כללי

תמונת פרופיל – מעיין גלילי

ינואר 30, 2023  

מעיין גלילי היא מאיירת, בוגרת “שנקר”, שאיוריה ראו אור במגוון פרויקטים איוריים, למשל ב”סיפורי שסק“. השנה איירה את הספר “אף אחד היה איננו” מאת נורית זרחי (הוצאת “רימונים”). גלילי היא המאיירת הארבעים ושתיים בפינת “תמונת פרופיל”, שמטרתה היכרות עם מאיירים מבטיחים ומקוריים שספר הביכורים שלהם ראה אור לאחרונה. פינה זו מהווה פלטפורמה לחשיפה של המאיירים וסגנונם, ומאפשרת הצצה לכישרונות חדשים בקרב המאיירים והמאיירות בארץ.

היי מעיין, ספרי לנו איך הגעת לאיור ספרה של נורית זרחי, “אף אחד היה איננו”?

נורית זרחי פנתה לליאורה גרוסמן על מנת שתאייר את הספר, שהיה אמור לצאת בהוצאת “רימונים”. ליאורה לא יכלה לאייר אותו מכל מיני סיבות. אני לומדת אצלה כבר כמה שנים במסגרת סדנאות לאיור ספרי ילדים ב”מאיירימים”, בית הספר לאיור שהיא הקימה. למדתי איור ב”שנקר” אבל הרגשתי שיש לי בעיה בפרויקטים מתמשכים. היא מורה מעולה ונתנה לי כלים מעשיים, רקע ובסיס שהרגשתי שחסרים לי באיור ספרי ילדים וגם עזרה לי להבין את העומק והחשיבות של האיור כמשלים את הטקסט והנותן לו רובד נוסף, לא רק שמקשט אותו.

ליאורה כבר הכירה את הסגנון, הטעם ואת הראש שלי וחשבה שהספר יתאים לי בדיוק (ולדעתי היא צדקה). היא המליצה עלי ליעל שכנאי, המו”לית של הוצאת “רימונים”, וגם הנחתה אותי להפליא בתהליך. זאת ההזדמנות להודות לה על הידע המקצועי שהיא העניקהלי ועל האמונה שלה בי כיוצרת, וליעל על ההזדמנות, בגלל שיש סיכון מסוים בלבחור מאיירת לא מוכרת יחסית שאין מאחוריה הרבה ספרים, ואני מעריכה את זה מאוד.

כריכת הספר (יח”צ)

 לפני הספר הזה איירת כמה פרויקטים איוריים – האם העבודה על ספר זה, שחתומה עליו סופרת קאנונית כנורית זרחי, היה שונה מבחינתך, גם במובן של החוויה והגישה?

אני תמיד ניגשת לעבודת האיור ברצינות ובפחד קל, בעיקר לספרים. הרי יצירת ספר היא סוג של  קסם שהרבה פעמים גדול מסך חלקיו, ותמיד יש את החשש שה”קליק” לא יגיע ושהאיור יישאר טכני ולא יתחבר באופן הנכון.

איור של מעיין גלילי

לספר הנוכחי הגעתי בחשש ובמתח גדולים עוד יותר בגלל שאני מעריצה את הכתיבה של נורית זרחי, ותמיד רציתי לאייר משהו שכתבה. אז ההתחלה הייתה קשה עבורי. לקח לי זמן להשתחרר, ואני שמחה מאוד שליאורה ליוותה אותי בגלל שזה עזר לי לא לשקוע בפחד ובהערצה ולהיות מסוגלת גם להסתכן ולהעז.

אלו ספרים את זוכרת מילדותך שהשפיעו עלייך במיוחד?

“הדלעת המופלאה” – בגלל ההרפתקה והקלילות בקו ובעלילה. הבית של הדובים נהרס אבל זה פתח לחופש, כמה מדהים לשוט ולטוס בבית שהיה בהתחלה כבד וכבול לקרקע.

