המהדורה המקוצרת

ספרים רבים רואים אור במהלך השנה, ועל מנת לתת מענה והתייחסות ליצירות שיש מה לומר עליהן וחשוב שיהיו חלק מהשיח על אודות ספרות הילדים, החלטנו להשיק את מדור "המהדורה המקוצרת". המדור יתפרסם מעת לעת, בהתאם לצורך והעניין, ויכלול לפחות שלוש רשימות קצרות מהנהוג ברשימות ביקורת על ספר בודד המתפרסמות ב"הפנקס". אנו מקווים כי מהלך זה יאפשר בחינה רחבה יותר של ספרות המקור והתרגום המוצעת לילדים ובני נוער, תוך התייחסות לטקסט ואיור במידה שווה.


כבר קראתם את שתי הרשימות החינמיות שלכם החודש!

האם אתם מנויים שלנו?
אם כן התחברו
אם לא הרשמו


בוגרים לגילם – ליאור קציר

חיפשתי דרך מיטבית ליצור ספר שבו הילד יוכל "לקרוא" בעצמו את האיורים, לחפש משמעויות נסתרות ולספר לעצמו סיפורים שיכולים להתקיים מתוך החיבור של האיור שלי והטקסטים של זרחי. כך הגעתי להחלטה לסטות מן הפורמט השכיח של ספרי שירה לילדים, המציגים כפולה שבה מונח הטקסט מצד אחד וויניטה מאוירת לצדו, ויצרתי רצף, הנמשך על פני מספר עמודים בספר, של איורים המתייחסים לכל שיר בנפרד, אך משמשים גם כסיפור מסגרת לילי.


כבר קראתם את שתי הרשימות החינמיות שלכם החודש!

האם אתם מנויים שלנו?
אם כן התחברו
אם לא הרשמו


הרהורים על הקלסיקה העברית

ספר הנוער הראשון בעברית, "אהבת ציון" מאת אברהם מאפו, נזכר בספר שלפנינו רק בתוך ציטוט מדברי המשוררת מרים ילן-שטקליס. תמהני: "אהבת ציון" ראה אור לפני כמאה וחמישים שנה והוא ספרות במיטבה; האם אינו קלסיקה? מדוע, רק מפני שלא נדפס מחדש בשנים האחרונות? אם כן, מתעוררות שתי קושיות: האחת, האם קרבתו של סופר למו"ל בעל אמצעים תקבע מה יהיה קלסי ומה לא? דוגמה בעין: אנדה עמיר-פינקרפלד; שיריה החביבים דהו עם השנים והיו זכורים לנו רק בדוחק, לדעתי, אלמלא השתמרו ספריה בזכות העובדה שהוצאת "דביר" ממשיכה להתקיים בתוך הוצאת "זמורה" בתוך הוצאת "כנרת".


כבר קראתם את שתי הרשימות החינמיות שלכם החודש!

האם אתם מנויים שלנו?
אם כן התחברו
אם לא הרשמו


בוגרים לגילם – שאול גלבוע

במציאות של היום שבה ילדים מוסעים ממקום למקום במכונית משפחתית וגני הילדים נהפכים לקורס הכנה לבית הספר, הילדים חווים את העולם דרך הטלוויזיה, המחשב ודרך חפצים ומתקנים שעוצבו ותוכננו במיוחד בשבילם; עולמם החומרי של הילדים הולך ומדלדל ונשארו מספר קטן של מקומות בהם הילדים יכולים לחוות באופן בלתי אמצעי את העולם שסביבם. דרך העבודה, עיצוב המתקנים והדו-שיח עם תקני הבטיחות והאווירה החברתית המגוננת של ימינו, הפרויקט מנסה להציע מבט חדש על האופן בו אנו מגדלים את ילדינו.


כבר קראתם את שתי הרשימות החינמיות שלכם החודש!

