ליד הספרייה

לפעמים

לא תמיד

כשאני הולך ברחוב

והמחשבות קופצות לי מתוך הראש

דווקא אז

אני מוצא ארגז קרטון גדול וסגור

עומד בודד ליד הספרייה

אני מסתכל לצדדים לבדוק שאף אחד לא שם לב

ובשקט-בשקט

פותח את הארגז

ומגלה בו המון ספרים

ישנים וחדשים

ספרים עבים ודקים

ואפילו קצת קרועים ומלאים אבק

 

 

אני מחפש בין הדפים סיפורים קצרים

מילים ארוכות וכאלו שאני לא מכיר

וגם תמונות וציורים

(אבל בספרים של אנשים גדולים אין כמעט ציורים וזה מאוד משעמם).

 

איור: כנרת גילדר

איור: כנרת גילדר 

אני הכי אוהב לחפש הקדשה בתחילת הספר.

פעם היה כתוב: ליואב, ליום הולדתך

ופעם אחרת: לאילנית, אהובתי

ופעם שיר שמישהו כתב למישהי.

אני קורא את ההקדשות וחושב: בן כמה יואב היום?

הוא עדיין אוהב את אילנית? ואולי… ואולי…

כל מיני מחשבות מסתבכות לי בתוך הארגז

 

אני סוגר את הארגז

והולך

ופתאום אני שם לב

שמחשבה אחת נשארה

שם

 

איריס ארגמן – מנהלת תכנית ספרות ילדים בתכנית קרב למעורבות בחינוך, בעלת תואר שני בספרות (אוניברסיטת תל אביב) ותואר ראשון בספרות השוואתית וחינוך (האוניברסיטה העברית). סופרת ילדים בשעות הפנאי (:דובון ולישון", "קונכיית הסיפורים", "הרפתקה בחולות", "בכיסים של גילי", "פנס, מצפן וילד", "רוזלינדה".). מנחת מועדוני קריאה וסדנאות כתיבה לילדים ונוער. אוהבת לאסוף מילים ומציאות , בעלי חיים (ולא בצלחת), קוראת וכותבת, משוטטת ומתבוננת ובזמן שקצת נותר- מתרגלת יוגה.

כנרת גילדר- מאיירת. בוגרת המחלקה לתקש"ח המרכז האקדמי לעיצוב ויצו חיפה. חיה ויוצרת בארה"ב אבל חולמת ומתגעגעת בעברית.

 

החורף בא!

בעקבות מספר ימים גשומים, החלטנו לשטוף את העיניים בספרי ילדים שעלילתם מתרחשת ו/או קשורה לחורף. מתוך מגוון רחב של ספרים מכל העולם, בחרנו שמונה ספרים שונים מאוד זה מזה באופן שבו המאיירים בחרו לאייר את העונה הגשומה והמושלגת. הפעם החלטנו להציג רק ספרים מחו"ל שלא תורגמו עדיין לעברית. שתפו אותנו בספרי החורף האהובים עליכם!


כבר קראתם את שתי הרשימות החינמיות שלכם החודש!

האם אתם מנויים שלנו?
אם כן התחברו
אם לא הרשמו


"ספר ילדים חייב להיות כמו יהלום מלוטש"

אני מניח שההורות הובילה אותי לכתיבת ספרי ילדים. ערב-ערב, אני מקריא לילדיי ספרים. דרך ההקראה גיליתי מחדש את ספרות הילדים ונשאבתי לתוכה. הבנתי גם מה אני אוהב יותר ומה פחות. זה משך אותי להתנסות בכתיבה בעצמי. למותר או שלא למותר לציין, אני מאוד אוהב לכתוב. ועדין לא העזתי. כסופר למבוגרים, אני יודע שכתיבה היא גם אמנות, וכאן קצת חששתי. ואז יום אחד בעת שנהגתי, התגבש בראשי הרעיון שמונח בבסיס "אבא בונה עוגה". שבתי הביתה, נשמתי עמוק והחלטתי לנסות. כתבתי את הספר מתחילתו ועד סופו בפעם אחת. נרגש הראיתי לאשתי שאמרה, "רעיון נחמד, אבל כתוב נורא ואיום".


כבר קראתם את שתי הרשימות החינמיות שלכם החודש!

