הספר האינטראקטיבי / תמר הוכשטטר
האם יש דבר כזה בכלל ואם כן למה?
מרץ 29, 2012
Ebook, ספר דיגיטלי, ספר אלקטרוני, איך קוראים לזה ומה זה בדיוק?
הרשימה הבאה באה לעשות קצת סדר, להסביר מהו ספר אינטראקטיבי לילדים, מי עושה כאלה ספרים ומי צריך את זה בכלל.
מהו ספר ילדים אינטראקטיבי?
בכנס Tools of change for publishing, שנערך יום לפני פתיחת יריד ספרי הילדים העולמי בבולוניה, השווה נט סימס, מפתח ספרי אפליקציות לילדים מארה”ב, את התקופה בה אנו חיים למחצית השניה של שנות ה-20 בה התחיל להופיע קול בסרטי הקולנוע. הספרים האינטראקטיביים, לטענתו, מגלמים בתוכם אין ספור אפשרויות ומוסיפים מימד נוסף לחווית הקריאה המסורתית. כמו אז, גם היום, יוצרי הספרים מקבלים את המהפכה ברגשות מעורבים, לצד ההתרגשת פחד מפני כלייה. נראה שמוקדם להספיד את הספר וטענתו של סטיב ג’ובס בעת חשיפת האייפוד הראשון, שאנשים כבר לא קוראים, ועל כן, בגלל שהאייפוד הוא מכשיר עתידי אין צורך לקרוא דרכו ספרים, התבדתה זה מכבר. העולם המערבי לא פסק מלקרוא ספרים, נהפוך הוא. על פי נתוני משרד האוצר, נקנו בישראל, בעשור האחרון, פי שניים יותר ספרים מבעשור שקדם לו.
בשנת אלפיים ושבע עברו מכירות הספרים הדיגיטליים, להלן אי-בוקס (Ebooks), את מכירות הספרים המודפסים ובכך קבעו קו פרשת מים חדש בכל הנוגע לדרך שבו צורכים אנשי המערב ספרים. ספר אלקטרוני למבוגרים יכול להיקרא על גבי מכשיר ייעודי, מעין מסך נייד, גדול במעט מדף A5, השוקל כשלוש מאות גרם ויכול להכיל עד אלפיים ספרים. בין מכשירים אלו ניתן למצוא את ה”קינדל” (Kindle), ה”נוק” (Nook), ובארץ את “עברית” של רשת סטימצקי.
סיר הסירים של אלונה פרנקל הוא דוגמא לקלאסיקה שהפכה לספר אינטראקטיבי.
אך כיום ניתן לקרוא ספרים גם מתוך מכשירים שמאפשרים פונקציות רבות אחרות, כגון סמארטפון (Smartphone) וטאבלט (Tablet). מכשירים אלה לרוב מתאפיינים במסכי מגע המאפשרים ניווט אינטואיטיבי עם אצבעות כף היד.
ספרי פעוטות, בניגוד לספרי מבוגרים, מכילים איורים רבים, הם קצרים ומאופיינים במיעוט טקסט, והחשוב מכל הם נדרשים למבוגר, הורה לרוב, שיתווך את המלל שבספר לפעוט שאינו יודע עדיין קרוא וכתוב. על פניו, אין מניעה שהמכשירים הייעודים, הטאבלטים והסמארטפונים יכילו גם ספרי פעוטות, בדומה לדרך בה הם מכילים ספרי מבוגרים. במכשירים המציגים צבע ניתן אפילו לחזות באיורים, בנוחות יחסית. ואכן, חלק קטן משוק ספרי הילדים הדיגיטליים נמכר למכשירים אלו.
