אריך הכפול

קרבתי בהיסוס אל השולחן הנהדר, אל השולחן החצוי, ועם כל צעד גדלו נטל האחריות שעלי, פחדי והרצון להציל את רבע השעה האחרון. הו, לו הייתי לבדי, לבדי עם המתנות וההרגשה השמימית שהוענקו לי המתנות מתוך אהבה כפולה ומכופלת! כמה מרוצה יכולתי להיות ואיזה ילד מאושר! אולם מוכרח הייתי לשחק את תפקידי, כדי שיסתיים מחזה חג המולד בכי טוב. הייתי דיפלומט, מבוגר מהורי, והיה עלי לדאוג שהועידה החגיגית המשולשת שלנו, תחת האשוח, תחלוף ללא תקלות. כבר בגיל חמש ושש, ואחר כך על אחת כמה וכמה, הייתי שר הטכסים של ערב חג המולד ומילאתי את תפקידי הקשה בכשרון. וגם בלב רועד.


כבר קראתם את שתי הרשימות החינמיות שלכם החודש!

האם אתם מנויים שלנו?
אם כן התחברו
אם לא הרשמו


בוגרים לגילם – בינה כץ

ההסתכלות האינטרוברטית שלי ניכרת באיורים במידה רבה. בחרתי להתמקד בדמויות ובסערות הרגשיות שהן עוברות; לפיכך האיורים אינם שופעים תיאורי טבע ונוף, אלא מאופיינים בקומפוזיציות דרמתיות המביאות את המתח הקיים בסיפור לידי ביטוי מרבי. הצבעוניות, הקומפוזיציות הדרמתיות והעבודה האינטנסיבית עם העפרונות מביאים לידי ביטוי את הנושאים הסבוכים השזורים בעלילה ויוצרים עומק שהוא מעבר לנרטיב.


כבר קראתם את שתי הרשימות החינמיות שלכם החודש!

האם אתם מנויים שלנו?
אם כן התחברו
אם לא הרשמו


כנס "הפנקס" השלישי – על הכאן ועכשיו

   …


כבר קראתם את שתי הרשימות החינמיות שלכם החודש!

האם אתם מנויים שלנו?
אם כן התחברו
אם לא הרשמו


בודדים במערכה

כמיטב המסורת – של הרומן ההיסטורי בכלל, וקורפוס יצירתה של עוזיאל בפרט – הנרטיב המרכזי – הלוא הוא הסיפור ההיסטורי (שנשען כמובן על אירועים אמתיים, ופעמים רבות אף מצוינים בפתיחת הפרק תאריכים ספציפיים בעלי משמעות היסטורית) "מתובל" בעלילות משנה בעלות גון רומנטי, בעוד הסגנון נוטה לסנטימנטליות. מטרת סגנון זה כפולה: למשוך את הקוראים ואף לסחוף אותם בינות האירועים הקשים המתוארים (והרי רומנים היסטוריים יתמקדו בעיקר באירועים דרמטיים קשים), ולהעניק ממד אישי לסיפור הספציפי. כלומר, ליצוק למסגרת הכוללת של המערכה ההיסטורית סיפור פרטי, שתיאורו הרגשני יגביר את הקרבה של הקוראים אליו ואל הדמויות המאכלסות אותו.


כבר קראתם את שתי הרשימות החינמיות שלכם החודש!