האם אתם מנויים שלנו?
אם כן התחברו
אם לא הרשמו


"אני מכאן" – מקומיות ישראלית באיורי ספרות ילדים ופעוטות, מתש"ח ועד תשע"ד (או – מסע של אלף מילין מתחיל בעפרון מחודד אחד)

במהלך אצירת התערוכה, הבנתי שהנושא הזה לא נולד עבורי עם הספר של טלי. למעשה, אני עוסקת בנושא הזה מאז שעליתי ארצה מליטא בגיל חמש. מישהו שנולד כאן אולי לא יבין זאת, אבל מי שהגיע לפה ממקום אחר לנצח ישאל את עצמו – מה זה להיות ישראלי? מה נחשב לישראלי? איזה סממנים חיצוניים יש לישראלי? ובהקשר של הספר שהיה עלי לאייר – איך נראה ילד ישראלי? רחוב ישראלי? בניין ישראלי? בית ישראלי? זה הוביל לשאלה – מהי מערכת הסמלים הישראלית? מהם המנהגים המקומיים, שאין למצוא במקום אחר? מהו סולם הערכים המקומי? מה אנחנו לא מציירים? כל אלה הפכו לשאלות, אותן בדקתי בתערוכה.


כבר קראתם את שתי הרשימות החינמיות שלכם החודש!

האם אתם מנויים שלנו?
אם כן התחברו
אם לא הרשמו


פיוט הנפש בטקסט ואיור

ספרן החדש של נורית זרחי והילה חבקין, "אהבתה של רוזי פטרוסיל" הוא כל מה שהמו"לות העכשווית לילדים היא לא – ספר קטנטן, כמעט נעלם מעין בשל מידותיו, כמעין כמוסה סודית; טקסט לירי פיוטי, מחורז היטב, הנשען על מקורות קלאסיים בשירה העברית; טקסט רומנטי, לעתים סנטימנטלי אך מלא השראה, ואיורים שאינם מתחרים על תשומת הלב של המסכים, אלא דורשים התעמקות והתבוננות רגישה בקנה מידה מצומצם.


כבר קראתם את שתי הרשימות החינמיות שלכם החודש!

האם אתם מנויים שלנו?
אם כן התחברו
אם לא הרשמו


הספרים על הימים הנוראים

כולם יודעים מה משמעות המונח "הימים הנוראים" בתקופה זו של השנה. לרגל המאורע, אנו מבקשים להציע קריאה אחרת של המונח, במובן הליטרלי והשגור יותר בחיי היומיום שלנו: ימים נוראים כימים מרגיזים, מתסכלים, מעצבנים; ימים שבהם שום דבר לא הולך כמו שצריך או שקורים בהם דברים בלתי נסבלים או שאנחנו מרגישים במהלכם במצב רוח רע במיוחד. ספרות הילדים המגוננת והמתקתקה אינה מרבה לעסוק במצבים הללו (ואם כן, לרוב בהקשר דידקטי-מוסרני), אך בכל זאת ישנם ספרים המציגים – כל אחד בדרכו – יום נורא, ואלו הספרים המומלצים ברשימה זו.


כבר קראתם את שתי הרשימות החינמיות שלכם החודש!

האם אתם מנויים שלנו?
אם כן התחברו
אם לא הרשמו


לשחק עם הסיפור

הטקסט של זכאי קולח ומהנה לקריאה. תגובות האב מהימנות, הדיאלוג הרציף בין האב ובנו משכנע ומעודד להוסיף הלאה בקריאה. אף על פי שלא מדובר ביצירת ספרות בעלת איכויות יוצאות דופן, טמון בה כוח רב משום שהיא יוצרת זיקה מבורכת בין הסיטואציה הבינדורית המוכרת (המוצגת במידה מסוימת של הקצנה, למען הדרמה של הסיפור) ומבעים ספרותיים. זכאי מניח למעשה על אותו מישור את החוויה הספרותית ואת החוויה הרגשית שטקס קריאת סיפור לפני השינה מכוננת, ומוסיף הומור, דרמה ומשחקיות.


כבר קראתם את שתי הרשימות החינמיות שלכם החודש!