האם אתם מנויים שלנו?
אם כן התחברו
אם לא הרשמו


פסטיבל ילדי העולם

צפייה בסרטים במסגרת של פסטיבל היא חוויה מעט שונה מזו של צפייה "שגרתית" בסרט אחד, המנותקת מהקשר רחב. קשה שלא להשוות את סרטי הפסטיבל זה לזה, וקשה שלא להבחין באותו מבנה עלילתי סכמתי החוזר ומופיע ברבים מהם. לא מדובר כאן בפגיעה בחוויה – ההנאה מהסרטים יכולה בהחלט להיות מנותקת מהישנותו של הדגם, והיא למעשה לא תלויה בו. אבל במבט רחב יותר על החוויה הפסטיבלית, ובפרט כשמדובר בצופים ילדים, ערכה של אותה חשיפה אל תרבויות אחרות הוא עצום. זאת הזדמנות מצוינת עבור הילדים לצפות בילדים נוספים בעולם – אחרים מהם, דומים להם או בדיוק כמוהם.


כבר קראתם את שתי הרשימות החינמיות שלכם החודש!

האם אתם מנויים שלנו?
אם כן התחברו
אם לא הרשמו


העולם כחוויה מפתיעה

מאחר ואין לפנינו סדרת-חבורה, אלא סדרה הממוקדת בחייה של שירה, תלמידה בכתה ג', בכל אחד מן הספרים נחשף מבטה המרענן, הכן וההומוריסטי. מבט זה מחולל הזרה לעולם, כפי שהוא נחווה על ידי המתבונן-המבוגר, שכן שירה מתבוננת בעולם כמי שחווה אותו ללא תיווך והתוצאה היא מבט חדשני על העולם כחוויה יומיומית מפתיעה. לשירה אין צורך לצאת להרפתקאות שכן חייה נחווים על ידה כאנטי-שגרה, וזאת בניגוד למבוגרים המקיפים אותה דוגמת אביה, שקץ בריבים בינה לבין אחותה, אולם עבורה, כל ריב הוא יחיד ומיוחד ואין לדעת מה יעלה בסופו. אף בית הספר, הנתפס כספירה המרכזית של ילדים ומאייש את מרכזם של ספרי ראשית קריאה רבים, מוצג בסיפור כספירה אחת מיני רבות בעולמה של שירה, הכולל חיים משפחתיים, חיי חברה, חוג, כתיבה ביומן ולבטים אישיים.


כבר קראתם את שתי הרשימות החינמיות שלכם החודש!

האם אתם מנויים שלנו?
אם כן התחברו
אם לא הרשמו


בוגרים לגילם – יערה בר-שי

אני בהחלט יכולה לסמן את נקודת המפנה והפיצוח של הפרויקט ברגע שהיו לי החלקים הראשוניים ונתתי אותם לראשונה לילדים לראות מה יקרה. עד אז רק אני שיחקתי והרכבתי והיו לי חששות גדולים, גם מבחינת היכולות המוטוריות של ילדים לפעולות הנדרשות וגם מבחינת העניין והיצירתיות שיגלו במשחק. קבוצת הנסיינים הראשונה היתה ארבע בנות בגילאי 4-11, שהפתיעו אותי לטובה בכל התחומים. כל אחת מהבנות מצאה במשחק משהו שהתאים לעניינה ויכולותיה, ובמשך זמן גדול בהרבה ממה שציפיתי הן שיחקו ומצאו עוד ועוד רעיונות ואפשרויות.


כבר קראתם את שתי הרשימות החינמיות שלכם החודש!

האם אתם מנויים שלנו?
אם כן התחברו
אם לא הרשמו


ספר הקיץ

כספי מספרת כי "ספר הקיץ" ראה אור בשנת 1972 ומתאר קיץ אחד בחייהן של סופיה וסבתה על אי בארכיפלג הפיני. הוא לא נכתב כספר ילדים, אך ריבוי הפרספקטיבות שבו מאפשר לבני כל הגילים הצצה נוספת לעולמה הקסום של טובה ינסן". בשל כך, ומשום שקוראים צעירים (בני 15 ומעלה) עשויים להתעניין בספר, וכיוון שמדובר באחת היוצרות הגדולות והחשובות ביותר בספרות הילדים העולמית – אנו שמחים להציג בפניכן/ם הצצה בלעדית לפתיחת הספר.


כבר קראתם את שתי הרשימות החינמיות שלכם החודש!