האם אתם מנויים שלנו?
אם כן התחברו
אם לא הרשמו


אֶחָד מִשֶּׁלָּנו

יָצָאתִי וְלִבִּי טוֹב עָלַי: חֹפֶשׁ הוּא חֹפֶשׁ, וְהֵן יוֹדְעִים אַתֶּם מָה טַעֲמוֹ. נִדְמֶה: כְּנָפַיִם צָמְחוּ מֵאֲחוֹרֵי גַּבִּי וַאֲנִי טָס בֵּין עֲצֵי הַחֻרְשָׁה. הָיְתָה זוֹ חֻרְשַׁת אֵיקָלִיפְּטוּסִים צְעִירִים וַעֲלֵיהֶם יְרֻקִּים, רַעֲנַנִּים. הוֹלֵךְ אֲנִי וְנֶהֱנֶה מִן הַדְּמָמָה סָבִיב, וּפִתְאוֹם קוֹל הֲמֻלָּה וְרַעַשׁ: קְבוּצַת יְלָדִים בָּאָה לִקְרָאתִי, יַלְקוּטֵיהֶם עַל שִׁכְמָם וְהֵם מְדַבְּרִים זֶה עִם זֶה בְּקוֹלֵי קוֹלוֹת. כָּל אֶחָד וְאֶחָד רוֹצֶה לְהִתְגַּבֵּר עַל חֲבֵרוֹ בְּקוֹלוֹ וּבְצַעֲקוֹתָיו. הִסְתַּתַּרְתִּי מֵאֲחוֹרֵי אַחַד הָעֵצִים וְהִקְשַׁבְתִּי לִצְרִיחוֹתֵיהֶם. וְזֶה מָה שֶׁשָּׁמַעְתִּי:


כבר קראתם את שתי הרשימות החינמיות שלכם החודש!

האם אתם מנויים שלנו?
אם כן התחברו
אם לא הרשמו


בוגרים לגילם – קונסטנטין וולוסיאנוב

אני אוהב לעשות דברים שמיועדים לילדים למרות שלטעמי בארץ ישנן הגבלות נוקשות יחסית למה שמיועד לילד ומה לא. אני אישית גדלתי על ספרים אחרים, יותר אפלים ופחות צבעוניים. זה מה שהשפיע עליי ועל מה שאני עושה ואיך שאני עושה. דמיונו של ילד גם ככה פרוע מאוד ופעיל ואין צורך לעשות את העבודה במקום הדמיון שלו. הטכניקה שלי כן משתנה כשאני עושה דברים שמיועדים לילדים. באופן אוטומטי אני מנסה לעשות דברים צבעוניים אך בכל זאת מנסה להשאיר את הדגש על הטקסטורות ולא על צבע עצמו. גם הצורות והאובייקטים נהפכים לפחות מסובכים. מהילדות אהבתי יותר איורים שמשאירים לך מקום לדמיון כיוון שכך האיורים היו נהפכים ל"שלי" בקלות רבה יותר, וזה אחד הסודות של התאהבות של הילד בספר.


כבר קראתם את שתי הרשימות החינמיות שלכם החודש!

האם אתם מנויים שלנו?
אם כן התחברו
אם לא הרשמו


"ליצור ניצוץ קטן של התרגשות יצירתית" – ראיון עם בוב גרהם

אני מנסה לתכנן כמה שפחות בחיי, ואם יש משהו שהניסיון לימד אותי זה לבטוח בתחושות הבטן שלי. כשאני מתחיל ליצור ספר אני משתדל לנקות את מוחי ככל הניתן מכל סוג של קריאה אותו, חינוך או תוצאות בכלל. אני ניגש למלאכה של יצירת סיפור בתחושה של ציפייה ממה שיקרה כשאני מתחיל להניח מלים ואיורים יחד.


כבר קראתם את שתי הרשימות החינמיות שלכם החודש!

האם אתם מנויים שלנו?
אם כן התחברו
אם לא הרשמו


בין זמנים, בין תרבויות – בחסות המוזיקה

אחד הדברים היפים בתרבות היידית הוא החוכמות שלה. כאלה שניתן לשים במירכאות כפולות ("חוכמות") או להשאיר בלי מירכאות, כי מדובר מצד אחד בהלצות מקושקשות, וכאלה שיש בהן, מצד שני, הרבה חכמה אמתית. אפשר גם לקרוא להן פשוט חכמעס, כי ביידיש זה נשמע יותר טוב. השירים באלבום "אף על פיל" גדושים בחוכמות כאלה. הדמויות בו הן לפעמים מטופשות, לפעמים עצלות, לפעמים שחצניות, ובכל זאת הן תמיד מתוארות מנקודת מבט אמפתית, שיש בה הרבה אהדה וחיבה ואין בה בכלל גינוי, ציניות, מרירות או התנשאות. חיבה אוהדת שכזו כלפי חולשות של אנשים היא תכונה מאוד יידישאית ולא מאוד ישראלית.


כבר קראתם את שתי הרשימות החינמיות שלכם החודש!