מתוך “הדלעת המופלאה” (איור: סבנד אוטו)

ספר נוסף הוא “איתמר מכתב”. כל הסדרה של דויד גרוסמן על איתמר הייתה מאוד אהובה עלי, אבל אני ממש זוכרת את ההתפעלות שלי מהאיורים בספר הזה, בעיקר כשאיתמר מתחפש למכתב ומדביקים עליו בולים וחותמות. זה היה כל כך יפה בעיניי עד שרציתי לאכול את האיור.

מתוך “איתמר מכתב” (איור: אורה איל)

“הטיול הגדול” שאייר אדוארד גורי – בגלל האווירה הקצת אפלה והמסתורית שתמיד חיפשתי, גם כשהייתי ילדה קטנה מאוד.

מתוך “הטיול הגדול” (איור: אדוארד גורי)

 

ספרי על תהליך העבודה על הספר.

בהתחלה קיבלתי את הטקסט של הסיפור וקראתי אותו הרבה פעמים. אספתי דימויים רבים שמהווים את התחקיר החזותי שעליו התכוונתי לבסס את האיורים והעולם, והייתי צריכה “ללהק” את הדמויות הראשיות של הגיבורה מיה ואת הדמות של יסמין, מלכת הכיתה שגורמת לבריונות כלפיה. מיה ויסמין היו חייבות לעבוד טוב אחת מול השנייה בגלל שמערכת היחסים ביניהן מניעה את הסיפור ונוכחת מאוד, והייתי צריכה להבין גם את יסמין ואת המניעים שלה, אחרת היא הייתה נשארת פלקט של דמות רעה.

אני תמיד מתחילה ממציאת הפורטרט וההבעות של הדמות – זה מה שהכי חשוב מבחינתי ומה שמושך אותי לייצר אותה. חיפשתי הרבה את הדמות של מיה עד שהיא נבחרה והייתה הסכמה של יעל ונורית, ואז פניתי לחיפושים אחרי יסמין שמשלימה אותה.

אחר כך פניתי לחלק את הטקסט בצורה ראשונית ולבצע שתי כפולות בצבע על מנת לבחון את הדמויות בזמן ההתרחשות ולהציג את הנראות ונקודת המבט שרציתי להביא באיורים לספר.

תהליך העבודה לא היה רציף כי הדמות פחות עבדה באיור הקונספט ונורית לא התחברה אליה, אז היה צורך לחשוב על הכול מחדש. בדיעבד אני שמחה על הניסיון הזה אבל באותה נקודה זה היה מלחיץ. לאחר סבב תיקונים אינטנסיבי נבחרה הדמות החדשה, והדמות של יסמין מלכת הכיתה הייתה צריכה להשתנות בהתאם.

כשהיינו מרוצות כולנו מהדמויות הראשיות פניתי לייצר סטוריבורד או סקיצות גסות של המהלך הכולל של הסיפור. בשבילי הסטוריבורד והסקיצות הגסות הן אותו דבר בגלל שקשה לי לייצר איורים מרומזים בלי הרבה פרטים – אני חייבת לאייר סקיצות רבות ויחסית גמורות, גם אם מלוכלכות; דרך הרישום עצמו אני מבינה וקושרת דברים.

אני חושבת שזה בגלל שאני עובדת בצורה אינטואיטיבית יחסית, וכשאני מנסה לכפות על עצמי סדר שכלתני אני מאבדת את האנרגיה היצירתית.

לקח לי זמן להבין שזה התהליך שלי ושאולי הוא שונה משל מאיירים אחרים, אבל מתאים לי. קורה שיש כמה סקיצות שאני אוהבת לאותה הכפולה ואז צריך להחליט ולנפות את אלה שפחות עובדות ברצף ולפעמים לחלק את הטקסט באופן שונה מעט.

אחר כך שוב בחנו את הסקיצות ביחד, הן עברו סבבי דיוקים וביצעתי אותן מחדש בצורה ברורה ונקיה יותר. ואז הגיע השלב האהוב עלי – הביצוע עצמו בצבע.