האם אתם מנויים שלנו?
אם כן התחברו
אם לא הרשמו


אמתי בשביל כולם

כמו אגדה או מיתוס, נדמה ש"ארנב הקטיפה" נוגע בדפוסים אוניברסליים של התפתחות. כל ילד זקוק לאהבה כדי להיות אמתי, זקוק להשתקפותו מבעד לעיני מי שמטפל בו ואוהב אותו. אך ילד אינו יכול לישון לעולמי עד בחיקו של המבוגר המטפל בו. באפשרות הזאת טמונה אלימות ממש: "הוא אהב אותו כל כך שמרוב אהבה השפם של הארנב נשר, והבטנה הוורודה של אוזניו האפירה והכתמים החומים שלו דהו.


כבר קראתם את שתי הרשימות החינמיות שלכם החודש!

האם אתם מנויים שלנו?
אם כן התחברו
אם לא הרשמו


מה נקרא ומה נקריא – ספרי הילדים והנוער של שנת תשע"ה

לכבוד פתיחת שנת תשע"ה ביקשנו מעורכות ספרי ילדים ונוער בהוצאות הספרים לכתוב על ספר שעתיד לראות אור בשנה הקרובה, והוא מרגש ומלהיב אותן במיוחד. התוצאות לפניכן; הנה מה שיגיע למדפים, ובתקווה – אל הלב שלכן/ם. שנה טובה!


כבר קראתם את שתי הרשימות החינמיות שלכם החודש!

האם אתם מנויים שלנו?
אם כן התחברו
אם לא הרשמו


על מלאכת האיסוף והליקוט

לאנתולוגיות של ספרות הילדים שנוצרו מראשית היצירה העברית לילדים ועד ימינו היה תפקיד כפול: מחד, כינוס החומר ומאידך הרצון לשמר את יצירות העבר ולהוסיף עליהן יצירות חדשות כדי לחשוף את הילדים למורשת הספרותית הקדומה שנכתבה עבורם וגם ליצירות בנות זמנם. האנתולוגיות נוצרו הן לפי צורך ז'אנרי (הצורך בכינוס שירי ילדים, הצורך בכינוס סיפורי משפחה, הצורך בכינוס שירים על בעלי חיים וכדומה) והן לפי טעמו של המלקט והעורך.


כבר קראתם את שתי הרשימות החינמיות שלכם החודש!

האם אתם מנויים שלנו?
אם כן התחברו
אם לא הרשמו


אריך הכפול

קרבתי בהיסוס אל השולחן הנהדר, אל השולחן החצוי, ועם כל צעד גדלו נטל האחריות שעלי, פחדי והרצון להציל את רבע השעה האחרון. הו, לו הייתי לבדי, לבדי עם המתנות וההרגשה השמימית שהוענקו לי המתנות מתוך אהבה כפולה ומכופלת! כמה מרוצה יכולתי להיות ואיזה ילד מאושר! אולם מוכרח הייתי לשחק את תפקידי, כדי שיסתיים מחזה חג המולד בכי טוב. הייתי דיפלומט, מבוגר מהורי, והיה עלי לדאוג שהועידה החגיגית המשולשת שלנו, תחת האשוח, תחלוף ללא תקלות. כבר בגיל חמש ושש, ואחר כך על אחת כמה וכמה, הייתי שר הטכסים של ערב חג המולד ומילאתי את תפקידי הקשה בכשרון. וגם בלב רועד.


כבר קראתם את שתי הרשימות החינמיות שלכם החודש!

האם אתם מנויים שלנו?
אם כן התחברו
אם לא הרשמו


בוגרים לגילם – בינה כץ

ההסתכלות האינטרוברטית שלי ניכרת באיורים במידה רבה. בחרתי להתמקד בדמויות ובסערות הרגשיות שהן עוברות; לפיכך האיורים אינם שופעים תיאורי טבע ונוף, אלא מאופיינים בקומפוזיציות דרמתיות המביאות את המתח הקיים בסיפור לידי ביטוי מרבי. הצבעוניות, הקומפוזיציות הדרמתיות והעבודה האינטנסיבית עם העפרונות מביאים לידי ביטוי את הנושאים הסבוכים השזורים בעלילה ויוצרים עומק שהוא מעבר לנרטיב.


כבר קראתם את שתי הרשימות החינמיות שלכם החודש!

האם אתם מנויים שלנו?
אם כן התחברו
אם לא הרשמו


העמוד הבא »