות. הרבה פעמים הוא משתמש בדמויות ענקיות שמתפרסות על פני כל התמונה.

איור של ריקרדו גואסקו

נובלה גרפית שאני מאוד אוהב לפתוח כשאני רוצה לקבל השראה היא "ג׳יין, השועל ואני" שאיירה איזבל ארסנאו, מאיירת קנדית.

איור של איזבל ארסנאו מתוך "ג׳יין, השועל ואני"

האם אתה עובד על פרויקטים איוריים אחרים שברצונך לספר עליהם?

החודש יצרתי תערוכה בפסטיבל האיור ׳אאוטליין׳. התערוכה מספרת על תהליך יצירה של קליפ אנימציה שיצרתי לזמרת דניאלה ספקטור לשיר שייצא בקרוב. העבודה על התערוכה גמרה לי לחוות חוויה די מעניינת של התבוננות בעצמי ובתהליך העבודה שלי לעומק. זה אילץ אותי לעבור בעצם עוד מסע קטן שבו התגבשו תובנות לגבי התהליך בו אני יוצר, ויחד עם זאת הייתי צריך לפענח איך אני מציג את זה באופן שהוא מספיק מעניין בשביל להחזיק תערוכה. בתערוכה מוצגים בין השאר איורים ראשונים שהם חיפוש ויז׳ואל של העולם בקליפ. כששאלו אותי למה עשיתי תערוכת אנימציה בפסטיבל איור אמרתי שאחת הסיבות היא לתת מקום לכל האיורים שהיו בעצם דרך בתהליך היצירה אך אינם נראים בשום מקום בסופו של דבר.

איורים מתוך התערוכה בפסטיבל 'אאוטליין'

בנוסף, זו הזדמנות נפלאה לספר על הקבוצה שלנו, "טיים טאנל". אנחנו חמישה-עשר מאיירים ישראלים שמאיירים היסטוריה. אחת לחודשיים אנחנו בוחרים שנה בציר הזמן, וכל מאייר בוחר אירוע מסוים מאותה שנה ומאייר אותו בדרכו שלו. זו הזדמנות בשבילי לעשות הפסקה מהפרוייקטים שלי מדי פעם ולצלול לאירועים היסטוריים מרתקים.

מהו פרויקט החלומות שלך?

פרויקט החלומות שלי משתנה בכל פעם. בעתיד הקרוב אני חושב שהייתי רוצה ליצור סרט אנימציה קצר ואולי בדרך לסרט לעשות מחקר שחלק ממנו יהיה לתת למאיירים שונים להביא את הפרשנות שלהם על הנושא אותו אני רוצה לחקור (אולי זה גם יכול להיות חומר לתערוכה).

עוד חלום הוא לכתוב ולאייר ספר ילדים. אני נהנה לראות ספרי ילדים שהיוצר שלהם גם מאייר וגם כותב. יש בזה משהו מאוד אישי וחושפני, והרבה פעמים מאוד שלם.

כתיבת תגובה

כתיבת תגובה