הספר עוסק בחרמות ובנושאים קשים בעלי ממד רגשי עז. כיצד כמאיירת הגבת לפן הזה שבסיפור?

נושאים קשים ורגשיים לא מפחידים אותי, להפך, הם מעוררים בי השראה ליצור. מלכתחילה התחברתי לספר בגלל התיאורים החזקים והעוצמה הרגשית השקטה שיש בו. אני זוכרת את עצמי כילדה, גם קטנה מאוד, שמתמודדת עם בריונות וקונפליקטים רגשיים חזקים. אני חושבת שכמעט כל ילד עסוק במלחמת הישרדות חברתית ורגשית כזו או אחרת, שבה הוא חייב להסתדר בכוחות עצמו, גם אם יש תמיכה מסביב. לכן הספר הרגיש לי חי ואמיתי.

הספר אינו פונה לקהל צעיר מאוד – כיצד גיל קהל היעד השפיע או אפילו הכתיב את הגישה האיורית שלך לספר?

הגיל שאליו מכוון הספר גרם לי להרגיש ביטחון לאייר איורים מעט יותר אפלים ואינטנסיביים, ובשל כך גם נבחרה תבנית העיצוב של המסגרות הארוכות שמאזכרת קומיקס. ניסיתי שהפלטה הצבעונית תהיה יחסית מצומצמת על מנת שהאיורים לא יראו ילדותיים מידי ויקרצו גם לילדים בגילאים של סוף היסודי.

אנא בחרי איור מתוך הספר שהוא משמעותי במיוחד עבורך, וספרי לנו מדוע.

יש כמה איורים שאני מאוד אוהבת אבל הכפולה בעמוד 34-35 קרובה במיוחד לליבי בגלל שהיא נוצרה בשילוב האהוב עלי של מקריות והשראה.

סיבה נוספת היא שבגלל שהאיור הוא מעין השקט שלפני המפנה החיובי, כשמיה מבולבלת וקרובה לייאוש, אבל הבלבול הזה הוא מצע ופתח לדבר חדש. בכפולה הבאה מיה תפגוש גוזל של עורב שזקוק לעזרה. הבחירה שלה לעזור ולהציל אותו היא זו שתעזור לה להתחבר לכוחות שלה ולהתמודד עם המציאות הקשה שהיא חווה. רציתי לייצג את התחושה של המקום הפתוח והמפחיד הזה שבו היא נמצאת כקצוות של מחשבה מגששת, וכדור של חוטים שעמד על שולחן העבודה שלי נתן לי את ההשראה (השולחן שלי לרוב מבולגן והרבה פעמים זה משרת אותי):

בגלל שאספתי בתחקיר שלי דימויים רבים שקשורים לעורבים אז הבנתי שהכדור הזה מזכיר בנוסף קן של עורב.

לא הייתי מצליחה לחשוב על השילוב הזה לבד וזה בדיוק המקום המספק  הזה שהכול מתחבר כאילו מעצמו ושמאפשר ליצור משהו לא צפוי אבל עם היגיון פנימי.

 האם את עובדת על פרויקטים אחרים שברצונך לספר עליהם?

אני נמצאת ממש בתחילתו של פרויקט שמעניין אותי מאוד, שאם יתפתח למקומות הנכונים אז אהיה מאוד מאושרת, בגלל שהוא מורכב משילוב של רומן גרפי אישי ועוסק במציאות רפואית לא פשוטה.

מהו פרויקט החלומות שלך?

יש לי הרבה חלומות איוריים שאני רוצה להגשים. למשל, אני רוצה לכתוב ולאייר ספר בעצמי, לאייר עוד ספרים ופרויקטים שיש בהם נגיעה פנטסטית ומעט אפלה, להציג תערוכת איור שנוגעת גם בתלת-ממד, וזה על קצה המזלג.

 

כתיבת תגובה

כתיבת תגובה