הצגות ספרותיות

המנהל האמנותי של הפסטיבל השנה הוא איציק ויינגרטן – איש תיאטרון ותיק, מקצועי, אנושי ורב זכויות שמסתמן, לפחות בינתים, כבחירה ראויה ונבונה. מבין השורות של בדוברים השונים בארוע הפרזנטציות, וגם למקרא המבחר בתכנייה, התרשמתי שהפסטיבל השנה סבל מקיצוץ תקציבי והמצאי מעט מצומצם מהרגיל, אבל ניכר שנעשה נסיון כן ומבורך שלא לפגוע באיכות.
כפי שקוראי "הפנקס" ישמחו לדעת, הפסטיבל הנוכחי הוא פסטיבל ספרותי במיוחד כשהצגת הדגל של הפסטיבל, שלוש מתוך 6 הצגות התחרות ו 9 הצגות נוספות נוצרו בהשראת ספרי ילדים ונוער.


כבר קראתם את שתי הרשימות החינמיות שלכם החודש!

האם אתם מנויים שלנו?
אם כן התחברו
אם לא הרשמו


קומדיה של שבירת מוסכמות

"הספר בלי תמונות" הוא יצירה שקוראת תיגר על מוסכמות של ז'אנר, פורמט ומסורות. הבולט מכול הוא כמובן היעדר האיורים בספר שמיועד לילדים קטנים. אמנם יש פה טיפוגרפיה שלכאורה מפצה על ההיעדר הזה בהשתוללות גרפית, אבל אין בו תמונות. לפיכך, הוא נשען לחלוטין על המבוגר המקריא, ומנטרל את הילדים, שכן ידוע שהטקסט שייך למבוגר והאיור לילד – זו השפה שהוא "קורא". בנטרול הזה יש מידה של חירות עבור הילד המאזין, אבל בי ג'יי נובאק, מחבר הספר, מבצע מניפולציה על המקריא המבוגר, ולמעשה מנטרל דווקא אותו, את העליונות של סמכותו ותפקידו בהקראת הסיפור.


כבר קראתם את שתי הרשימות החינמיות שלכם החודש!

האם אתם מנויים שלנו?
אם כן התחברו
אם לא הרשמו


חצי-אל-רב-מכר

"דם האולימפוס" הוא ספר מהנה לקריאה. הוא מצחיק, כהרגלו של ריירדן, מלא תובנות בכל הנוגע לאופי הדמויות האנושיות והאלים צמאי הדם, ואפילו מצליח לרגש. מטרת סדרת הספרים היתה להתמקד בדמויות האלים למחצה ולעמוד על טיב הקשר שלהם עם עולם האלים והעולם הממשי. היחסים בין שני העולמות הגיעו לנקודת רתיחה ככל שהסדרה התפתחה, ובעזרת הגיבורים החצויים ריירדן הצליח לבטא בצורה נאמנה את אופיים של האלים המיתולוגיים ויחסיהם עם בני האדם.


כבר קראתם את שתי הרשימות החינמיות שלכם החודש!

האם אתם מנויים שלנו?
אם כן התחברו
אם לא הרשמו


רק הכבש הזה לא יוצא לי מהראש

שנות השבעים והשמונים התברכו באינספור תקליטים איכותיים של מיטב מאמני ישראל. מתי כספי, חווה אלברשטיין, אריק איינשטיין, דורי בן זאב והחלונות הגבוהים הם רק חלק מהאמנים שיצרו לילדים. אליהם ניתן להוסיף את כל הכוכבים של אותה תקופה שיצרו עבור פסטיבל שירי הילדים.
מה גרם לפריחה הזאת באותה תקופה?


כבר קראתם את שתי הרשימות החינמיות שלכם החודש!

האם אתם מנויים שלנו?
אם כן התחברו
אם לא הרשמו


תדהמה, זעזוע והנאה צרופה

מה לא אמרו על רואלד דאל? שהוא שונא אדם, שונא נשים, מרושע, אנטישמי. הכל נכון, כנראה. אבל יש בכתיבה שלו משהו שמשחרר את נפש הילד בדיוק כמו אגדות האחים גרים – בפטיש של חמישה קילו. אין תרבות בלי תת מודע עוין, בלי תפוחים מורעלים, אמהות חורגות, בלי הזאב של כיפה אדומה – ואין לתאר את ספרות הילדים של המאה ה-20 בלי רואלד דאל. בדיוק כפי שכולנו צוחקים לפעמים בקול רם מדי, בתחושה של אשמה, מבדיחה גסה או לא-תקינה פוליטית, בדיוק כמו שנהגים מאטים את נסיעתם למראה תאונה בצד הכביש – ככה ילדים קוראים את רואלד דאל.


כבר קראתם את שתי הרשימות החינמיות שלכם החודש!

האם אתם מנויים שלנו?
אם כן התחברו
אם לא הרשמו


הגולם מסאן פרנסוקיו

בזמן ש"הגולם" המיתי מייצג חומר שמחפש רוח, ביימקס נע בכיוון הנגדי ומחפש גוף. הדבר בא לידי ביטוי בכך שהילד בו הוא מטפל יוצר לו שריון כדי להופכו לגיבור-על. השריון הזה מייצג את המעטה המטאפורי שעוטה הילד כדי להגן על עצמו מכאבי הנפש אבל גם את כמיהתו של ביימקס לגוף, לכלי קיבול של הרוח. הגוף הופך לאמצעי של הרוח להתממש ולהרגיש.