האם אתם מנויים שלנו?
אם כן התחברו
אם לא הרשמו


איור ילדי – יש דבר כזה?

"הצבעים בשביתה" הוא ספרו החדש של אוליבר ג'פרס. סליחה, של ג'פרס – שאייר, ודרו דיוולט שכתב את הטקסט. ג'פרס נחשב לאחד המאיירים המובילים והמצליחים בעולם, וגם בישראל כבר קנה לו מקום של כבוד עם הספרים שאייר וכתב, בהם "הבקבוק והלב", "הילד שאהב לאכול ספרים", "תקוע" ו"לאבד ולמצוא". בחו"ל שווק הספר כיצירה החדשה של ג'פרס, וניתן להניח שהתרגום המהיר של הספר לעברית (על ידי נטע גורביץ) נבע בעיקר מהעובדה שג'פרס חתום עליו. זוהי פריבילגיה ששמורה לנבחרת מצומצמת יחסית של מאיירים ומאיירות, ואכן, במידה רבה חינו הרב של הספר נובע מהאיורים של ג'פרס והבחירות הסגנוניות-אמנותיות שהוא מבצע.


כבר קראתם את שתי הרשימות החינמיות שלכם החודש!

האם אתם מנויים שלנו?
אם כן התחברו
אם לא הרשמו


שקר החן והבל היופי

כאמור, הרעיון הבסיסי הוא מעולה ומתאים כמו כפפה לסדרת ספרים לבני הנעורים. אחרי הכול, נדירים הם הנערים והנערות שלא חשים עצמם "כעורים", ולא מייחלים ל"ניתוח קסמים", שיעניק להם את הפנים והגוף המושלמים. כמו כן, בחברה המערבית המודרנית, שאכן מציבה את המראה החיצוני כערך עליון, העולם הספקולטיבי של ווסטרפלד הוא מרתק. ההשלכות המוסריות, הפסיכולוגיות והחברתיות הנלוות למן עולם שכזה מטופלות בסך הכול היטב ובצורה מעניינת ומלאת מחשבה. ניתן להבין מדוע ספרי הסדרה יכולים לקסום לבני ובנות הנעורים.


כבר קראתם את שתי הרשימות החינמיות שלכם החודש!

האם אתם מנויים שלנו?
אם כן התחברו
אם לא הרשמו


בוגרים לגילם – איתן אלוא

אחד הנושאים שהעסיקו אותי בתחילת הפרויקט הוא איך לשמור על סדרתיות. מכיוון שסיפור המוצא, "חתונת אשת השועל", עסק בחיות, המשכתי לייצג גם את הדמויות המופיעות בשני הסיפורים האחרים בדמויות בעלי חיים, אף על פי שבשניהם לא מוזכרת אפילו חיה אחת. עברתי תהליך מעניין מאוד בהתאמת הדמויות לחיות. למשל, דמות הילדה התמימה ב"עדה המכשפה" מצאה את עצמה די מהר מוצגת על ידי כבשה, והחייט הסקרן שבשמיים נכנס לנעלי חתול. בנוסף לחיות, כל סיפור שמר על פלטה מצומצמת משלו.


כבר קראתם את שתי הרשימות החינמיות שלכם החודש!

האם אתם מנויים שלנו?
אם כן התחברו
אם לא הרשמו


המהדורה המקוצרת

ספרים רבים רואים אור במהלך השנה, ועל מנת לתת מענה והתייחסות ליצירות שיש מה לומר עליהן וחשוב שיהיו חלק מהשיח על אודות ספרות הילדים, החלטנו להשיק את מדור "המהדורה המקוצרת". המדור יתפרסם מעת לעת, בהתאם לצורך והעניין, ויכלול לפחות שלוש רשימות קצרות מהנהוג ברשימות ביקורת על ספר בודד המתפרסמות ב"הפנקס". אנו מקווים כי מהלך זה יאפשר בחינה רחבה יותר של ספרות המקור והתרגום המוצעת לילדים ובני נוער, תוך התייחסות לטקסט ואיור במידה שווה.


כבר קראתם את שתי הרשימות החינמיות שלכם החודש!

האם אתם מנויים שלנו?
אם כן התחברו
אם לא הרשמו


העמוד הבא »