האם אתם מנויים שלנו?
אם כן התחברו
אם לא הרשמו


קוראים חסרי מנוח

בני נוער בהחלט צריכים להיות מעורבים יותר במהלכים הספרותיים בארץ. אחד הדברים הכי בולטים שאפשר לראות בקהילה שלנו הוא שגם לבני נוער יש דעות מרתקות וחריפות על ספרים ועל ספרות, ושהם מחפשים כל הזדמנות להשמיע את דעתם. אנחנו חושבות שלמרות שאנחנו בני נוער ואין לנו תארים אקדמאים או ניסיון גדול בכתיבה, זה לא הופך את הדעות שלנו לפחות מעניינות או רלוונטיות. וזה, לצערנו, מה שחלק נכבד מהמבוגרים חושב.


כבר קראתם את שתי הרשימות החינמיות שלכם החודש!

האם אתם מנויים שלנו?
אם כן התחברו
אם לא הרשמו


בוגרים לגילם – עינב דלבה

האתגר בעיצוב בגדי ילדים הוא שונה מעיצוב למבוגרים מבחינת ההתייחסות לפרופורציות של הגוף ומבחינת השימוש בטקסטילים השונים. ישנם פרמטרים שונים אליהם מתייחסים כשמעצבים לילדים כגון עמידות של הבד, גמישות, נוחות ומגע של הבד כנגד הגוף. למרות שפריטי הלבוש שעיצבתי מתכתבים עם בגדי המבוגרים ובפרט בגדים מחויטים ומובנים יותר, ניסיתי למצוא את האיזון על מנת לשלב בין שני העולמות ולהביא את עולם המבוגרים אל עולם הילדים.


כבר קראתם את שתי הרשימות החינמיות שלכם החודש!

האם אתם מנויים שלנו?
אם כן התחברו
אם לא הרשמו


ציפור ברוח

ציפור קטנטנה

ריפדה את קינה.

פתאום –

התעוררה סערה,

השתוללה וגברה.

ציפור קטנטנה

התחננה

בקול צייצני:

"רוח, אל נא

תהרסי את קיני."

הרוח נהמה:

"מס-כי-מה!"

ונעלמה.

ציפור קטנטנה

ריפדה את קינה.

צייצה וזמרה:

"טרילידי-טרילידה

תודה – תודה.

טרילידי-טרילידה

תודה."

איור: נירה בר

איור: נירה בר

 

דפנה חיימוביץ' – אמא לאיתי ולגילי. סבתא לחמישה. כתבה חמישה ספרי ילדים. בעיקר אוהבת ילדים, ספרות, תאטרון-בובות וגם לחלום, לדמיין, לכתוב… מנסה לשלבם בעיסוקים השונים. ספרה החדש "תלתלים" ראה אור לאחרונה בהוצאת "מטר".

נירה בר
- מאז שזוכרת עצמה ציירה, שירבטה, ועסקה ביצירה במגוון תחומים. בוגרת בצלאל. עסקה שנים בעיצוב תעשייתי ועברה לעיצוב גרפי ובכל הזדמנות שילבה איור. בשנים האחרונות מרחיבה את העיסוק באיור באהבה גדולה. אוהבת ספרי ילדים בתרגומים ישנים.

בוגרים לגילם – שירה ברוך מלכא

אל הספר “מרי פופינס” התגלגלתי במקרה ונשביתי מיד על ידי העולם המשונה שבו. הסופרת פמלה טרברס יצרה (או אם לצטט אותה- "גילתה") את פופינס כדמות מלאת סתירות, שמכילה בתוכה בטבעיות גם את העולם הפראי, השיבטי והקדום לצד העולם התרבותי, ההגיוני והארצי ובכך יוצרת תיווך בין שני העולמות האלה, שלרוב מתנגשים זה בזה. על פי הספר, כל ילד מגיע באופן טבעי מהעולם הפראי, עולם התת מודע, בו אפשר לשוחח עם חיות ועם הרוח, וככל שהוא גדל הוא שוכח ומצטרף אל העולם המוכר לנו, עולם המבוגרים, שפעמים רבות מדי אנחנו משוכנעים שהוא כל מה שישנו.


כבר קראתם את שתי הרשימות החינמיות שלכם החודש!

האם אתם מנויים שלנו?
אם כן התחברו
אם לא הרשמו


העמוד הבא »