1 כללי

שבע בום! שחר קובר

על העבודה על הספר "ממלכת שטות וממלכת רצינות" בשבעה שלבים

אפריל 19, 2020  

לאחרונה ראה אור הספר “ממלכת שטות וממלכת רצינות”, שכתבה תמר בראון-אלקלס (הוצאת “מטר”). המאייר שחר קובר, מספר על תהליך העבודה על הספר בשבעה שלבים.

כריכת הספר (יח”צ)

1. בכל עבודה על ספר אני מתחיל שני דברים במקביל – סקיצות לדמויות הראשיות וחלוקה של הכפולות של כל הספר. מפני שגיבור הספר חובב אוניות, הוא קיבל כובע של רב-חובל. ומאחר והוא מגיע מארץ הרצינות, הוא קיבל בגדים סולידיים ומעונבים. לעומתו, הגיבורה היא ממלכת שטות, ולכן הביגוד שלה פרוע יותר, שיערה פרוע, ולה, במקום כובע, יש קשת עם מחושים. בשלב הצביעה, ההבדלים האילו יודגשו גם בעזרת צבע. את הסקיצות לדמויות אני תמיד עושה במחשב, כי קל יותר לשנות דברים תוך כדי עבודה. להגדיל עיניים, לקצר ידיים, להאריך צוואר, וכן הלאה.
בשנים האחרונות אני אוהב לסובב את הדמויות שלי לכל הכיוונים לפני שאני מתחיל לעבוד על הספר. זה משהו שלקוח מעולם עיצוב הדמויות לאנימציה, ואני מוצא שזה עוזר לי מאוד להכיר את הדמות. בדוגמא, סיבוב הראש של גיבור הספר.
2. אחרי שהטקסט מחולק לכפולות, אני מצייר ריבועים קטנים של עמודי הספר. מה שנקרא – thumbnails. זה מעין סטוריבורד מקושקש שאף אחד לא רואה חוץ ממני, ומגדיר לי בקוים כלליים מאוד, וגם קצת במילים ליד, מה יהיה בכל איור. בספר הספציפי הזה החלטנו על חלוקה של עמוד טקסט מול עמוד איור, ולכן החיים שלי היו קצת יותר קלים, כי לא הייתי צריך להתחשב במיקומים לטקסט. את השלב הזה אני עושה ברוב המקרים בספר הסקיצות, כי אין לי כאן צורך לשינויים. מקשקש ריבוע (כל אחד בערך בגודל של  4 ס״מ), ואם הוא לא מסתדר אני מסמן באיקס, וממשיך הלאה. עבורי זאת עבודה פחות מחושבת ויותר אינטואיטיבית. סימנתי כאן בריבוע צבעוני את הסקיצה לאיור שאמשיך אתו כאן להדגים את השלבים הבאים.
3. אני עובר לסקיצות קצת יותר מתקדמות שבהן אני מדייק את הקומפוזיציה. עדיין שלב מאוד מקושקש. כאן כבר אני מתכוונן לפרופורציות יותר נכונות, אבל עדיין מסמן בקווים מאוד כלליים מה יהיה איפה. גם את השלב הזה אני לא מראה לאף אחד, כי הסקיצות האלו עדיין רק בשבילי – מהירות ומכוערות.
4. אני עובר לסקיצה בקו מסודר במחשב. כלומר, קו יחסית מסודר. האיורים הסופיים שלי הם בכתם בלבד, וקווי המתאר נעלמים, אז אני לא טורח לעשות קו מאוד מדויק. זה כבר השלב שבו אני שולח את הסקיצה להוצאה, לעורכת ולסופרת ולמעצב, ומקבל הערות. זאת הזדמנות טובה לציין עד כמה יוצאת דופן הייתה העבודה על הספר הזה עבורי. בשלב הזה יש בדרך כלל הרבה הערות מכולם. בספר הזה נדמה לי שכמעט ולא קיבלתי הערות לאורך כל העבודה, בשום שלב. כל העוסקים בו פשוט אמרו שהם סומכים על דעתי. זה היה כיף גדול ונתן לי את האפשרות לעשות מה שהתחשק לי, איך שהתחשק לי.
5. בחירת הצבעים לספר. בכל עבודה אני בוחר צבעים מראש לספר. מחליט על 10-15 צבעים והולך אתם, פחות או יותר עם הראש בקיר. הבעיה העיקרית בעבודת צבע דיגיטלית, היא שיש יותר מדי צבעים לבחור מהם, אז הצמצום הזה מאפשר לי להתמקד. שנים-עשר צבעים במקרה הזה (ואליהם תמיד מצטרפים גם שחור ולבן). זה נשמע מצומצם, אבל זה דווקא יחסית הרבה צבעים, שאפשרו לי עבודת צבע מאוד עשירה.
מאחר ובספר יש שני עולמות – ממלכת שטות וממלכת רצינות – בכל עולם נתתי דגש צבעוני אחר, אך השתמשתי באותם הצבעים בדיוק. בממלכת הרצינות הדברים קצת יותר כהים, ובממלכת שטות קצת יותר בהירים. אגב, את הבידול בין העולמות עשיתי גם בעזרת צורות – בממלכת רצינות הרהיטים זוויתיים וישרים, ובממלכת שטות הכול קצת יותר עגלגל, אך את זה לא רואים כאן.
6. צביעת האיור – החלק האהוב עלי. כמעט כל איור שאני עושה מתחיל בבסיס כתום. לא יודע להסביר בדיוק למה זה עובד, אבל זה עובד. אני בונה הכול באינספור שכבות בפוטושופ. תוכלו לראות כאן כמה שלבים בצביעה.
7. בום!
כתיבת תגובה

תגובה אחת:

  1. […] היוצר השני שאנו מארחים הוא המאייר שחר קובר, שאייר עשרות ספרים שיצאו בארץ ובחו”ל, כולל “ממלכת שטות וממלכת […]

כתיבת תגובה