5 ספרות

הידידה מרחוב ארנון / גדעון טיקוצקי

על תחילת יצירתה לילדים של לאה גולדברג

מאי 18, 2011  

דרכה של לאה גולדברג אל ספרות הילדים נרמזת ביומניה כבר בגיל צעיר, אך היא נסללה בפועל החל מיומה השני של המשוררת בארץ (בינואר 1935), וכמעט במקרה.

האם אתם מנויים שלנו?

התוכן בכתב-העת פתוח במלואו למנויים בלבד.

כתיבת תגובה

5 תגובות:

  1. דינה הגיב:

    תודה על כתבה יפה ומעינינת ועל הזדמנות להיזכר ביצירותיה המוקדמות לילדים של לאה גולדברג. אני נהנית תמיד מחרוזיה המיוחדים.

    אני מצרפת מובאה מתוך יומנה של לאה גולדברג בת ה-16 (שנת 1927)

    “היום התחלתי לכתוב אגדה ‘גן שושנים’. אין זו אגדה לילדים. למדרגת פשטות נשגבת כל כך, של אגדת ילדים, עוד לא הגעתי, ואיני יודעת אם גם אגיע אי פעם. זה מה שאני כותבת – סמל. לילד נחוצה הספרות. הילד מאמין בזה אשר הוא קורא. האנשים הבוגרים מחוכמים יותר מידַי, אבל למען לכתוב אגדות לילדים צריך המשורר להיות בעצמו ילד. ולא לעשות העוויות ולהשתדל לחקות את שפת התינוקות. למען לכתוב לילדים (…) צריך להאמין בכל מילה מִזֶה שאתה כותב. תכונה זו ניתנה רק ליחידי סגולה, לטהורי לב.”

  2. מעניין מאוד. מעורר רצון לקרוא את הספר ‘האור בשולי הענן’.
    מפתיע עד כמה ‘לא חינוכיים’ היו האיורים והחרוזים של הקומיקס ‘אורי כדורי’ שפורסמו ב’דבר לילדים’ בשנות הארבעים, ואשר תיארו את מעשי הקונדס של אותו הילד ה’צבר’.

  3. אפרת חסון הגיב:

    לאה גולדברג היתה אחת ויחידה בכתיבתה לילדים. בתחרות שערך בנק ישראל לעיצוב השטרות השתתפתי גם אני ואיירתי את לאה בתוך שיריה, במציאות ודמיון השלובים יחדיו. http://efchek.blogspot.com/2011/08/leah-and-me.html בשטר איירתי את כובע קסמים, זה הדוב הצהוב, מה עושות האיילות בלילות ופזמון ליקינטון 🙂 היה לי לעונג להתוודע אל שיריה שעליהם גדלתי, מחדש, כמאיירת. 

כתיבת תגובה