עם זאת, רוב ספרי הילדים הדיגיטליים מקבלים התייחסות שונה מהותית מספרי המבוגרים ומתקרבים במידה לא מבוטלת אל המשחק האינטראקטיבי. לצורך כך הם דורשים פלטפורמה שונה המאפשרת ממשק מגיב, שמע, ולעיתים אף פונקציות נוספות, כמו הקלטה, משחקים, דפי צביעה וכדומה. יצרני המכשירים (ביניהם החברות אפל (Apple), מיקרוסופט (Microsoft) וגוגל (Gooole)) משכללים ומגוונים את הטכנולוגיה המוצעת ובכך מרחיבים את האפשרויות גם למפתחי הספרים שמוסיפים משחקונים ואינטראקציות מגוונות כמו גם משפרים את איכות התמונה, האנימציה והסאונד. מכאן, שבניגוד לספר מודפס המתאפיין בתכונות פיסיקליות נוקשות – משקל, גודל, סוג הניר, איכות ההדפסה – הספר הדיגיטלי מתקיים ברובד אלקטרוני שמאפשר אין-ספור אפשרויות נוספות. הנה כמה מאותן אפשרויות המופיעות ברוב ספרי הילדים האינטראקטיביים:
כספר דפוס, גם הספר האינטראקטיבי כולל כריכה קדמית וכשמונה עד עשרים עמודים. הוא כולל טקסט כתוב ואיורים. הדפדוף נעשה על ידי לחיצה על חצים או על ידי העברת האצבע מצד אחד לצד שני במסך. לאחר הכריכה מופיע לרוב מעין תפריט ניווט שמאפשר לבחור את דרך החוויה הרצויה על ידי לחיצה על כמה כפתורים או סימון כמה תיבות (Checkbox). בתפריט זה ניתן לבטל או לאשר את המוזיקה הנלוות, העזרים הקוליים (Sound Effects), הקריין הקורא את הסיפור, או לנווט לעמודים שאינם חלק אינטגרלי מהסיפור ומשמשות כמעין העשרה: משחקים, חידונים ופרטי טריוויה רלוונטיים. בכל עמוד בסיפור ישמע קולו של הקריין קורא את הטקסט ואנימציה מינימלית תעטר את האיור (רוח מזיזה את העננים, שמש מהבהבת בצהוב, חתול מגרגר על הגדר). בנוסף, אלמנטים מסוימים באיור יגיבו לנגיעת הקורא (Tap) על ידי אנימציה או קול (נגיעה באיור של חתול, למשל, תגרום לאנימציה של פיהוק וסאונד פיהוק נלווה). בספרים מסוימים יהיו אינטראקציות נוספות מלבד Tap, כגון הטיית המכשיר מצד לצד (Tilt) כדי “להפיל” אלמנטים אל קירות המכשיר או ניעור המכשיר (Shake) כדי לטלטל אלמנטים איוריים. ספרים מסוימים אף מכילים קטעי וידאו בתוכם שמופעלים על ידי אחת מהאינטראקציות המצוינות.
אליס היה אחד הראשונים והמוצלחים מהז’אנר. האינטראקציות בנויות בעיקר על ניעור המכשיר ונותנות תחושה של התערבות של ממש באיורים.
אפשרות נוספת, הקיימת ברוב ספרי הילדים הקיימים כיום, היא אפשרות ההקלטה העצמית (Recorder). כך יכול הורה, סב או אפילו הילד עצמו, להקליט את עצמו קורא את הסיפור ולהאזין לו מאוחר יותר מפי אחד מבני המשפחה במקום מפי הקריין המקורי.
כיצד שונה הוצאה לאור בדפוס מהוצאה לאור דיגיטלית?
בניגוד להוצאות לאור שההיררכיה בהן ברורה ותהליך הוצאת הספר זהה בעיקרו, שוק ספרי הילדים הדיגיטליים עוד לא מגובש והתהליכים משתנים מהוצאה להוצאה. עם זאת, התהליך השיווקי שמאפיין את שוק הספרים הישראלי (והעולמי) שבו “אנשי הספר” – הסופרים, העורכים והמגיהים – מקבלים את הנתח הכספי הקטן ביותר, מאפיין גם את השוק החדש, אלא אם כן היוצר עצמו משלם עבור הפיכת הספר לאפליקציה אינטראקטיבית.
עורכים, מגיהים ומתקינים נעדרים כמעט לחלוטין מצוותי ההוצאות הדיגיטליות ולעומתם נשכרים שירותיהם של אנשי מקצוע אחרים כמו אנימטורים, מוזיקאים ומתכנתים.
רבות דובר על תהליך הוויזואליזציה המואץ שמביאה עמה המהפכה הטכנולוגית המאופיין במסרים ויזואליים רבים ומהירים המתחרים ביניהם על תשומת ליבו של הצרכן. הספרים הדיגיטליים הם חלק אינטגרלי מאותו תהליך ולכן אין זה מפתיע, אולי, שחשיבות המראה החיצוני והחוויה הרב חושית (מוזיקה, אינטראקטיביות, אנימציה) גוברים בחשיבותם על איכות הטקסט. הסבר אפשרי נוסף להעדר אנשי מקצוע מתחום הטקסט הוא שהעומדים בראש החברות והמיזמים הללו הם אנשי שיווק וטכנולוגיה שזיהו פוטנציאל ביכולתה של הטכנולוגיה החדשה, לא בזכות כישוריהם או ניסיונם בתחום התוכן הכתוב. הוצאות לאור, הנאבקות על קיומן נוכח תנאי השוק האגרסיביים, נאלצות עתה להתמודד עם שחקן נוסף בזירת הספרים
היכן נמכרים ספרי הילדים האינטראקטיבים?
ספרי הילדים האינטראקטיביים נמכרים כאפליקציה לכל דבר וניתן למצוא אותם בקניוני האפליקציות של אפל, אנדרואיד וחברות סלולריות. בגלל המבחר העצום וריבוי האפליקציות החובבניות בלוגים רבים עוסקים במיון ודירוג אפליקציות הקיימות בניסיון להקל על החיפוש המתיש אחר ספר ילדים איכותי. לצורך כך מתחיל תהליך נוסף, שנמצא כרגע בראשיתו, של הקמת חנויות מקוונות ייעודיות לצרכים ספציפיים, כגון ספרי ילדים לגילאי חמש עד שבע בשפה הספרדית.
