3 ספרות

לשקר אין רגליים (וגם לא זנב) / יותם שווימר

רשימת ביקורת על הספר "השקרן הכי גדול בעולם" שרואה אור בימים אלו במהדורה מחודשת

יוני 1, 2011  

כותרת המשנה “סיפור עם ערבי” נטענת במשמעויות רבות בשל תוכנו של הסיפור, הרקע הפוליטי, וזהותו של שמאס. השקר, שנמצא בלב היצירה הספרותית, מומר גם לרמה החיצונית, לסכסוך בין העמים, והוא אף מקבל משנה תוקף משום שהסיפור נכתב בעברית ולא תורגם מערבית.

האם אתם מנויים שלנו?

התוכן בכתב-העת פתוח במלואו למנויים בלבד.

כתיבת תגובה

3 תגובות:

  1. עינה הגיב:

    לעתים קרובות אני מרגישה שאנחנו חיים בדיוק בעולם כזה, בו השקר שולט. כפי שכתב צ’סלב מילוש: “את השלטון יתן ביד אנשים להם עינים של סוחרי זהב, / מרומם אנשים להם מצפון של בעלי בית בושת.” ואולם, אם נחנך את בנינו ובנותינו לחשוף את השקר ולראות את המרמה, ידעו מהו הטוב ומהו הרע, ואולי ישתנה דבר-מה.

  2. רחלה הגיב:

    תודה רבה יותם על הביקורת המקסימה והמעמיקה. כמו שנדמה לי שהבנת, בכוונה גמורה החלטנו לא להוסיף לספר שום טקסט פרשני. שקלנו אם להוסיף את הטקסט הנפלא שכתב שמאס עצמו, אבל הוא ביקש שלא, בין השאר כי חשב שזה מייד מצמם את אפשרותו של הקורא לפרשן כרצונו, ואני חושבת שהוא לגמרי צודק. למי שבכל זאת רוצה לקרוא את הדברים שכתב, הנה הם:
    http://www.haaretz.co.il/hasite/spages/1229248.html
    ורק רציתי להוסיף שהעיצוב המופלא הוא של להב הלוי.

  3. רחל סטולרו הגיב:

    נהדר! במיוחד אהבתי את הדיוק שבה הגדרת את הפרודיה המדוייקת… (“היא אינה מתלהמת, לא משתלטת על כל המרחב הסיפורי, כך שניתן לזהותה על-ידי ליקוט פרט לפרט ולא משום שהיא מבטלת כל אלמנט אחר”).
    אני שמחתי במיוחד על יציאת הספר לאור כי רוב הקוראים מכירים את דודו גבע כיוצר קומיקס ומאייר למבוגרים, אבל הספרים המעטים שאייר לילדים הם נהדרים וקשה למצוא אותם.

כתיבת תגובה