כבר קראתם את שתי הרשימות החינמיות שלכם החודש!

האם אתם מנויים שלנו?
אם כן התחברו
אם לא הרשמו


ממשלת ספרות הילדים

בעוד יומיים ייערכו בחירות, וסביר להניח שאם המדינה היתה מנוהלת על ידי דמויות מספרות הילדים, המצב כבר מזמן היה הרבה יותר טוב! לכבוד המאורע, ביקשנו מהדמויות להרכיב ממשלה. שלא תטעו, היו חילוקי דעות ואפילו מאבקים, אבל כמו שכמעט תמיד קורה, סוף טוב – הכול טוב, והממשלה הורכבה. הנה היא לפניכם/ן:


כבר קראתם את שתי הרשימות החינמיות שלכם החודש!

האם אתם מנויים שלנו?
אם כן התחברו
אם לא הרשמו


תמונת פרופיל – לירון כהן

המלים של אביחי מפעילות אותי והציורים שלי הפכו אצלו לשירים, היינו מחליפים והופכים ומדברים הרבה על יצירה, וכך גם בעבודה על הספר. אני חושבת שהרבה בזכות זה ששנינו עדיין חיים את הילד שבנו וחוגגים את זה יחד. מבחינת התהליך האישי שלי, כשאביחי הקריא לי או שלח שיר חדש הוא הסתובב אתי הרבה ימים ואז הציורים יצאו.


כבר קראתם את שתי הרשימות החינמיות שלכם החודש!

האם אתם מנויים שלנו?
אם כן התחברו
אם לא הרשמו


בדלתיים סגורות

"מרותקת" הוא תיאור בגוף ראשון של שבוע בחיה של איה המתבגרת, אשר הוריה ריתקו אותה לחמישה ימים לאחר שברחה מהבית; אף על פי שהיא חוזרת ומציינת שלא עשתה זאת, אלא בסך הכול ישנה אצל חברה ושבה למחרת, חרף המכתב האמוציונאלי שהשאירה להם שנפתח במלים "אני עוזבת את הבית, כי נמאס לי מהשקרים (מכאן נובע: נמאס לי מכם)." במהלך הימים הללו גודשים אותה חברים ישנים וחדשים בביתה שברמת אביב, וכל מפגש מביא עמו סיפור של הדמויות הרבות המאכלסות את הרומן.


כבר קראתם את שתי הרשימות החינמיות שלכם החודש!

האם אתם מנויים שלנו?
אם כן התחברו
אם לא הרשמו


צ'רלי בראון פוסט מודרני על ספידים

כמיטב המסורת הסלפסטיקית, יש מוטיבים חוזרים רבים בסדרה: מאכלי בשר מבושלים שמחביאים בכיסים (הסדרה נוצרה הרבה לפני גל הטבעונות), מכות חשמל מכוונות, שימוש אינפלציוני בחומר נפץ (איזה כייף!), פצפוץ ראשים בפטישים, נחשי פיתון שבולעים את הדמויות ("אחזור אחר כך, מהצד השני של הנחש") ועוד תענוגות. יהיו הורים (בעיקר לגיל הרך) שיעקמו את האף, אך מגיל מסוים הגישה הזו נפלאה ומשמשת סתירה בריאה לתקינות ולסטריליות המאפיינות את עידננו.


כבר קראתם את שתי הרשימות החינמיות שלכם החודש!

האם אתם מנויים שלנו?
אם כן התחברו
אם לא הרשמו


למה התחפשת?

"…צהלה ושמחה!" פורים שמח לכולן/ם, אנו מקווים שהתחפשתן/ם לדמות מספר ילדים, אבל גם אם לא – הנה כמה ספרים שבמרכזם תחפושת והתחפשות. מכירות/ים ספרים נוספים? כתבו לנו!


כבר קראתם את שתי הרשימות החינמיות שלכם החודש!

האם אתם מנויים שלנו?
אם כן התחברו
אם לא הרשמו


המהדורה המקוצרת

ספרים רבים רואים אור במהלך השנה, ועל מנת לתת מענה והתייחסות ליצירות שיש מה לומר עליהן וחשוב שיהיו חלק מהשיח על אודות ספרות הילדים, החלטנו להשיק את מדור "המהדורה המקוצרת". המדור יתפרסם מעת לעת, בהתאם לצורך והעניין, ויכלול לפחות שלוש רשימות קצרות מהנהוג ברשימות ביקורת על ספר בודד המתפרסמות ב"הפנקס". אנו מקווים כי מהלך זה יאפשר בחינה רחבה יותר של ספרות המקור והתרגום המוצעת לילדים ובני נוער, תוך התייחסות לטקסט ואיור במידה שווה.


כבר קראתם את שתי הרשימות החינמיות שלכם החודש!

האם אתם מנויים שלנו?
אם כן התחברו
אם לא הרשמו


העמוד הבא »