מחירים
מחירו של ספר אינטראקטיבי מושפע מכמה זרמים מנוגדים; החזק מכולם הוא התוכן החינמי עליו מבוססת מרבית רשת האינטרנט. מהפכת הידע של האינטרנט לא רק הנגישה תוכן איכותי למרבית אוכלוסיית העולם, אלא גם עשתה זאת ללא תמורה כספית. התחרות העזה מאלצת רבות מהאפליקציות להימכר בסכומים זעומים או ללא תשלום כלל. מאידך, נדמה שמאז פריצתו של האינטרנט למחשבים האישיים, החלה התפקחות איטית של הצרכנים ומספקי התוכן וקהל הצרכנים מתחיל להכיר בעבודה שתוכן איכותי דורש תמורה כלשהי. ההשפעה השלישית היא מצד ספרי הדפוס שמחירם מתנוסס אי שם מעל למחיר של מוצר דיגיטלי ויחד אם זאת הם משפיעים זה על זה. למרבה ההפתעה ספר מבוגרים דיגיטלי, שאין עליו הוצאות דפוס, אחסון ומשלוח, עומד על כעשרה דולרים. לעומתו, ספר ילדים אינטראקטיבי, המעושר באנימציה, סאונד, קריינות ופיתוחים טכנולוגיים שונים, עומד על כשלושה דולרים. ספרי קטנטנים אף נמכרים סביב דולר או שניים.
תמר הוכשטטר – ארט דיירקטור בחברת טאצ’ו. מאיירת ועורכת.
כתבה חשובה ומעניינת. אני לא מאמינה שהספרים יעלמו, אבל אולי צפויות לנו הפתעות חדשות בתחום הדיגיטלי…
תמר מאמר מעניין אבל קצת קשה לי עם ההגדרה שלך : “התהליך השיווקי שמאפיין את שוק הספרים הישראלי (והעולמי) שבו “אנשי הספר” – הסופרים, העורכים והמגיהים – מקבלים את הנתח הכספי הקטן ביותר, לטובת עסקנים ואנשי מכירות, מאפיין גם את השוק החדש”.
רוב ההוצאות לאור הדיגיטליות בעולם וחלק מההוצאות בארץ מעניקות ליוצר את מירב האחוזים מההכנסות בין 60-80 אחוז.
הי קרן. למיטב ידיעתי, תקני אותי אם אני טועה, יש להבדיל בין שני מקרים, האחד בו היוצר עושה את הספר בעצמו על פלטפורמה המיועדת לכך ואז בעלי הפלטפורמה או החנות המשווקת מקבלים כ30% מהרווחים, ובמקרה בו חברה יוצרת את את הספר ואז התמלוגים עומדים על 20% ליוצר.
אכן את טועה תמיד הזכויות ליוצר כלומר סופר ומאייר הם 70 אחוז
לרוב אחוזים אלו יתחלקו בין הסופר למאייר כאשר לא מדובר באדם אחד.
וראוי לציין שזה אכן הסטנדרט שנוצר בעולם בין 50-70 אחוז כך שמקבלים הרבה יותר מההוצאות לאור המקוריות.
מעניינת הנקודה שבה ציינת ש”עורכים, מגיהים ומתקינים נעדרים כמעט לחלוטין מצוותי ההוצאות הדיגיטליות”. האם אפשר לומר שרוב הספרים הדיגיטליים כיום הם עיבודים לספרים שכבר ראו אור בדפוס? אין לי נתונים, אבל זה נשמע הגיוני לענף צעיר ומתפתח כזה. אם הספרים הם הוצאה מחודשת בפורמט אלקטרוני, אפשר להבין את היעדרם.
אם מדובר על ספרים שרואים אור כך בפעם הראשונה, נהיה עדים לנהייה מסוכנת אחרי פעלולי הטכנולוגיה במקום שבו קל במיוחד לשכוח את חשיבותה של המילה הכתובה.
שכחתם להזכיר שבשפה העברית נמכרים רב ספרי הילדים הדיגיטליים באמצעות החנות המקוונת של “מנדלי מוכר ספרים ברשת”,
הספרים נמכרים לצד אפליקציות אינטראקטיביות.
מנדלי מעביר עד 75% מההכנסות ליוצר הספר.
[…] והרגשי שהתפתח בין אנשי הפאנל לבין הקהל, בשאלה האם ספר דיגיטאלי הוא בכלל ספר ילדים, הגעתי למסקנה שאת הויכוח הזה יש […]
הספרות הדיגיטלית מבורכת אבל כאשר היא מאויירת ופועלים בה אנימציות היא הורסת את הדמיון וחבל